vad är detta för mal !!

#1 - 10 mars 2008 17:05
Hej

Har denna mal i mitt akvarium, när jag köpte den så var den liten men den växer så det knackar pratade med en zoo-butik för någon dag sedan och de hade ingen sådan så jag kunde peka på och jag är helt novis när det gäller akvarium ! så min fråga är kommer malen växa mer??

http://img233.imageshack.us/my.php?image=snuttismr9.jpg
#2 - 10 mars 2008 17:06
Bilden var lite väl liten.
#3 - 10 mars 2008 17:06
ok hur ska man kunna se nånting på den lilla bilden?
#4 - 10 mars 2008 17:07
kolla igen la till en till länk !!
#5 - 10 mars 2008 17:24
det är en vanlig pleco
#6 - 10 mars 2008 18:17
ok tackar !!! hur lång tid tar det för att den ska vara "full vuxen"
#7 - 13 mars 2008 19:46
Alltså fiskar brukar annpassa sig efter akvariets storlek, eller de där kan ju tolkas fel. De e ju inte så att en kardinal tetra blir 30 cm bara för att den simmar i ett 400 liters, men dom större fiskarna brukar växa så mycke som akvariet tillåter... Men din pleco kan bli upp till 50 cm lång och kan bli många år! Min "jätte" på 35 cm dog för typ 2 månader sedan honom hade ja haft sen han va bebis. Och han blev typ 10 - 11 år! Men om din bara blir större och större så ska du sälja den eller köpa större akvarium. ( Om du inte redan har ett typ 700 L) för de kommer den behöva, om den ska må bra!!!
#8 - 14 mars 2008 05:05
tackar för alla svar !!! får alltså skaffa större akvarium !!! hehe
#9 - 14 mars 2008 08:44
Alltså fiskar brukar annpassa sig efter akvariets storlek, eller de där kan ju tolkas fel. De e ju inte så att en kardinal tetra blir 30 cm bara för att den simmar i ett 400 liters, men dom större fiskarna brukar växa så mycke som akvariet tillåter... Men din pleco kan bli upp till 50 cm lång och kan bli många år! Min "jätte" på 35 cm dog för typ 2 månader sedan honom hade ja haft sen han va bebis. Och han blev typ 10 - 11 år! Men om din bara blir större och större så ska du sälja den eller köpa större akvarium. ( Om du inte redan har ett typ 700 L) för de kommer den behöva, om den ska må bra!!!

Nej det är ju klart att fiskar inte blir större än vad dom kan bli för att dom går i ett större akvarium. Men det är ju inte så att fiskar anpasar sig till ett mindre akvarium heller, När fiskar inte har så mycket utrymme som behövs, kan dom börja växa snett och kan bli missbildade. så det är ju inte att rekomendera att ha stora fiskar i mindre akvarium...Men det tar ju lång tid innan den är så stor så du behöver oroa dig...
#11 - 14 mars 2008 13:02
Azur skrev:

Det är en guldart. Vad heter den?

Själv tror jag på Pterygoplichthys anisitsi.
#12 - 14 mars 2008 15:29
Det är en guldart. Vad heter den?

Själv tror jag på Pterygoplichthys anisitsi.

Aha... Tänkte inte på det. Jag länkade till pardalis (eller den nästan identiska fast betydligt större disjunctivus), dvs "vanlig pleco".
Guest
#13 - 14 mars 2008 19:00
Nja jag har väldigt svårt att tro att det är en anisitsi, det är inte den mest vanligaste arten och jag tror inte att jag nånsin sett en riktig bild på anisitsi.

Troligtvis är det en Pterygoplichthys pardalis, men ibland kan det även vara disjunctivus som azur säger....lättast att skilja arterna åt är att kolla in mönstret på buken.
#14 - 14 mars 2008 20:48
Ni har rätt. Jag har sett åtskilliga anisitsi men mindes fel. P. ansitsi har ljusa fläckar på mörk botten.

Men det är som zebran på zoo. När man kommit hem är det svårt att säga om den var svart med vita ränder eller vit med svarta...
Guest
#15 - 15 mars 2008 12:59
Ni har rätt. Jag har sett åtskilliga anisitsi men mindes fel. P. ansitsi har ljusa fläckar på mörk botten.

Men det är som zebran på zoo. När man kommit hem är det svårt att säga om den var svart med vita ränder eller vit med svarta...

Du har ingen bild på anisitsi? skulle vara kul om man fick se den...

Hehe har inte zebran vit botten med svarta ränder:p
#16 - 16 mars 2008 01:57
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=12218&genusname=Pterygoplichthys&speciesname=anisitsi

Själv har jag bara diabilder - och sedan vi fick Vista fungerar inte scannern...
Bilagor:
Guest
#17 - 16 mars 2008 03:16
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=12218&genusname=Pterygoplichthys&speciesname=anisitsi

Själv har jag bara diabilder - och sedan vi fick Vista fungerar inte scannern...

jag är skeptiskt...är fishbase bibeln?....enligt mig är det en pardalis....fishbase får ha lite mer bilder innan ja får tro på dem.

ambrosetti sägs oftast vara anisitsi
#18 - 16 mars 2008 11:38
Lutt skrev:
jag är skeptiskt...är fishbase bibeln?....enligt mig är det en pardalis....fishbase får ha lite mer bilder innan ja får tro på dem.

ambrosetti sägs oftast vara anisitsi

Nej FishBase är inte en bibel. Däremot finns där mycket information varav en del givetvis är felaktig.

Men fisken på den bilden anser jag vara "anisitsi".

Men du har rätt, korrekt namn på den vanliga stora malen i Paraguay som jag har kallat Liposarcus anisitsi skall vara Pterygoplichthys ambrosettii. Den har alltså ljusa fläckar på mörk botten istället för tvärtom som dom flesta släktingar. Det finns fler bilder på nätet.
#19 - 16 mars 2008 14:28
Jag tror vi går till en betydligt mer pålitlig källa än fishbase: planetcatfish.

pardalis
anisitsi
ambrosetti

ambrosetti tycker jag nog man kan stryka, som sagt. Planetcatfish bild på anisitsi är svår att jämföra med joxers bild, men jag tycker den verkar ha prickar, inte vermikulerande streck, i ansiktet, vilket också Zoopets bild på anisitsi har. Däremot tycker jag nog denna pardalis är en nästan 100% överenstämmelse med joxers bild.

Det skulle vara hjälpsamt med ett par bilder till på joxers fisk (rakt från sidan, samt en bild på mönstret på magen) men jag ser faktiskt ingenting som antyder att det inte är en pardalis (eller den större kopian, disjunctivus). Både pardalis och disjunctivus är dessutom vanliga i handeln.

Erik, varför tror du inte detta är en pardalis/disjunctivus?
#20 - 16 mars 2008 15:16
Jag var tydligen otydlig ovan. Jag anser att Joxers fisk är pardalis (eller nåt liknande). Jag anser att anisitsi och ambrosettii är samma fisk. Det tycker för övrigt även PlanetCatfish under ambrosettii (men dom har glömt att dra konsekvensen av det och plocka bort anisitsi). Om dom skall heta Liposarcus eller Pterygoplichthys tänker jag inte ha någon egen åsikt om. FishBase använder (felaktigt) namnet anisitsi, men bilden föreställer den fisk som jag har sett många gånger i Paraguay och som alltså skall heta Pterygoplichthys ambrosettii t ex enligt Carl Ferraris "Checklist" som bör vara det mest pålitliga som finns tillgängligt just nu. Jag köper argumenten varför den skall heta ambrosettii.

PlanetCatfish foton under rubriken ambrosettii är en fisk på minst 40 cm medan den under "anisitsi" är en ungfisk på runt 15 cm, men det är samma art. Även likstora individer kan variera ganska mycket i utseendet på samma plats.

I Claude Webers revision från 1992 nycklar han anisitsi (som han kallar den då - ambrosettii ansåg han inte som tillgängligt - ett glömt namn) från multiradiatus, disjuctivus och pardalis, just på det omvända mönstret (lättast att se på kroppen, på huvudet ser det bara ut som ljusa och mörka maskar på party). Hur man skiljer på dom övriga förstår jag inte - jag kan inte hitta mitt franska lexikon.
#21 - 17 mars 2008 17:11
#22 - 17 mars 2008 17:20
Joxer: Ja, du har en pardalis, inte en disjunctivus.

Erik: OK, då är jag med. Jag missförstod dig som att du trodde joxers fisk var en anisitsi, och blev konfunderad.
Du kunde gärna framföra dina åsikter om ambrosetti/anisitsi på PlanetCatfish, särskilt som det tydligen rör sig om ett direkt fel i databasen.
#23 - 18 mars 2008 09:29
Azur skrev:
Joxer: Ja, du har en pardalis, inte en disjunctivus.

Erik: OK, då är jag med. Jag missförstod dig som att du trodde joxers fisk var en anisitsi, och blev konfunderad.

Du kunde gärna framföra dina åsikter om ambrosetti/anisitsi på PlanetCatfish, särskilt som det tydligen rör sig om ett direkt fel i databasen.

Jag skrev ett långt svar där jag sammanfattade Webers nyckel från 1992, men hela inlägget försvann och jag orkar inte göra om det. Det verkar lite för enkelt med att bara titta på prickmönster. Vet du om det finns några molekylära studier som stöder hans nyckel - som tydligen även du har tillgång till.

Annons