vad är det för sten?

#1 - 14 maj 2008 11:57
Detta är väl inget forum för geologer, men man vet ju aldrig... har hittat ett gäng snygga stenar invid en rätt nybyggd grusväg i Avesta. Stenen kan vara fyllnadsmaterial i vägen och komma någon annanstans ifrån, men den kan också komma direkt från berget som vägen går över.

Bild: http://i28.tinypic.com/bdmvtf.jpg

Stenen är liksom skiktad/uppbyggd av lager - lite som skiffer men ändå inte (har gjort alunskiffertestet med spik, o det blev vitt, men det "känns" inte som skiffer). Skikten som syns på bilden går alltså genom hela stenen, inte bara i brottytan, även om det inte syns så bra på bilden. Den är svart och har glänsande korn i sig, jag skulle nästan säga att stenen ser ut som pressad kol...

Någon som kan säga vad det är, alternativt hur man tar reda på om den är farlig? Glad blir jag då!
#2 - 14 maj 2008 12:16
ser ut som en vanlig sten, alltså inte farlig :D
#3 - 14 maj 2008 12:24
Glimmerskiffer, tror jag.
Den är gråsvart med inte helt raka skikt (pga att den uppvärmts och pressats), och glittrar.

De där roströda partierna vet jag inte vad det är, kanske järn?

Den är antagligen säker.

EDIT: Jag har bara 5 poäng geologi, och det var länge sedan, så om nån säger något annat så lita på dem, inte på mig.
#4 - 15 maj 2008 09:01
Tackar! Det roströda är nog bara lera som jag inte fått bort :-)
#5 - 15 maj 2008 09:10
Släng den i soptunnan Sverker!;)
#6 - 15 maj 2008 09:13
Jag skulle tro det är vanlig granit med inlagrade glimmermineral. Det är förmodligen biotit om de är mörka. Stenen lär vara något järnhaltig, men det är inte farligt.
#7 - 15 maj 2008 10:21
Gaffel skrev:
Släng den i soptunnan Sverker!;)

Väntar med spänning på en motivering :confused:;)
Bilagor:
#8 - 15 maj 2008 10:38
Associationslek!

Sverker.. Soptunna..
#9 - 15 maj 2008 10:42
Gaffel skrev:
Associationslek!

Sverker.. Soptunna..

Åååååååååååååååååååå vad trög jag är....:p Men jag skyller på att tilltalsnamnet är Nils.

Annons