Vad är det hon gör?

#1 - 16 mars 2008 17:32
Min ena guppyhona "attakerar" gruset på botten. Hon tar liksom sats och simmar ner mot den, sen gnuggar hon sig mot sanden, eller vad man ska säga..
Hon är med yngel i 5:e veckan men det är inte det, eller?
Det kanske gör så ibland, vad vet jag..
Tacksam för svar (FORT!!!)

// Sofie:)
#2 - 16 mars 2008 17:36
soffan96 skrev:
Min ena guppyhona "attakerar" gruset på botten. Hon tar liksom sats och simmar ner mot den, sen gnuggar hon sig mot sanden, eller vad man ska säga..

Hon är med yngel i 5:e veckan men det är inte det, eller?

Det kanske gör så ibland, vad vet jag..

Tacksam för svar (FORT!!!)

// Sofie:)

Yngel på gång.. Tydligt tecken..
Så gör mina oxå ialla fall :)
#3 - 16 mars 2008 17:38
NU PÅ EN GÅNG!!??? SVARA!! fort! snälla........
#4 - 16 mars 2008 17:47
hmm, kliar dom sig inte när dom gör så där? Kan vara tecken på sjukdom. Rätta mig om jag har fel, någon.
#5 - 16 mars 2008 17:51
Snäälla Nina!
1.Ska hon få yngel nu eller om några dagar, timmar minuter?
2.Och varför gör hon så?

Första frågan är viktigast just nu!

// Sofie
#6 - 16 mars 2008 18:07
Är det 5:e veckan så är det med säkerhet dags för födsel ganska så snart. Jag har sett ibland att de kan klia sig mot något precis innan de ska föda, om det är tillfälligheter eller om de gör så vågar jag inte svara på.
Annars när fiskar kliar sig brukar det inte vara något friskhetstecken, utan då kan det bero på nitrit i karet eller sjuk fisk.
#7 - 16 mars 2008 18:10
Förlåt om jag inte svarade direkt..

Hon kommer yngla ganska snart. Svårt att säga när. Kanske i natt, kanske imorgon.

Normalt beteende i alla fall.
#8 - 16 mars 2008 18:12
i varje fall kan det ju inte skada att stoppa henne i ett yngel akvarium eller en yngelpåse :)
#9 - 16 mars 2008 18:15
I yngelkassen är det två yngel från tidigare och i min skål är det en kampfisk.
Vad ska jag göra då?
Vad är det bästa jag kan göra?

// Sofie
#10 - 16 mars 2008 18:19
Om det är så att hon ska ha yngel behöver du inte vara orolig. Brukar oftast gå bra om dom föder i sällskapsakvarium.

Går det enbart guppies i akvariumet eller andra fiskar?
#11 - 16 mars 2008 18:19
Låt henne antingen yngla i karet eller i yngelkassen med "Ingvar" och "Nina" (var det va?)
#12 - 16 mars 2008 18:24
Jo, men kan inte hon äta upp Ingvar och Nina då?
Kan jag lägga Ingvar och Nina i en glasslåda över natten bara, eller det kanske är en dålig idé..
#13 - 16 mars 2008 18:25
Polaren skrev:
Om det är så att hon ska ha yngel behöver du inte vara orolig. Brukar oftast gå bra om dom föder i sällskapsakvarium.

Går det enbart guppies i akvariumet eller andra fiskar?

Det är andra fiskar där i.
Slöjstjärtar
Ballongmolly
Fantomtetra
Malar
Guppys
#14 - 16 mars 2008 18:28
Kan du säkert göra. Du får kanske skaffa en yngelkass till. :)
#15 - 17 mars 2008 09:13
Det har inte kommit några yngel i natt :(.
Om de inte kommer idag, är det nåågot som är fel då?
Jag läste att de kan bli stressade av att vara i en yngelkasse, kan hon yngla senare om hon blir stressad?

// Sofie
#16 - 17 mars 2008 10:34
Tycker inte du ska oroa dig. Är ganka säker på att inget är fel.
Har ingen erfarenhet av yngelkasse, men kan tänka mig att hon kniper ett litet tag om hon är för stressad. Du kan ju se på henne om hon är stressad (simmar fram och tillbaka och letar efter en utväg tex) och javamossa funkar nog utmärkt.
#17 - 18 mars 2008 11:27
Jag blir vansinnig!!!
Nu är mina guppyhonor gravida i 6:e veckan och det har inte kommit några yngel...
Just nu ser hon ut så här: (har ritat själv, blev inte så bra, men ni fattar säkert)
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320679&cr=1

Vad betyder det?

/ Sofie
#18 - 18 mars 2008 11:36
Kan det vara så att det är för kallt i vattnet? Jag har 20 grader..
Men nu har jag ställt doppvärmaren på 22 grader, räcker det eller måste jag ha ännu varmare?
Men ifall jag höjer ännu mer så börjar ju mina slöjjisar att "svettas", det är väl inte så bra?

// Sofie
#19 - 18 mars 2008 11:59
20-22 grader är lagom till Guppy, själv har jag 23-24 men då har jag ju inga slöjisar heller. Att hon är svullen där bak är ett täcken på att hon är mogen att föda. Jag tror bara j*s med dig :) Tååålamod :p
#20 - 18 mars 2008 12:07
Njae..det håller jag inte med om.. 20-22 är lagom för kallvattensarter som slöjstjärtar men för kallt för guppys. De är en tropisk fisk som vill ha 24-26 grader.

När vattnet är kallt stannar hela fiskens ämnesomsättning av och de både äter mindre, rör sig mindre och växer mindre. Jag skulle tro att den låga temperaturen är orsaken till att det går så långsamt för henne.

När man säger att det tar 4 veckor så förutsätter man en vattentemperatur på 24-26 grader. Har man högre går det fortare, har man lägre går det långsammare. Hennes yngel växer helt enkelt inte så snabbt som är "normalt". Hur lång tid det kan ta med så låg temperatur som du har vet jag inte men 1-2 veckor extra kan man nog räkna med.
#21 - 18 mars 2008 12:13
ize skrev:
Njae..det håller jag inte med om.. 20-22 är lagom för kallvattensarter som slöjstjärtar men för kallt för guppys. De är en tropisk fisk som vill ha 24-26 grader.

När vattnet är kallt stannar hela fiskens ämnesomsättning av och de både äter mindre, rör sig mindre och växer mindre. Jag skulle tro att den låga temperaturen är orsaken till att det går så långsamt för henne.

När man säger att det tar 4 veckor så förutsätter man en vattentemperatur på 24-26 grader. Har man högre går det fortare, har man lägre går det långsammare. Hennes yngel växer helt enkelt inte så snabbt som är "normalt". Hur lång tid det kan ta med så låg temperatur som du har vet jag inte men 1-2 veckor extra kan man nog räkna med.

22-28 grader står det i artbeskrivningen men det låter ju logiskt det du skriver.
#22 - 18 mars 2008 14:38
Mmm.. det gör det, men extremtemperaturerna (22 och 28 grader) är temperaturer där de klarar sig, men inte mer. Det behöver inte betyda att de mår direkt dåligt i de temperaturerna, men det betyder inte heller att man ska sträva efter att hålla dem i sådana temperaturer heller. Dödligheten ökar sedan ordentligt för varje grad utanför intervallet man kommer.

Som alltid är ju alla temperaturangivelser en sanning med modifikation, de flesta fiskar klarar av både varmare och kallare vatten om man vänjer dem _långsamt_ och försiktigt. Sen är det en annan sak om de kommer att leva optimalt i en sån miljö.

Nu har jag inte stenkoll på hur just guppy reagerar men för andra fiskarter är temperaturen som äggen klarar av betydligt känsligare än vad de vuxna klarar. Kanske är 22 grader såpass kallt att äggen helt enkelt inte kläcks i henne (Det är så guppy "föder", äggen kläcks precis innan hon stöter ur ynglen ur kroppen)?
#23 - 18 mars 2008 15:49
:(
Vad ska jag göra då?
Jag kan väl inte höja mer med tanke på mina slöjstjärtar..
Men, det är ju en hona som har fött, fast jag vet inte om det är mollybebisar eller om det är guppybebisar.. Hur ska ag få reda på det?

Åhhh... Jag vill ha små yngel nuu!
Orkar inte vänta mer.. :p

// Sofie
#24 - 18 mars 2008 16:06
Slöjstjärtarna mår helt ok i vanlig akvarietemp. Hellre det än kallare vatten som guldfiskar är mer tåliga för
#25 - 18 mars 2008 17:50
Tålamod Sofie :) De kommer när de är klara.. Du har fler värmeälskande arter än köldälskande så jag hade nog ökat på en eller ett par grader, slöjstjärtarna kommer växa lite snabbare men det går ingen nöd på dem vid 24 grader.

Det är detta som är dilemmat med att ha fiskar som vill ha så olika temperaturer. Någonstans måste man välja, liksom. Yngel/tropiska fiskar (=högre värme) eller långsammare tillväxt/kallvattensarter (=lägre värme), det är svårt att få både och..
#26 - 18 mars 2008 18:15
Ja, jag vet, jag måste ha mer tålamod:).
Nu är det 23 grader i vattnet. Tror du att det hjälper lite?

Min kompis guppy fiskc yngel idag. Den var i 4:e veckan och hon har lika många drader som jag, eftersom hon också har sjöjstjärtar.
Jag får vänta, någon gång måste hon ju föda! ;)

Hur ser ett ballongmolly-yngel ut? Jag tror att jag har fått två små från ballongmolly fast det kan vara guppy också.. Hur ska jag veta?

// Sofie
#27 - 18 mars 2008 18:34
ring mig
#28 - 18 mars 2008 19:17
soffan96 skrev:
Ja, jag vet, jag måste ha mer tålamod:).

Nu är det 23 grader i vattnet. Tror du att det hjälper lite?

Min kompis guppy fiskc yngel idag. Den var i 4:e veckan och hon har lika många drader som jag, eftersom hon också har sjöjstjärtar.

Jag får vänta, någon gång måste hon ju föda! ;)

Hur ser ett ballongmolly-yngel ut? Jag tror att jag har fått två små från ballongmolly fast det kan vara guppy också.. Hur ska jag veta?

// Sofie

Men, kom igen! Svara på denna fråga nu.. Det måste väl finnas någon som kan svara?! Eller??
Behöver svar
#29 - 18 mars 2008 19:37
soffan96 skrev:
Men, kom igen! Svara på denna fråga nu.. Det måste väl finnas någon som kan svara?! Eller??

Behöver svar

det är ganska svårt att se på yngel när de är små, vara vänta tills de blir lite störe,, jar har odalt guppy ganska mycket å har haft en tempratur runt 23 grader, de verkar trivas i det, ett tips är att ha någon växt som honan kan föda i lung och ro i, någon (mossa) eller liknande,
#30 - 18 mars 2008 19:42
Guppy är lite längre en ballong molly:)
#31 - 18 mars 2008 20:02
jag har 26 grader i vattnet och det tog inte mer än en månad innan ynglen kom.
#32 - 18 mars 2008 20:16
H-gerong skrev:
Guppy är lite längre en ballong molly:)

Var inte så säker på det;), då ballongmollyns ungar tydligen brukar bli "normala" Mollys, och då är det inte längre så stor skillnad på dem och Guppy:).
#33 - 19 mars 2008 19:35
Min kompis fick guppyyngel igår och hon sa att de hade mycket längra "svans" än mina yngel. Men jag hoppas stort att det är små ballongmollys som simmar runt där. Jag får väta och se helt enkelt! :)

// Sofie

Annons