Vad är det här för mal?

#1 - 17 maj 2008 20:19
Igår köpte vi den här malen för 100 kronor, han är över 1 dm lång. Vi vet inte vad det är för sort, har kollat igenom typ alla malar som finns här i fiskbeskrivningar men kan inte identifiera den här. Den har blå ögon, långa spröt, taggar längs sidan av kroppen. Jag bifogar en bild.
#2 - 17 maj 2008 20:42
Det ser ut som en liten sån här http://planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=143 och den gillar snäckor både små som stora ifall du har sådana som i din avatar i akvariet...eller hade efter du stoppat i malen ;)

Mvh Janne
#3 - 17 maj 2008 20:56
Japp, en megalodoras uranoscopus. :) Mycket trevlig fisk, jag har tre stycken.
#4 - 18 maj 2008 09:29
tack för era svar! ser att den heter Irwins mal som handelsnamn. Står här i artbeskrivningen att den är fyra i svårighetsgrad! men det står inte varför. Någon som kan svara på det?
Bilagor:
#5 - 18 maj 2008 09:57
abbimicke skrev:
tack för era svar! ser att den heter Irwins mal som handelsnamn. Står här i artbeskrivningen att den är fyra i svårighetsgrad! men det står inte varför. Någon som kan svara på det?

Gissar att det beror på storleken - fiskar på en bra bit över halvmetern ställer krav på akvariet...
Annars är det inga speciella svårigheter. Har aldrig fattat vad mina lever på (en enda gång på två år har jag sett dem frivilligt lämna tegelröret) men de verkar stortrivas. Brukar slänga ner överskottet av äppelsnäckor, och de försvinner snabbt.

Annons