Vad är det här för växter?

#1 - 20 april 2004 14:55
http://hostname.nu/~vargen/hmm.jpg

Om nån tror sig veta men inte är säkra finns det närbilder..

http://hostname.nu/~vargen/hmm1.jpg
http://hostname.nu/~vargen/hmm2.jpg

Jag borde ju vetat bättre än att ta växter som dom i butiken inte visste exakt namn på.. men dom var ju otroligt fina..
#2 - 20 april 2004 14:57
Ciklidgräs
#3 - 20 april 2004 14:58
oj, den övre av de två närbilderna är nog ciklidgräs, missade att det var två olika växter. Ingen aning om den andra
#4 - 20 april 2004 15:00
Den till höger är "Paraply ormbunke" det är det ända namn jag sett på den.
Jag har själv 10st.
#5 - 20 april 2004 17:41
Den högra är någon form av Selaginella. Arken Zoo i Linköping brukar sälja sådana, och det är inte en undervattensväxt tyvärr så dom kommer bara hålla några månader innan dom dör. Men jäkligt snygga är dom.
#6 - 20 april 2004 17:48
Ciklidräset är väl inte heller en akvarieväxt egentligen? Den ruttnar väl bort efter några veckor? Här i affärn sa de iallafall att det bara var kuriosa, så jag köpte inga, men fina är de..

//Karin
#7 - 20 april 2004 19:56
Så ni menar att båda växterna inte är undervattensväxter? och kommer att dö ut.. isf blir jag riktigt vansinnig.. dels för att butiken fan inte ska sälja sånt som inte växer och dels för att det var det enda jag tyckte var riktigt snyggt..

Visst f*n måste det finnas nån lag som rör att Akvariebutiken inte kan sälja Akvarieväxter som inte växer utan att upplysa köparen.. eller? Jag kan ju inte vänta på att deras skott växer upp till nya plantor..
#8 - 20 april 2004 20:50
Japp. Jag blev också lite sur. Mest för att jag gärna vill att Selaginella ska vara en äkta undervattensväxt, men naturligtvis även för att ingen i affären upplyste mig om att dom stoppar ner övervattensväxter bland akvarieväxterna i burken med akvarieväxter till salu.

Samtidigt upplyste mig ägaren att järn är det enda som behövs för att få akvarieväxterna att trivas i Linköping så jag köpte Arken-Zoo-järngödning också.

Några veckor senare hade jag trådalgsodling och ruttnande växter 8)

Nåväl. Akvarieväxter är väl inget direkt enkelt att pyssla med, men jag lärde mig iaf att inte lita på några växtråd i Zoobutikerna.
#9 - 20 april 2004 20:58
Ciklidgräs behöver inte ruttna bort. Vi har haft ciklidgräs i omgångar, och ibland så ruttnar de, ibland inte... Förstår mig inte riktigt på det =)
#10 - 20 april 2004 22:56
Ursprungligen skickat av H.G

Ciklidgräs behöver inte ruttna bort. Vi har haft ciklidgräs i omgångar, och ibland så ruttnar de, ibland inte... Förstår mig inte riktigt på det =)

Ju kallare vatten i akvariet, desto längre kan de överleva. Uppåt en 3-4 månader har mina hållit. Det är ju en snygg växt och om man får dem för 5 kr styck, så pryder de sin plats i akvariet så länge de nu varar...
#11 - 20 april 2004 23:51
hmm, mina "plantor" kostade 39:- styck.. men ni är alltså helt säkra på att det är sådana plantor?`
#12 - 20 april 2004 23:58
Jag såg vanliga dracener som såldes som akvarieväxter i en arkenbutik. Snyggt men kortsiktigt..=(
#13 - 21 april 2004 00:01
Acorus gramineus heter de på latin, finns några olika varianter. Och har man tur så kan man få dem billigt, Hjortgatans Zoo tar 36:- för alla sina acorus såg jag. ...
#14 - 21 april 2004 00:22
SKa bege mig dit imrogn och begära att häva köpet.. blir dyrt om jag måste köpa nya växter i halva akvariet en gång i månaden.. Slängde i lite mer växter idag, garanterat vattenväxter, även om denna försäljare (annan butik) inte heller visste vad han sålde.. men det räcker ändå inte.. om man inte vill ha stora blad så finns det tyvärr inga växter att välja på i den här stan.. vansinnigt dåligt..
#15 - 21 april 2004 02:34
beställ från hjortgatans då...
#16 - 21 april 2004 11:25
Mina "paraply ormbunkar"har jag haft under vatten i 3månader och dom är lika gröna som när jag köpte dom. Däremot så växer do OOOtrilgt långsamt.
#17 - 21 april 2004 12:43
Ursprungligen skickat av jorgen41

Mina "paraply ormbunkar"har jag haft under vatten i 3månader och dom är lika gröna som när jag köpte dom. Däremot så växer do OOOtrilgt långsamt.

Samma som hos mig. Dom växer långsammare än dom dör 8)
#18 - 22 april 2004 10:05
Gick dit å pratade med butiken, det skulle gå så bra så å lämna tillbaks dom (efter att jag klargjort att jag inte försökte sälja nya växter till dom, vilket dom verkade tycka va synd).

Nu har jag börjat ångra mig dock, dom kostade ju ändå bara 39:- styck (totalt 156:-) och dom är otroligt vackra.. så jag kanske ska leta lite nya växter istället så dom nya kan växa tills sig lagom tills dessa gamla dör..

Är ju fortfarande på jakt efter gräs.. ska satsa på att hitta det istället..

Annons