Vad är detta?

#1 - 7 januari 2007 13:10
Detta växer på undersidan av ett blad på en växt i mitt akvarium.

Bildlänk: www.aquastyle.se/alg.jpg

Ser ut som aliens har landat. Några tentakler eller något.
Växten har svarta "prickar" här o där på undersidan av bladen, och möjligen känns det som om dessa tentakler utgår från sådana prickar.

Något jag bör klippa bort?
#2 - 7 januari 2007 13:25
Det är svårt att se på bilden men är det en Javaormbunke är det nya små ormbunkar på gång och då ska du inte klippa bort dom dom, lossnar själva så småningom och du kan då fästa dom på nåt annat ställe så växer dom vidare.
#3 - 7 januari 2007 13:31
Uppdaterade bilden.
Syns det bättre nu?

(Sorry, inte en aning om vad växten heter som de växer på. Men det låter rimligt det du säger, då utväxterna verkar komma från de brun-svarta punkterna på bladets undersida...)
#4 - 7 januari 2007 13:34
albjohn skrev:
Det är svårt att se på bilden men är det en Javaormbunke är det nya små ormbunkar på gång.

Så är det.
#5 - 7 januari 2007 15:05
Ah tack.

Något man bör tänka på?
Bara vänta tills de släpper av sig själva, och då planera ner dem i sanden?
#6 - 7 januari 2007 15:22
det dröjjer innan dem släpper, vänta tills storleken är "lagom" och plantera dem sedan. dem växer ganska bra om de är högt upp i akvariet, nära lysrören.

H.
#7 - 7 januari 2007 15:49
figge4 skrev:
Ah tack.

Något man bör tänka på?

Bara vänta tills de släpper av sig själva, och då planera ner dem i sanden?

Om du fäster dem med tex gummiband eller fisklina på en rot eller sten så växer de fast där.
Planterar du dem är risken att de dör om rotstocken hamnar under sanden.
#8 - 7 januari 2007 16:45
Pröva att ta fiskelina och bind fast plantan.. då ser du inte att den är fastbunden...
#9 - 7 januari 2007 19:28
ansjo:
Detta var spännande.
Menar du att den "horisontella" rotstocken skall ligga ovan grus/sand?

Den råkar ligga så på moder-plantan. Det är kanske därför, eller en förutsättning för, att den mår bra alltså?

Tack för det sido-tipset också. Det hade jag ingen aning om!
#10 - 7 januari 2007 19:58
figge4 skrev:
ansjo:

Detta var spännande.

Menar du att den "horisontella" rotstocken skall ligga ovan grus/sand?

Den råkar ligga så på moder-plantan. Det är kanske därför, eller en förutsättning för, att den mår bra alltså?

Japp!
#11 - 7 januari 2007 20:11
Jag stoppade precis idag ner en sån rot i sanden. Ska se om den tar fart och växer eller om den dör. Ska bli intressant.
#12 - 13 januari 2007 18:26
Den lever fortfarande...
#13 - 13 januari 2007 20:10
Skriv hur den ser ut om en månad;)
#14 - 13 januari 2007 20:21
Våra javaormbukar har klarat bra av att vara planterade i gruset men då har de varit planterade så att rotsocken precis har varit täckt av gruset och inte mer. De växte hyggligt oxå, hade dem så i flera månader.
#15 - 13 januari 2007 21:34
Jag har bundit mina javaormbunkar med fiskelina. Några vid en lavasten och några vid en rot. Någon som vet hur länge det dröjer innan de fäster vid av sig själva och jag kan ta bort fiskelinan?
#16 - 14 januari 2007 05:22
Det är väldigt olika, men du får nog räkna med en månad. Känn lite på växten efter ett tag så märker du om den har fäst sig.
#17 - 14 januari 2007 08:30
ansjo skrev:
Det är väldigt olika, men du får nog räkna med en månad. Känn lite på växten efter ett tag så märker du om den har fäst sig.

Vad bra! Tack för ditt svar Ansjo! Jag var beredd att vänta i många fler månader på att de skulle fästa sig. [:o]
#18 - 7 april 2007 14:10
Fortfarande vid liv...

Annons