[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har haft min fina blåa kampfiskhane i ca 2år. Tycker mycket om honom, han har klarat det mesta, aggresiva honor och akvariebyten, men nu verkar han döende, kan man rädda honom på något sätt? Funderingar kring två Platyhonor också, se nedan... Vore verkligen tacksam på svar snarast...[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet? 63 liter[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du? Innerfilter HydorCystral K10 Duo II, 170 l/h[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] För ca 1 år sedan
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Haft detta kar i ca 1år. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? En blå Kampfiskhane, en Ancistrusmal, en Siamesis, en Pansarmal Albino, fyra (en hane och tre honor) Platysar.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? En svärdsplanta (är lite bruna i flera av bladen), en typ svärdsplanta med mörkröda skaft och mörggröna blad, 3 små plantor av något sorts långa gräsblad (1cm breda, når upp till ytan), 4-5 små sagittaria sublata, många stänger av Hornsärv (verkar trivas bra, måste rensa emellanåt av dem), sedan har jag någon sorts flytväxt (små, små blad ungef 3-4 blad som sitter ihop(med en ca 1cm "rottråd" som hänger ner), verkar oxå trivas, får plocka bort av dessa ibland.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Vet ej, brukar inte göra några vtn.tester.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ungef 1/4- 1/3varje vecka[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? I måndags (4dgr sedan), bytte 1/3[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Senast 27/3 två Pansarmal Albino. Nej, ingen karantän, men lät de vänja sig vid vtn.temp + släppte i lite vtn eftersom enl anvisningarna på påsen.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat? De får flingfoder, frysta röda mygglarver, någon grön ärta, Mini Waffers mix -tabl till bottenfiskarna (men de andra är oxå och äter av dem). Varierar mellan detta. Får mat varje dag, ibland en dags fasta, oftast vtn.bytardagen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? Nej. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? För ungef 5-6 dagar sedan började Kampfisken se trött och slut ut, simmade inte lika pigg och aktivt som vanligt. Orkar liksom inte simma vågrätt, utan bakdelen åker som ned, simmar ibland lite på sidan, drar oftast åt vänster (Hjärnblödning?). Då man tänder lampan eller ska mata fiskarna simmar han upp till ytan och äter, simmar kanske lite runt för att sedan dala ner till botten, ligger på sidan och ser död ut/vilar. Trott att han varit död flera dagr nu, men samma beteende då mat vankas (luktsinnet verkar det då inte vara nått fel på än). Beteendet är likadant idag, dock mer och mer på botten bara. Döende kan jag väl ana... Dessutom en av Platyhonorna ser sprängfet ut, gravid?, förstoppad? är väldigt glupsk av sig simmar som vanligt annars. Varit så här tjock ca 1-2v, hur länge är fiskar dräktiga? En annan Platyhona har ett "grumligt" vä öga, lite lite utåtstående med något vitt i ögat, pupillen syns dock, men ser inte lika klart ut som det andra ögat.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några fiskar dött, i så fall vilka och hur tätt har de dött? Jo, 13/3 dog en nyinköpt Platyhane (14dagar efter inköpet), 14/3 en "gammal" Platy (hade haft den i ca 2mån) 24/3 köpte jag 2 Pansar Albino, 245-25/3 dog en av dessa. 27/3 köpte jag 2 nya Pansar Albino malar, någon v efteråt dog 2 st Pansaralbio malar igen. (Har nu bara en Albinomal kvar av dessa inköp, den största av dem).[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Se svar på fråga 16.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Se svar på råga 16.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet? Nej. Sätter i en salttabl vid varje vtn.byte eftersom de på affären sa attPlatysarna behövde salt och att det kanske var därför de dog. Började med detta i mars. Sedan sätter jag även i Evolution Happy-life HappyPlant vid varje vtn.byte doserar enl anvisningarna. + Evolution Happy-life, Liquid Filtrering Medium. Detta seare medel har jag även satt i extra i tisdags och nu idag eftersom det står att det hjälper mot vissa sjukdommar/stärker fiskarna motståndskraft. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Se svar fråga 16.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] Ja, så fort jag ser att de är riktigt döa.