Vad är detta för en grej !!!!!!!!

#1 - 27 december 2012 16:24
Vad är detta för en grej vi hittat, den är ihopfällbar och uppfällbar. Jag har något svagt minne av att jag sett en sån här när jag var mindre och att man använde den till typ att måtta något pulver, i kemi eller något. :confused:

Jag vet att många här kunskaper som inte jag har så jag tänkte slänga ut frågan till er :p och hoppas på att få ett svar ;)
den är gjord i czechoslovakia står det på den.

Gnugga nu era geniknölar o sätt igång att tänk[:-79]

Är det någon som är duktig på gamla grejor så har jag ett gäng som jag inte vet vad det har används till och är nyfiken på vad dom varit till, kanske andra också vill se lite gamla udda grejor:confused:

[ATTACH=CONFIG]58638[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58639[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58640[/ATTACH]
#2 - 27 december 2012 16:49
Sett förr - men för länge sedan. Skulle förstås kunna användas till pipor (tobaksrökning)
#3 - 27 december 2012 16:51
Ja stämmer bra är ett pipverktyg .
#4 - 27 december 2012 16:57
Ah tack då vet jag, det verkar ju logiskt, vill ni gissa på fler gamla grejor :confused:
Här är kort om samma som jag tog precis innan jag fick nästa svar.

[ATTACH=CONFIG]58641[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58642[/ATTACH]
#5 - 27 december 2012 16:58
Då kanske det är min pappa som jag sett använda sån när jag var liten för då rökte han pipa, måste fråga honom.
#6 - 27 december 2012 17:24
Vad är detta för speciell sax som man kan skruva på:confused:
[ATTACH=CONFIG]58643[/ATTACH]
#7 - 27 december 2012 17:26
Knack 2 till höger, vad hade man en sån till, min tanke var att man separerade något sädes slag i den :confused:
[ATTACH=CONFIG]58644[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58645[/ATTACH]
#8 - 27 december 2012 17:30
Vad skulle man spänna fast i denna tro:confused:
[ATTACH=CONFIG]58646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58648[/ATTACH]
#9 - 27 december 2012 17:33
Detta vet jag faktiskt vad det är men det står inget på den och är lite nyfiken på info om den. Det jag har fått berättat till mig är att det är en sovel en gammal påläggs skärare kan tänka mig att man använde den i storkök eller affär eller något liknande.
[ATTACH=CONFIG]58649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58650[/ATTACH]
#10 - 27 december 2012 17:33
Så 4 nya funderar grejor och se hur mycket kunskap ni kan sprida :)
#11 - 27 december 2012 17:52
Saxen är en knapphålssax. Man ställer in längd på knapphålet med hjälp av skruven. Jag har en modern sådan. Mycket praktisk om man inte har knapphålsfunktion på symaskinen.
#12 - 27 december 2012 17:58
svea skrev:
Saxen är en knapphålssax. Man ställer in längd på knapphålet med hjälp av skruven. Jag har en modern sådan. Mycket praktisk om man inte har knapphålsfunktion på symaskinen.

Tack Svea, då har jag ett fall mindre att tänka på :) och tack för beskrivningen om hur den används.
#13 - 27 december 2012 18:46
solis skrev:
Ah tack då vet jag, det verkar ju logiskt, vill ni gissa på fler gamla grejor :confused:

Här är kort om samma som jag tog precis innan jag fick nästa svar.

[ATTACH=CONFIG]58641[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58642[/ATTACH]

dessa används och görs nya även idag :) hade själv en sådan när jag rökte pipa.
den platta delen är för att packa tobaken i pipan, "spaden" är för att ta ur askan som blir kvar när man rökt och "pinnen" är till för att göra rent munstycket. ett fantastisk verktyg för piprökare :)
#14 - 27 december 2012 19:11
Många intressanta saker det där.

Pipgrejen har jag nog sett användas av min far om jag inte minns fel.

Knapphålssaxen stämmer efter att jag fick minnet uppdaterat.

Knack 2 ser ut som en kafferostare. Men blir osäker eftersom den är avbildad ihop med en gammal sirapsburk. Något som används till toppsocker kanske???

Klämgrejen har jag inte en aning om vad det kan vara. Vild gissning. Tvättklämma??? När man kokade vittvätten.

Sovel ser ut som en intressant sak. Uppfunnen av en smålänning kanske? För att kunna skära tunna skivor.. [:o]

Hittade detta om ordet sovel. Kul läsning.. ;)
g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/14/230.html#SOVEL
#15 - 27 december 2012 19:12
MrH skrev:
dessa används och görs nya även idag :) hade själv en sådan när jag rökte pipa.

den platta delen är för att packa tobaken i pipan, "spaden" är för att ta ur askan som blir kvar när man rökt och "pinnen" är till för att göra rent munstycket. ett fantastisk verktyg för piprökare :)

Tack för beskrivningen, detta blir en lärorik dag för mig :)
#16 - 27 december 2012 19:20
Sirapsburken hör inte ihop med denna, har bara ställt upp grejorna, kafferostare vet jag ej, den är ca 1 halvmeter hög, själva trumman är nog ca äh jag ska gå ut o mäta och ta närmare kort :)
#17 - 27 december 2012 19:25
"Klämgrejen" satte man fast i hyvelhänken och när det var gjort spände man fast fogsvansen (såg) när det var gjort kunde man fila och skränka sågens tänder. Skränka betyder vinkla.

Hälsningar Johan
#18 - 27 december 2012 19:35
Marten88 skrev:
"Klämgrejen" satte man fast i hyvelhänken och när det var gjort spände man fast fogsvansen (såg) när det var gjort kunde man fila och skränka sågens tänder. Skränka betyder vinkla.

Hälsningar Johan

Tack för svaret, det är kul att höra allas erfarenheter av grejor man själv inte vet något om.
#19 - 27 december 2012 19:42
Knacken var ca 1 halv meter hög, och själva trumman var ca 24 cm rakt över och hålen får jag pekfingret igenom och jag har inte små fingrar, ramlar inte kaffebönorna lätt igenom då:confused:
[ATTACH=CONFIG]58726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58727[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58725[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58724[/ATTACH]
#20 - 27 december 2012 19:44
Jag har massvis med gamla saker men dessa visste jag inget om så jag tackar för infon, det kommer fram mer grejor efter hand så kanske det blir fler frågor sen,
Ska läsa länken efter jag spelat med barnen tack för den :)
#21 - 28 december 2012 13:48
Min man funderar på om knack 2 är en maskin där man malde/rev ner grönsaker och sånt till djuren så det blev mindre bitar :confused:
#22 - 28 december 2012 14:48
solis skrev:
Min man funderar på om knack 2 är en maskin där man malde/rev ner grönsaker och sånt till djuren så det blev mindre bitar :confused:

Rovor.. vi hade en apparat i lagårn som man kunde riva rovor i till djuren. Den såg nåt liknande ut vad jag minns. Jag tror att den kastades när det kom annat, färdigt att köpa till djuren. (Som även vi barn tyckte var gott att äta på. det, var lite sött.. säkert sockerbetor i det också.. betfor hette det..[:o] )
#23 - 28 december 2012 14:58
Tack ja då var han inte så långt borta i sina funderingar ;)
#24 - 28 december 2012 16:15
Alltid kul med gamla saker. Väcker gamla minne till liv.. :-)

Annons