vad är det för filter jag har ??

#1 - 8 januari 2007 07:53
Hej !

I helgen fick jag mitt efterlängtade akvarium.

Kompisar och släktingar hade salat ihop till ett
Juwel Rio 240 liters kar.

I "paketet" så låg där diverse filter i plastpaket som skall ner i "burken".

2 st "finmaskiga" blåa filter
1 st "grovmaskigt" blått filter
1 st "grovmaskigt" grönt filter
1 st "grovmaskigt" svart filter
1 st filtervadd.

Dum som jag är, så fattar jag inte vad de olika delarna gör.

Att sätta ihoip det enligt beskrivningen är inga problem.

Vill bara veta vad de egentligen har för funktion.

Någon ??

K
#2 - 8 januari 2007 08:11
Jag utgår ifrån att det är ett ytterfilter.
Det fungerar så att dom grov"poriga" ligger underst i filtret och sedan så blir det mer och mer fin"porigt" ju högre i filtret du kommer.
Detta för att den grova smutsen skall sorteras ut först, sedan den mindre grova för att sedan förhoppningsvis det mest finkorniga så att du får ett klart och fint vatten tillbaka i akvariet.
#3 - 8 januari 2007 08:15
Tack för svaret.

Även om det är ett innerfilter.
#4 - 8 januari 2007 08:18
Det är ett innerfilter i Juvel, funktionen är att rena vattnet mekaniskt och biologiskt, kolla på cdskivan som följde med karet (om det var nytt) där står det om filtrens funktion och inbördes ordning tror jag.
#5 - 31 januari 2007 14:33
Är det någon som känner till Resun Magic-Jet filter (Magi-700).
#6 - 1 februari 2007 10:01
Ingen....

Malinitzi skrev:
Är det någon som känner till Resun Magic-Jet filter (Magi-700).

:( som hört talas om det???:confused:
#7 - 3 februari 2007 15:25
Nähä.....

Malinitzi skrev:
:( som hört talas om det???:confused:

:mad: Ingen känner till det vad jag förstår. Då kan jag berätta att jag monterade in det i mitt 140 l i går och det fungerar toppen. Har ett strilrör, horisontellt som blåser ut bubblor var 10 sekund, härligt, precis vad jag ville ha..... Nu fick jag en påse med litet tillbehör över (får jag även då jag monterar ihop möbler) så jag antar att det finns fler möjligheter till utblåsteknik!;)
#8 - 3 februari 2007 16:23
kanonfint akvarie du fick Kensa.. har tittat på ett sådant själv.. avis..

verkar som du har mycket växter i det enligt din "tag".. någon bild på det ?
#9 - 3 februari 2007 17:24
Detta för att den grova smutsen skall sorteras ut först, sedan den mindre grova för att sedan förhoppningsvis det mest finkorniga så att du får ett klart och fint vatten tillbaka i akvariet.

Tja,
detta är inte riktigt rätt, för ytterfilter, och helt bakvänt för juwelsystemen. Principen bakom filter med olika material i serie är att på bästa sätt ta bort partiklar tidigt i filtret.

I ett ytterfilter har man först i makaroner, som skapar massor med små "bakvatten" för skit att samlas i. Detta följs av filtervadd eller liknande. Poängen med detta är att makaronerna blir en sorts "skit" lager så man inte behöver göra rent så ofta.

I juwel filtren har man de fina vita filterkuddarna först, dessa samlar upp alla partiklar och byts eller görs rena ofta.

I resten av filtermaterialet ska det vara så fritt från "skit" som möjligt. Detta då nitrifikationsbakterier, ammonium->nitrit->nitrat, blir bortkonkurrerade av nedbrytande bakterier. Så om skit, läs mat för nedbrytande bakterier, samlas i filtret nitrifierar det sämre. Dessutom går det åt mer syre. När filtermaterialet satt igen för mycket blir delar av filtret syrefritt och då börjar det producera nitrit istället för att ta bort det.

I slutet av filtret har man ytterligare ett fint filter för att ta upp "skit" som bildas av de nitrifierande bakterierna själva, dvs döda bakterier. I ett juwel tror jag det är meningen att man ska ha fin kudde vid utblåshålen(ett längst ner och ett i mitten iirc). I mitt Juwel har jag kört grov-grov-fin-grov-filtervadd. Det svarta är kol, stoppa inte i det om du inte behöver det. Då slipper du köpa nya när du väl behöver det. Kol mojjängerna blir uttjänta rätt fort.
mvh Mattias
#10 - 6 februari 2007 08:32
Manne 74.....jodå, det är mycket växter i det.

Tycker om när det är grönt och fint.....

Fast nu verkar hornsärven lida av diverse näringsbrister, PMDD är idrattad,
samt att de korkade malarna inte äter mat...de äter mina svärdplantor.

bilder kommer inom en vecka eller så.

har lite problem med döende platys.....:-(

Annons