vad är detta?

#1 - 22 juli 2011 10:37
hej,

har fått nån slags alg i akvariet. ser ut som små hårliga tussar som sätter sig på all inredning i akvariet, enda sättet att få bort dom verkar vara att tycka loss dom med pinsett, knappt att ens det fungerar. sitter stenhårt fast. vad kan det vara, är det farligt för fiskarna, går det att få bort?
#3 - 22 juli 2011 19:13
Jo kanske det, inte helt olikt. tycker nog att de jag har är lite mörkgrönare, men det kanske kan variera..
hur som helst, förmodligen är det toffsalger då. gör dessa nån skada i akvariet förutom att det ser ofräscht och sunkigt ut?
#4 - 22 juli 2011 20:04
Dessa alger kan se lite olika ut beroende på olika betingelser, men de gör ingen skada så länge de håller sig någorlunda i schack. Skulle de bli massiva kommer du garanterat att reta ihjäl dig på dem och på så vis "skada" ditt kar.
#5 - 23 juli 2011 20:34
ok tack :)

blir nog till att riva upp hela inredningen nån dag det finns tid över och göra rent allt en gång för alla :)
..är ganska mycket av toffsalgerna faktiskt.
#6 - 23 juli 2011 21:21
Då skulle jag inte bli förvånad om du får mer problem, det är tålamod som är nyckeln till mycket när det gäller alger och ev. obalans. Om jag vore i dina kläder skulle jag börja fundera på varför du har dessa i den mängden istället, och sedan utgå därifrån:).
#7 - 26 juli 2011 10:47
jo, tycker bara det är konstigt. Jag byter vattnet 1 gång i veckan, och 1 av dom 2 pumparna rengör jag i gång varannan vecka (ungefär). så har ingen aning om vad det kan bero på.
#8 - 26 juli 2011 11:08
Hur har du det med växter och hur många fiskar (och vilka fiskar) går i ditt kar? Hur många liter är ditt kar, göder du det? :) Hur mycket har du lampan tänd, vilken belysning har du.
#9 - 26 juli 2011 12:31
Karet är på drygt 100 liter, och växter har jag inga. Invånarna är ett par N.brichardi, 1 gul algätare och 1 gibbiceps (som ska få flytta till ett mycket större kar så fort som möjligt). Mina prinsessor har inte lekt sen jag fick dem, ca ett halvår sen, och när en så pass lättlekt art inte leker måste ju det tyda på att nåt fär fel. Lysrören har jag glömt vilka de är, hur som helst är det standard rören till Juwel 110. Dom har jag tända lite olika tider beroende på vilken tid jag går upp på morgonen samt går och lägger mig på kvällen. Men i regel mellan 09:00 och 22:00 skulle jag tro.

En fråga till också... är det möjligen så att toffsalgerna kan påverka vattnets kvalitet också? Känns som att vattnet aldrig är riktigt rent, som jag heller inte vet vad det beror på. även efter ett 50% vattenbyte känns vattnet inte mycket renare än det var innan. Plus att nån slags snigel brukar sätta sig på glaset som jag får plocka bort med jämna mellanrum.
Jösses... det här låter nog inte bra i era öron, och inte i mina heller!! Hela akvariet verkar hålla på att gå åt skogen :(
#10 - 26 juli 2011 16:05
Jag har också haft någon slags alger som liknar de du pratar om och jag har även haft sniglar. Algret tog nästan över hela akvariet men då tog jag ett rent rakblad och drog bort allt med det och dammsög sedan i akvariet. Jag köpte praktbotia för sniglarna som också höll på att ta över hela akvariet, efter två dagar var alla mina runt 200 sniglar borta. :D
#11 - 27 juli 2011 12:33
kryddan803 skrev:
Jag har också haft någon slags alger som liknar de du pratar om och jag har även haft sniglar. Algret tog nästan över hela akvariet men då tog jag ett rent rakblad och drog bort allt med det och dammsög sedan i akvariet. Jag köpte praktbotia för sniglarna som också höll på att ta över hela akvariet, efter två dagar var alla mina runt 200 sniglar borta. :D

Ok. Har dock en känsla av att det inte kommer fungera speciellt bra att köra med ett rakblad mot tex en btn, stenar eller andra ojämnheter i akvariet, men på glaset kan jag tänka mig att det funkar. finns det nåt medel eller nåt som tar bort den typen av alger?
#12 - 27 juli 2011 13:11
Jodå, men är det inte några större problem så vänta på att karet blir stabilt och då kommer algerna att så sakteliga att fasas ut. Alger kan även vara dekorativt på rätt ställe, och på en BTN gör de ofta att den ser ännu mer naturtrognare ut:)!
Snabbväxande växter som trivs och stabilt pH är stöttestenarna, sedan finns det en hel del invånare som kan hjälpa till med algätandet, men de passar tyvärr inte riktigt ihop med dina prinsessor:p...
#13 - 27 juli 2011 22:43
Jag har haft tofsalger, har fortfarande lite lite kvar . Fick det antagligen först av begagnade rötter jag satt in i burken .
Nu har jag efter att ha kört med Easycarbo samt endast gjort vattenbyten fått ner algnivån till nästan obefintligt.
Tidigare har jag gjort för rent i akvariet och rubbat bakterinivån även på det visat skapat miljö för alger.
Nu ser allt ljust ut igen..
En erfarenhet jag ville dela med mig av.
Solisar /
Ingrid
#14 - 28 juli 2011 11:35
Köp några Siamesiska algätare. Algätare är ganska dåliga på att äta alger trots namnet. :mad:
Första gången vi köpte några fiskar som kunde äta alger fick vi siamesiska algätare de är jättebra på att
hålla rent köp ett stim på 3-4 st. De äter tofsalger hade fullt med såna förut. En dag efter vi släppt ner siamesiska algätare
Problem Solved!
#15 - 28 juli 2011 15:03
Halofan skrev:
Köp några Siamesiska algätare. Algätare är ganska dåliga på att äta alger trots namnet. :mad:

Första gången vi köpte några fiskar som kunde äta alger fick vi siamesiska algätare de är jättebra på att

hålla rent köp ett stim på 3-4 st. De äter tofsalger hade fullt med såna förut. En dag efter vi släppt ner siamesiska algätare

Problem Solved!
Det är ett bra förslag, men kruxet är att karet bara är på dryga 100 liter...
#16 - 28 juli 2011 21:03
tack för svaren! :)

en annan grej jag kan ta upp - nu när jag endå har gjort en tråd - är att akvarievattnet är konstant gulbrunt i färgen, och det beror inte på att vattnet är hjärnhaltigt, för det är det inte :P . Vet inte om det också kan bero på toffsalgerna och den förmodligen rubbade bakteriekulturen? i så fall skulle jag behöva veta hur man stabiliserar bakterierna igen.

har varit ganska inaktiv på akvariefronten dom senaste månaderna då jag inte har haft så mycket tid för det. Så både kunskapen och engagemanget har sinat lite tyvärr :(
#17 - 29 juli 2011 05:59
Har du rötter i karet? Då är det troligen orsaken till tefärgen på vattnet. Själv tycker jag det bara är snyggt med den färgningen av vattnet....:)
#18 - 29 juli 2011 08:42
Om jag inte minns fel äter Ameca splendens tofsalger och dessa verkar finnas hemma hos akvarielagret.
#19 - 29 juli 2011 13:30
Till ts vill jag bara säga att alger på många sätt fungerar som en växt. De ser inte trevliga ut men det är ju inte som att alla alrger per automatik är jättefarlit för akvariet- det ser kankse bara inte så trelvigt ut om man får allt i akvariet täckt med alger och snäckor- men båda uppfyller sin del. Skulle nästan bli glad om några tofflger kund ebhaga att fästa sig på min bakruta, men nej då..här får man bara cyanobakterier och vattenloppor -_-

Som andra redan sagt- När man får balans i akvariet brukar alger försvinna eller ersättas av andra alger. Vet inte varför du inte har växter, men om du väljer ett fåtal av rätt växter kan du kanske konkurrera ut algerna. Tex nån snygg mossa eller vattenspikblad i något hörn om du gillar "cleant". Just tffsalger kan ju faktiskt vara rätt snyggt om det inte tar över helt, de är ju inte farliga.
#20 - 29 juli 2011 21:03
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]
ansjo skrev:
Har du rötter i karet? Då är det troligen orsaken till tefärgen på vattnet. Själv tycker jag det bara är snyggt med den färgningen av vattnet....:)

nepp inte det heler :P färgen på vattnet är dock inte det största problemt för tillfället, ska börja med att försöka få tillbaka balansen i karet, för det är väl viktigast? :)[/FONT][/COLOR]

Gur4m1 skrev:
Till ts vill jag bara säga att alger på många sätt fungerar som en växt. De ser inte trevliga ut men det är ju inte som att alla alrger per automatik är jättefarlit för akvariet- det ser kankse bara inte så trelvigt ut om man får allt i akvariet täckt med alger och snäckor- men båda uppfyller sin del. Skulle nästan bli glad om några tofflger kund ebhaga att fästa sig på min bakruta, men nej då..här får man bara cyanobakterier och vattenloppor -_-

Som andra redan sagt- När man får balans i akvariet brukar alger försvinna eller ersättas av andra alger. Vet inte varför du inte har växter, men om du väljer ett fåtal av rätt växter kan du kanske konkurrera ut algerna. Tex nån snygg mossa eller vattenspikblad i något hörn om du gillar "cleant". Just tffsalger kan ju faktiskt vara rätt snyggt om det inte tar över helt, de är ju inte farliga.

som sagt, det ser ganska så sunkigt ut, speciellt nu när det har börjat komma fler och fler. men om dom inte gör nån skada är det väl inget att bry sig om, ska försöka få bort större delen av dom dock.
Växter har jag inga pga invånarna
#21 - 29 juli 2011 21:08
Paddy skrev:
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]

nepp inte det heler :P färgen på vattnet är dock inte det största problemt för tillfället, ska börja med att försöka få tillbaka balansen i karet, för det är väl viktigast? :)[/FONT][/COLOR]

Jepp:)!

Annons