Vad är det för fel på mina fiskar ?

#1 - 25 augusti 2010 15:26
Hejhej :)

Har haft ett problem nu som bara blivit större & större.

Alla fiskar jag någonsin haft har dött på det här sättet, så nu undrar jag verkligen vad det är för fel ?

De börjar med att dom drar sig undan, fäller ihop fenorna lite och står o simmar på samma ställe, ofta vid ytan och ser "ledsna" ut. Dom äter, men är inte lika "framåt" som alla andra fiskar, lite lugnare liksom. Sen slutar dom äta, vill inte ha något. Efter ytterligare några dagar så börjar dom ligga på bottnen , tills dom tillslut dör.

Jag köpte nya fiskar för några dagar sen, och har nu märkt domhär symptonen på en av de nya platysarna.

Det konstiga var att innan hade ingen fisk dött på flera månader så det kanske bara är en fråga om hur känslig fisken är ?

Eller den kanske är stressad ?

Är verkligen trött på de här, så om någon har någon idé om vad det här nu skulle vara så skulle jag vara enormt tacksam :)
#2 - 25 augusti 2010 15:39
Är det guppy eller någon annan ungfödare?
Sök isf på "torpedsjukan" och se om det stämmer...
#3 - 25 augusti 2010 16:39
Hejhej :)

Det har främst varit ungfödare som dött, ja , tror de bara varit det faktiskt och inga av mina andra fiskar som inte är ungfödare har påverkats alls.

Jag sökte på torpedsjukan men jag hittade inte så mycket .. de lät som de skulle kunna vara det men det stog att fenan skulle rulla ihop sig som en "dreadlock" och det har den verkligen inte gjort .

Ska jag försöka ta en bild så kanske det blir lättare ?
#4 - 25 augusti 2010 16:52
Nu när jag läser lite mer låter de väldigt troligt att det är torpedsjukan, nästan helt säker faktiskt.

Hur ska jag medicinera detta ? Ska jag ta bort en fisken som är sjuk ? Är det svårt att få bort den här "bakterien" ur akvariet ?

Jag 1guppy, 6platy, 4svärdbärare, 5sebrafiskar, 2dvärggurami, 6siamesiska algätare, 1 slöjstjärt, 10sorgmateltetror :)
#5 - 25 augusti 2010 17:21
Jag skulle personligen ta bort den sjuka fisken.
Vill du försöka bota dem är det ca 0,5-1 dl salt/100 liter akvarium som är en bra början, att medicinera med tex bakteriedödande medicin kan stjälpa mer än hjälpa...
#6 - 25 augusti 2010 19:56
jaha okej, då gör jag det .. , är det något speciellt salt man behöver ? Inga växter/fiskar skadas av detta ?
Bilagor:
#7 - 25 augusti 2010 20:53
För mycket salt kan göra så vissa växter inte mår toppen, men det är om du saltar under lång tid med hög dos.
Du kan använda vanligt salt som du har hemma:).
#8 - 28 augusti 2010 11:48
okej tack jättemycket ! är det så lätt ? bara att hälla i salt ? eller ska jag hälla i ½dl salt vid varje vattenbyte ? byter 20% varje vecka, har 112l akvarium.

Har hällt i ½dl salt nu , något annat som ska göras ? :)
#9 - 28 augusti 2010 11:54
Inget annat än att du sköter akvariet som du brukar med vattenbyte och annat. Du behöver heller inte ha i mer salt i karet i nuläget:).
Sedan om de blir botade är en annan sak, inget jag skulle ha så jättestora förhoppningar på...
#10 - 28 augusti 2010 18:27
okej :) men nu verkar som 2till har insjuknat, tror du alla andra ungfödare också kommer bli smittade ?
#11 - 28 augusti 2010 18:42
Svårt att säga, men det finns en viss risk att de blir det. Se till att få upp vattenkvalitén om du tror den är lite sämre, och håll ett par tummar...

Annons