Vad är detta för fisk?

#1 - 10 mars 2011 21:45
Har kommit över ett gäng fiskar jag inte vet vad det är för art på.. Kan ni hjälpa till kanske :)

Tack på förhand
Ursäkta ljudet..
/Tommy
#2 - 10 mars 2011 21:49
Dålig film.. men de har ingen fettfena.
Har skäggtummar. Troligtvis karp släktet gissar jag på.
Skall även nämnas att karet de går i nu är för litet.. så slipper jag få höra det. Bättre än att simma i dasset de skulle gjort annars..
#3 - 10 mars 2011 21:56
Ja karpfisk är det, frågan är vilken sort... Jag tror det är unga Stanniolbarber (Barbonymus schwanenfeldii), men jag är väldigt tveksam - de brukar ha svart i rygg- och stjärtfenan, och inte så kraftigt röda ögon. Det finns ett helt gäng liknande arter i en hel räcka släkten, och jag vet inte hur man ser skillnad på dem.
#4 - 10 mars 2011 22:13
Också inne på stanniolbarb eller möjligen flaggstjärttetror, Semaprochilodus taeniarus fast utan ränder.
#5 - 10 mars 2011 22:15
Har för mig att de har just denna på akvarielagret i akvarierna mitt framför disken upp till vänster. kommer inte ihåg vad de heter bara. Någon som ska dit?
#6 - 10 mars 2011 22:40
Onekligen likt iaf, Dock inga röda ögon på just det exemplaret.. finns ju som sagt ett gäng olika...
Dessa kommer från Tropp akvarieimport i gbg vet jag iaf. Kanske skall kolla med Tommy där, han borde ju veta kanske.
Tack för svar :)
/Tommy

#7 - 11 mars 2011 00:00
Är de från Trop är det nog stanniolbarber, tror han har haft så´na inne. Och jag tycker de ser ut att ha svart i fenorna?
#8 - 11 mars 2011 07:16
Stanniolbarber.

Annons