hej och tack för ditt svar!
jag är ganska ny i akvarievärlden och skulle gärna vilja veta lite mer om saltet du pratar om, vad är det för salt du använder och hur??
vi har ett nystartat 160liters akvarium (ca 1 månad)
vi har gjort 1 delvattenbyte och använder sera aqutan och sera nitrivec i vattnet.
vi har haft ett eheim ytterfilter men bytte igår till ett innerfilter...
vad kan jag mer göra för att förebygga dålig vattenkvalitet och fortsatt död??
Bra att du är här och frågar och lär dig mer! Det hurrar vi för! :) Man kan använda helt vanligt salt, bara kolla så att det inte är klumpförebyggande medel eller jod i, det brukar kallas natursalt. Jag har för mig [men dubbelkolla gärna här på zoopet] att en matsked per 50 liter är den dosen som man brukar använda.
Eftersom akvariet är nystartat så är det nog så att balansen inte är 100 ännu, men det kommer det kommer.. Allra bäst är att göra ett vattenbyte varje vecka, omkring 30% varje gång, använda vattenberedningsmedel [aquatan] som täcker det nya vattnet [30% av 160 l].
Har ni nitrit-tester? Nitrivecen måste inte användas jämt, utan kolla nitriten då och då, är den hög så använder ni nitrivecen en vecka, eller tio dagar eller vad det står på, minns inte helt. Och samtidigt, kom ihåg att inte mata för mycket - fiskarna ska äta upp vad de får på 3 min så det inte lägger sig på botten och förpestar vattnet.
Och självklart så måste ni se till att akvariet inte är överbefolkat - hur många fiskar har ni i karet? Detta är det allra viktigaste, att man inte har för många fiskar! Jag själv överbefolkade mitt första något vansinnigt och det fick sin följd att alla utom 2 fiskar dog, vilket var väldigt tråkigt, men jag sökte också min tillflykt hit till zoopet och har lärt mig jättemycket så nu mår alla fiskarna fint och jag har blivit akvariebiten.
Hade ni sköjt ur filtret ordentligt med innan ni stoppade ner det? Samt kramat ur det gamla - det gör så att de bra bakterierna som filtret härbärgar stannar kvar i vattnet, mkt bra.
Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa till lite, annars bara fortsätt att fråga!