Vad är det med mina innerfilterpumpar?

#1 - 15 juni 2008 12:17
I mitt 95liters kar sitter en Aquael FAN plus 2 pump (innerfilter) som pumpar 450l/h, den har kört i ja, typ ett år nu.

Alltid funkat och jag har rengjort filtret ca 1 gång varannan månad eller mer sällan än så.

Det har blåst på ordentligt i pumpen.

I mitt 105liters kar har jag en exakt likadan pump, den är bara ca 4-5 mån gammal och från början var det ju storm i karet, liksom i mitt andra kar.

Rengörandet har varit ungefär samma som i andra karet.

Jag har ingen större fiskbesättning nu, det är inte slam på botten osv, jag rengör där ibland om det behövs.

Jag tar bort växter som dött eller så, blad liksom som kan sugas in i pumpen.

Jag ger lite foder.

Men ändå så när jag rengjort pumpen så blåser den på och stormar på kanske 1-2 dagar, sen så är det som att ytan knappt rör sig alls igen.

Jag har kollat filtren och dom är knappt smutsiga..

Vad är det frågan om?

Dom dör liksom efter 1-2 dagar..

Och ja, jag fodrar jättelite, en vecka efter att jag rengjort fodret fick dom foder en gång, på hela veckan och det var också bara sådär lite några flingor som dom åt upp på en gång.

Men ja, pumparna dör..

Är det fel på dom eller nån annan grej som kan vara fel?
#2 - 15 juni 2008 13:40
gör rent pumphuset och impellerhuset med tops/tandborste skölj igenom med stark stråle ljummet vatten för det kan vara nåt skit som ligger och bromsar impellern eller blockerar flödet någonstans! om problemet kvarstår så gå till butiken och låt dem köra pumen i några dagar så de kan se problemet med egna ögon och då är de tvungna att åtgärda eventuellt fel!
#3 - 16 juni 2008 03:16
byt märke.
aquael é inga dunderkvalitetspumpar om vi säger så...
#4 - 16 juni 2008 08:10
Pröva att tejpa impellrarna!
Det kan fastna små mikroskopiska partiklar från bottensanden som gör att impellerna "fastnar". Ta vanlig kontorstejp, tryck fast och dra loss, snabbt. Ungefär som att vaxa benen!*fniss*
Tejpen bör bli alldeles svart.
Gör underverk för slöa pumpar.
#5 - 16 juni 2008 10:10
Skippa tejpen och följ åheims anvisningar istället, få saker är värre att få bort än klisterrester..
#6 - 16 juni 2008 15:46
Japp håller med skölj rent och spec pumphuset de brukar slamma igen. å glöm inte magneten (glöm tejp kan finnas skit i klistret)
Bilagor:
#7 - 16 juni 2008 17:46
Tejp funkar alldeles utmärkt och om man drar snabbt så blir det inga rester. Och skulle man få det så är det ju bara att dutta bort det med en ny tejpbit eller gnugga med en skrubbsvamp. Tipset funkar faktiskt alldeles utmärkt, har gjort det på drygt tio impellrar och inte haft några problem, tvärtom.
#8 - 18 juni 2008 03:17
Ursäkta att jag inte svarat här i tråden, jag tackar för alla tips.

Jag rengjorde dom som vanligt nu samma dag jag skrev här i tråden men var ju inte in i impellerhuset och grejade, (hade inte fått svar här ännu då) nu funkar dom än så länge iaf, men jag ska ta en titt där och spola rent osv inne där nästa gång, så fort dom börjar funka dåligt igen.

Jag borde kommit på att jag kanske skulle rengjort där inne :)
Har aldrig gjort det nån gång :)
#9 - 18 juni 2008 07:19
de flesta pumptillverkare skriver i sina manualer att man ska rengöra impellerhuset 1g/månad och det kanske är lite överdrivet eftersom man kanske inte tar ur pumpen så ofta men när man väl rensar filtret så ska man rengöra också impellerhuset;)
#10 - 18 juni 2008 11:55
åheim skrev:
de flesta pumptillverkare skriver i sina manualer att man ska rengöra impellerhuset 1g/månad och det kanske är lite överdrivet eftersom man kanske inte tar ur pumpen så ofta men när man väl rensar filtret så ska man rengöra också impellerhuset;)

Jo, man ska väl det, det har bara aldrig blivit att jag öppnat där och rengjort där.. men ja, jag ska göra det hädanefter :)
Så blir det kanske lite bättre blås :)

Tack för all hjälp :)
#11 - 18 juni 2008 14:28
jag hade likanade bekymmer med min fulval pump tog ut impropellern och spolade in genom utblåset och gissa hur mycket alger och annat smått o gott jag fick ut. Det var en hel koka där som trycktes ut .... Och efter det bakpolar jag pumpen var gång jag slamsuger karet och har gått kanon sedan dess det är ca 2 månader nu, skall även gå över till ett grövre filtermaterial för att bibehålla flåset längre i pumpen......
#12 - 18 juni 2008 15:23
Kanske dax att gå upp några storlekar i pump till en som klarar 1000-1200 liter per timme.

Annons