hej jag har en discus som har en "grop" där magen är är det någon som vet va jag kan göra???sitter mellan gälarna och fenorna. adda min msn så kan jag skicka bild vet inte hur man gör det här...verkar va fler discusar som börjar få det med...alla äter dock... snälla hjälp om du vet va som e fel..markusjohanss81@hotmail.com
tycker det är konstigt att 21 personer är här inne men ingen som kan säga vad som är fel...behöver verkligen hjälp...det rör sig ju trotts allt om djur som dör...
Har diskusarna ätit ordentligt hela tiden?
Min gissning är att dina diskusar har någon form av inälvsparasit som gör att de inte kan tillgodogöra sig maten ordentligt (OBS! gissning).
Jag skulle provat att medisinera mot detta, inte helt ovanligt på diskus.
Hej.
Kan säga som så att det är en ludig beskrivning av hur fisken ser ut och mår.
Vad har du för temp,Ph,filter.Vad matar du med samt hur många fiskar?Svara på detta så kanske någon kan ställa en diagnos.
MVH Mats
jag har ingen nitrit och ingen nitrat.. det är allt jag har mätt ...kan inte mäta ph just nu då jag inte har något test...jag gjorde ett 60% vattenbyte igår...dom äter röda mygg oxhjärta mix räk mix artemia och agro discus granulat. 50% av gångerna får dom oxhjärta. jag byter vatten 1-2 gånger i veckan 30-50% karet är på 300 liter... ca 14 discus i det å 25 kardinaltetra och 6 pansaralar 4 kuhliålar... jag har precis vaccinerat med bacteriakiller ...å 2 veckor innan med octozin tror jag det hette...
Hej.
Du har ganska många diskus(storlek?) som behöver mycket mat vilket ställer stora krav på filter.Sen så har du för låg tempratur för matning med oxhjärta(enligt min diskushållning helt felaktigt foder.)måste över 30 gr.innan fisken kan tillgodogöra sig födan.Hur många gånger per dygn matar du?Enligt mig så är dina fiskar undernärda.Seda skall man vara mycket försiktig med att använda med. när man inta kan ställa en diagnos för det stressar fisken.
MVH Mats
Hej.
Även om du matar 5-6 gånger om dagen så får fisken för lite mat när det är felaktigt foder,alltså svälter fisken.
Om du kan så försök att få tag på SARF AKTUELLT nr.2 2005.Där finns en artikel av Christina Ghiasvand eller sök på Bollmora akv.förening.
MVH Mats
S.vortens botas med en anti Flagellat medicin men sekundära infektionen som alltid kommer av S.vortens som inte behandlas i tid eller med rätta doseringar behövs botas med en Antibiotika med brett spektrum.
Om man låter det gå så långt att S.vortens får gå in i organen och muskelvävnaden så är man garanterad sekundära sjukdomar.
jag har köpt bacteria killer och general killer å tape fluke worm från bldiscus så jag hoppas att det ska funka nu...om jag inte lyckas rädda den sjuka så kanske jag ialla fall kan hindra dom andra från att bli sjuka med.
Spiro (S.vortens) sprids via bajs som andra fiskar tuggar på vid tex vid matning. Alla fiskar i ett kar där en fisk visar tecken på Spiro kommer att bli smittade.
Så det är ett måste att behandla alla fiskar vid första tecknet på sjukdom annars kommer bara problemet tillbaka på en annan fisk