Vad är detta för mal??

#1 - 8 februari 2007 21:52
1. vad är detta för typ av mal jag precis köpt ?? och om någon kommer på vad det är för typ så hoppas jag ni kan ta reda på vad den egentligen ska kosta ?? :D (fick den antingen för dyrt lr för billigt pga de inte var säkra på vilken typ det var)

all info uppskattas =)

här finns bild.

http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...12&gid=1194486
#2 - 8 februari 2007 21:57
Det är en Peckoltia vittata.
#3 - 8 februari 2007 21:58
azur är du 100% säker på detta? vet du vad den ligger i pris?

den liknar ju många andra fiskar. tex L66, L134 mm
#4 - 8 februari 2007 21:59
(till alla som läser denna tråd. vill väldigt gärna veta vad denna mal ska kosta)
#5 - 8 februari 2007 22:07
Jag är inte så säker. Jag är rätt dålig på loricarider (utom hypoptopomatiner). Jag anser det dock troligt att det är P. vittata (Clownpleco). Den brukar ha kostat i runda slängar 150:- när jag sett den i butik, det är bland de mest lättodlade och därmed billigaste av de mer ovanliga l-malarna.

Det finns som du säger alternativ, men de flesta (Panaque maccus, L-134, L-069) har annat mönster på huvudet, samt annan huvudform.

Men, som sagt, jag skulle inte sätta mitt hus på att jag har rätt.
#6 - 8 februari 2007 23:05
Här är en (suddig) bild på en av dem som jag köpte som Peckoltia vittata. Det är väl den som är L103?

Tycker inte den liknar den på Amaros bilder särskilt mycket. Jag har för mig att jag gav 69:- styck för mina. Några jag köpte för några år se´n som L103 var dyrare, ca 100-200:- om jag minns rätt, men den affären går i och för sig inte att jämföra vare sig i pris eller sortiment med den där jag köpte de senaste.
#7 - 8 februari 2007 23:09
Micke_A skrev:
Här är en (suddig) bild på en av dem som jag köpte som Peckoltia vittata. Det är väl den som är L103?

Nej det är väl Panaque maccus...? Peckoltia vittata är L015 tror jag?
#8 - 8 februari 2007 23:29
Amaros mal ser ut som Peckoltia vittata, L-015: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=75.
Mickes mal ser mer ut som Panaque maccus, L-104: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=734
#9 - 9 februari 2007 06:42
Japp. Jag skulle också säga att Micke har en Panaque maccus. Titta på strimmorna på huvudet, och på den 'högre' huvudformen.
#10 - 9 februari 2007 07:30
Nog tycker jag det ser ut som min "Bullen" alltid...och Bullen är just en clown pleco (Peckoltia vittata).
#11 - 9 februari 2007 10:21
jag tycker också den liknar en clown pleco. enda problemet är bara att formerna på huvudet och kroppen inte är lika. de är nästan lika men endå inte. fast de ränder min har på huvudet liknar inte alls vittatan

detta är en king tiger pleco :
http://www.riverwonders.com/images/L066_Pleco.jpg

tittar ni 3-6mm åt sidan från mitten av skallen så ser ni en rand som är zickzack. min har samma rand. sen är ju resten av kroppens ränder helt annorlunda då. men men =)

har en vittata dessa ränder? de bilder jag tittar på har jag inte sett en enda som har denna zickzack rand på huvudet.
#12 - 9 februari 2007 10:22
kollar man sedan här

http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=4072
på vittatan så ser man ju helt klart skillnad

Ps finns en bild på min zoon där huvudet är inzoomat och man ser denna zickzackrand!
Guest
#13 - 9 februari 2007 17:14
Lättast att skilja på L-mals släktingar på är hur tänderna är uppbygda, många peckoltior kan påminna om L015 vittata som tex L038, L049, L080, L209, L211 och säkert några till men jag tror som många andra att det rör sig om klassikern L015....

L104 panaque maccus kan ibland felaktigt som många andra arter kallas för clown pleco...men vi vet ju alla om hur mycket felstavningar det finns bland grossisterna:(
#14 - 9 februari 2007 18:09
okej men då har jag med andra ord blivit blåst. lr njaa inte blåst nödvändigtvis men antingen det eller så har försäljaren verkligen trott att det är en annan art.

Den är ca 10cm i längd, ganska bra matad faktiskt, fet och frisk är den. om man tittar uppifrån så är den ca 4-5cm i bredden. höjden om man tittar på fisken från sidan är ca 3-4cm. så den är ju ganska stor och fin om man säger så, men rätt ska ju vara rätt eller hur.

jag gav 300kr för den där malen, och priset om jag fattat det rätt ska alltså ligga mellan 70-150kr för denna fisk (antagligen beroende på fiskens storlek)

försäljaren sa att han trodde att det antingen var L66 eller en L134, han ville ha 400kr för den men han sa att 300 går bra eftersom vi inte visste exakt vilken av dessa två arter malen är.
Jag kom ju hem och trodde jag hade med mig en av dessa två arter.

Har ju funderat kring vilken mal jag vill ha i 3 veckor nu, för att verkligen göra rätt köp. Så kommer det fram att min mal är en lättodlad "standartmal" och inte en lite speciellare typ vilket var vad jag sökte. *besviken*

vad tycker ni jag ska göra då? har jag blivit riktigt blåst nu lr? vad skulle ni göra om ni vore i min situation?

Mvh Amaro
#15 - 9 februari 2007 18:17
Amaro skrev:
försäljaren sa att han trodde att det antingen var L66 eller en L134

Jaha, vad ska jag säga[:o] ? Jag kan kanske förstå om han trodde att det kunde vara en L-134, men L-066?
#16 - 9 februari 2007 18:19
Amaro skrev:
försäljaren sa att han trodde att det antingen var L66 eller en L134

Jaha, vad ska jag säga[:o] ?
Jag kan kanske förstå om han trodde att det kunde vara en L-134, men L-066? Om den inte var ett 20 dagar gammalt yngel då förstås, då kan den vara lite lik.
#17 - 9 februari 2007 19:55
Har köpt en Panaque maccus tror jag den e pricis likadan som micke_a mal.Den kostade 100kr va de ett bra pris?Affären hade fått in 4 olika sorters malar men visste inte vilka arter de va.
#18 - 9 februari 2007 23:19
:(
Guest
#19 - 10 februari 2007 09:27
Amaro skrev:

Har ju funderat kring vilken mal jag vill ha i 3 veckor nu, för att verkligen göra rätt köp. Så kommer det fram att min mal är en lättodlad "standartmal" och inte en lite speciellare typ vilket var vad jag sökte. *besviken*

vad tycker ni jag ska göra då? har jag blivit riktigt blåst nu lr? vad skulle ni göra om ni vore i min situation?

Mvh Amaro

lättodlad var att ta visst går den att odla men lättodlad nja

300 är lite mycket för en vittata de brukar kosta mellan 75-225 kr beroende på vilken storlek
#20 - 10 februari 2007 11:25
okej, då får jag väll påpeka detta då jag går dit igen/ stället e bara öppet på torsdagar.

men ni alla e 100 på att det är en vittata??
#21 - 10 februari 2007 16:21
Ja det är en vittata L015.
MvH Richard
#22 - 10 februari 2007 16:42
okej :) då får jag väll ta ett snack med dem

tack för hjälpen allihop

Mvh Amaro

Annons