Vad är det som händer?

#1 - 22 oktober 2007 12:58
Varje morgon de senaste 5-6 dygnen har jag fått plockat ut en död Tigerbarb ur karet. Det verkar som om de andra ätit på dem. En morgon då jag kom för att tända i karet var det en Tigerbarb som fortfarande levde men var svårt biten. Fanns inget annat att göra än att göra pinan kort för den. Nu har jag bara 5 Tigerbarber kvar av från början 12 stycken. [:(]

Ingen har visat tecken på sjukdom eller bakteriellt angrepp eller nått sånt. Finns ingen nitrit i karet och jag sköter vattenbytena som man ska (25-30% i veckan). Mat får dom, det kan knappast bero på matbrist. Ingen annan fisk har råkat ur för detta, bara barberna. Det verkar snarare som om det pågår en fight mellan dem av samma art, alltså mellan Tigerbarberna, tycker annars att det är konstigt att de låtit både Guppysarna och Platysarna vara ifred.

Vad är det som händer egentligen? :confused:
#2 - 22 oktober 2007 14:09
Kan mycket väl vara så, att tigerbarberna stressar ihjäl varandra. De är rätt bråkiga.
#3 - 22 oktober 2007 14:49
Jag har sett att de har rykt ihop ibland, fast aldrig något allvarligt eller så att någon blivit skadad. Kan de alltså bråka så hårt under natten att någon stryker med av det? Tycker de brukar bli så lugna då man släcker lampan. Kan det vara så att det är unga hannar som slåss över en äldre hona? Tror att det bara är en hona, hon är nämligen mycket större än de andra.

Ja efter dessa blir det nog inga fler Tigerbarber, fenbitare är de också de små odågorna! :(
#4 - 22 oktober 2007 16:20
Hur stort är akvariet och hur länge har det varit igång?
#5 - 22 oktober 2007 22:57
Karet är på 110L och har varit igång i ca 2 månader. Fick karet och fiskarna den 18 augusti men det är först nu de börjat bråka.
#6 - 23 oktober 2007 05:46
Jag tror att det beror på att det är för trångt för dem. Om jag vore du skulle jag försöka omplacera barberna till någon som har ett större akvarium.

Om du vill ha en stimfiskart, rekommenderar jag att du skaffar en småväxt art istället.
#7 - 23 oktober 2007 07:47
Har haft liknande problem med våra tigrar. Inte att de dog riktigt så fort, men ett par har strukit med. Vi hade dock hälften-hälten av hanar och honor, tror att för många hanar kan vara ett problem. 11 hanar på en hona... bound to get trouble...

Annons