Vad är detta för päls?!?

#1 - 24 maj 2010 09:20
Vad det nu må vara för algtyp så börjar den klä in hela akvarieinredningen i en tät päls. Den började lätt på bakgrunden och har nu spridit sig till rötter, stenar, och växter också!

Köpte två Siameser för några månader sedan, men de verkar inte bry sig om den nämnvärt.

Finns det ingen fisk eller snäcka som äter den här skiten innan den tar över fullständigt?

Så här ser det ut: http://www.bilddump.se/bilder/20100524112025-213.112.66.37.jpg
#2 - 24 maj 2010 09:22
Det ser ut som toffsalger, som tyvärr dina siameser inte är så förtjusta i.
Bilagor:
#3 - 24 maj 2010 09:39
Är det inte så att siameserna bara käkar de spröda, nya tofsalgerna - alltså de späda skotten...?
De är inte intresserade av "äldre" utvuxna toffsalger - och ju äldre, större och fetare siameserna blir desto mindre alger käkar dom....
Bilagor:
#4 - 24 maj 2010 09:45
Jepp, precis så är det. En sådan "fullfuxen" matta kan vara trixigt att bli av med, men gör en sökning på väteperoxid så hittar du lite.
Läste även för ett tag sedan att Tigerbarber skulle vara duktiga på att käka/ta bort dessa alger, sedan om det var vid ett enstaka tillfälle samt sant eller inte, vete tusan....
#5 - 24 maj 2010 09:48
Någon mer som kan bidra med kunskap kring detta?

Något djur som äter den här typen av alg, eller är det bara kemikalier som gäller?

(detta började i liten skala för flera månader sedan då jag utökade belysningen från endast ett rör till två, så jag antar att algexplosionen kommer sig av mer belysning. Rören är igång max 7 timmar per dygn och jag matar inte för mycket)
#6 - 24 maj 2010 10:06
Jag skall inte lägga mig i den här tråden - då jag inte har kunskap tillräckligt för att kunna hjälpa dig. Men, jag kikade runt på nätet lite och hittade denna sida; http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html
- orkade inte läsa genom hela men killen tar upp lite om tofsalger och vad man kan göra åt det. Hoppas infon är "rätt och riktig" där, och hoppas du kan få fler svar här i tråden direkt om hur man kan få bukt med det...
#7 - 24 maj 2010 10:10
Thanx MaxB , kan man av bilden konstatera att det är just tofsalger jag råkat ut för?
#8 - 24 maj 2010 10:15
perfetto skrev:
Thanx MaxB , kan man av bilden konstatera att det är just tofsalger jag råkat ut för?

Lite knepigt att se på bilden - men jag tycker det ser ut som tofsalger - iallafall till stor del. Du verkar ha lite annat grått "ludd" där också - men om algerna sitter (stenhårt fast på underlaget) samlade som, just tofsar - eller små penslar, så är det nog så...
#9 - 24 maj 2010 14:05
Det är inte så att du har javamossa i karet??
För javamossan "sänder ut" som moln /bollar som ser ut som tofsalger när den sprider sig det var lite svårt och se på bilden vad det var.
#10 - 24 maj 2010 15:20
Nej, jag har inte javamossa i baljan. Jag är ganska säker på tofs- eller penselalger nu när jag kikat på bilder.

Några FUNGERANDE metodtips att bli av med sådan skit utan att ta kål på övriga levande invånare inklusive nyttobakterier?
#11 - 24 maj 2010 16:26
zebrasnäckor rensade mitt 43l kar på ett par dagar.
Hade visserligen inga massor , utan mest på rötterna.
Men en ensam snäcka rensade 2 rötter a 20cm på 3 dagar.
Bilagor:
#12 - 24 maj 2010 16:54
Var det alltså tofsalger i ditt fall då, Milton?
#13 - 24 maj 2010 17:08
Problemet med zebrasnäckor är att dom lägger en j*vla massa ägg som inte kläcks och som sitter lika hårt som penselalger på underlaget.
#14 - 24 maj 2010 17:12
Så Zebrasnäckornas ägg är ett bekymmer alltså? Kan man inte se till att få två hanar eller honor då, eller är de tvekönade?
#15 - 24 maj 2010 17:14
Det vet jag inte, men du kan ju prova med bara en snäcka.
#16 - 24 maj 2010 17:26
Behövs 2 snäckor, så köper du bara en borde det gå bra.
Har en ensam i ett kar och 2 st i ett annat kar och har inte haft några ägg alls.

Och ja peretto , var tofs alger jag hade.
#17 - 25 maj 2010 06:04
En del har använt easycarbo mot tofsalger sedan är en kalsiker och släcka och täcka karet några dygn för att bli av med alger men jag är osäker om det fungerar på pensel- tofsalger.
Sök här på forat på tofsalger, finns massor av trådar om kampen mot dessa alger.
#18 - 25 maj 2010 07:22
Skulle TMG+KNO3+KH2PO4 hjälpa något mot en redan fullt etablerad tofsalgspäls, och i så fall - hur mår fiskarna av sådana tillsatser?
#19 - 25 maj 2010 07:47
Nu kommer ytterligare en fråga - innan förra besvarats : ) - kan man inte köpa de ingående beståndsdelarna i PMDD (som väl de tre ovanstående ämnena ingår i?) på Apoteket direkt och blanda själv?
#20 - 25 maj 2010 08:34
Nope, det är Granngården som har dessa ingredienser isf, inte apoteket. Men varför inte köpa via nätet?
Att bara göda bort problemet tror jag inte så mycket på, däremot se över växterna, belysningen, gödning samt pH är nog en bättre väg att gå...
Fiskarna är oberörda vid normal dosering av gödning.
Bilagor:
#21 - 25 maj 2010 08:50
Som jag förstått det - efter att ha läst div. inlägg bl.a. från växtgurun Defdac - handlar det mycket om näringsbalansen i vattnet.
Mer ljus = högre krav från växterna i form av näringsämnen, och om det inte tillgodoses så tar algerna över eftersom de inte kräver mycket vare sig i form av ljus eller annat som är nödvändigt för växternas välmående.
#22 - 25 maj 2010 08:54
Och det beror även på vad det är för typ av alger, tex toffsalger kommer gärna om man har ett pH som varierar i karet...
#23 - 25 maj 2010 09:38
Jo ansjo - men jag har en ganska statisk miljö i mitt kar som fungerat ypperligt ända till just ljusförstärkningen. Innan jag ökade på belysningen hade jag ingen algpåväxt, och en stabil miljö.
pH:t förändras väl inte av sig självt?
#24 - 25 maj 2010 09:54
Jo, det kan man nästan säga.
Mer ljus ger mer fotosyntes och växterna avger då mer syre varpå pH:t stiger av syret. Testa och mät vad du har för Ph på morognen innan ljuset tänts och sedan vad du har på kvällen innan det släcks.
Skulle tippa på att du har lite differens där, och det kan trigga algerna att komma igång...
#25 - 25 maj 2010 10:04
Men du...eftersom växterna inte är motståndskraftiga nog att konkurrera ut tofsalgerna, är det väl så att växterna snarare är undernärda än producerar mer syre än tidigare? Finns inte näringstillgången i vattnet svälter väl växterna?
#26 - 25 maj 2010 10:17
Jag bara ger dig lite input vad som kan ligga bakom, inte en konkret orsak på vad just ditt algproblem beror på. Hur du sedan går vidare är upp till dig:).

Sedan handlar det inte att växterna inte är motståndskraftiga nog, det beror dels på vad du har för växter samt hur dessa trivs.
Visst, har du dålig med näring i karet trivs algerna bättre och växterna sämre. Men att tro att din föreslagna gödning löser ditt problem tror jag personligen inte så mycket på, om du inte gör fler förändringar och gör något åt grundproblemet.

Har du tur så kan algerna redan vara på väg tillbaka med den mindre ljusmängden du numera har så det kan vara värt att hålla en tumme eller två;).
Bilagor:
#27 - 25 maj 2010 10:58
Tackar för input allright. Min tanke är en omstart av akvariet eftersom jag förstått att en sådan kraftig matta av tofsalger inte låter sig försvinna utan mekaniskt ingripande. Så när jag talar om växtnäring (PMDD?) så är det i förebyggande syfte i samband med nystart och fortsatt underhåll.

Jag har gett upp tanken på att kunna bli av med algerna på bakgrund, växter, och annan inredning i tanken.

Som det är nu, kör jag med två "normalstarka" akvarielysrör igång 7-8 timmar per dag, vad gäller ljusmängden, och det var denna dos som triggade igång algtillväxten tyvärr.
#28 - 25 maj 2010 11:02
Vad är det för rör? Det kan vara en orsak ibland, att man köper fel rör och dessa inte funkar så bra ihop med växter medans alger inte är så knussliga.
Hoppas att det löser sig, PMDD är en bra start och förhoppningsvis slår inte algerna till lika mycket nästa gång:)!
Tänk även på att ha mycket snabbväxande växter i början, så inte algerna får övertaget i ett relativt tidigt skede...
#29 - 25 maj 2010 17:52
De flesta algproblem grundar sig i att man har svängiga ammoniumnivåer (övermatning, för stor fisklast, ledsna växter/filter etc). Övriga förhållanden kan styra vilka alger det blir, och toffsalger brukar hänga ihop med svajjiga CO2-nivåer - tex stora regelbundna vattenbyten där delar av inredningen står i kontakt med luften = bra tillgång till CO2.

Första länken från MaxB säger att man ska hålla nere nitratnivåer, vilket inte funkar alls. Växter behöver nitrat. Stor uppbyggnad av nitrat tyder däremot på att man har stort inflöde av ammonium som är den egentliga boven.

Typ av lysrör som ansjo nämner spelar ingen som helst roll sålänge man inte har för lite eller för mycket ljus. Det går utmärkt att ha ett sprudlande växtakvarium med glödlampor, men det blir dyr elräkning. Vissa ljuskällor är effektivare, men ingen ljuskälla triggar alger mer än någon annan ljuskälla. Denna myt kommer sannolikt ifrån att folk dragit felaktiga slutsatser när dom bytt till nya GroLux-rör och fått Cyanobakterier. Den felaktiga slutsatsen är att orsaksambandet inte är GroLux-ljus=>Cyanobakterier utan snarare GroLux-ljus=>Glada växter som käkar kväve=>Låga kvävenivåer=>Hungriga kvävebegränsade växter=>Instabila ammoniumnivåer=>Triggning av Cyanobakterier som kan ta kväve från luften.

Lite tips som funkar mot toffsalger:

*) Hungriga siamesiska algätare (tar oftast bara nya toffsalger, inte gamla utvuxna).
*) EasyCarbo (koltillsats som gynnar växter men som lägligt nog dödar toffsalger)
*) Slutar nästan helt med vattenbyten (går naturligtvis bara om man har rejält med växter)
*) Stabliserar eventuell CO2-tillsats (byter ut skakig mäsk mot brandtub)
#30 - 25 maj 2010 19:07
defdac - förutsättningarna är endast 20-25% vattenmängd/vecka. Två normalstarka rör över mitt 150 cm långa kar som är 50 cm högt. Snabbväxande växter som visserligen växer o skjuter skott, men får mer o mer tofsar på sig.
4 Jack Dempsey´s, tre vanliga malar, en liten Siames (som verkar strunta i fullvuxna alger, precis som du säger).
Jag övermatar verkligen inte och har belysningen tänd max 7-8 timmar per dygn.

Tänkte beställa PMDD och köra en nystart av karet efter filterbyte och mekanisk borttagning. Räcker det att skölja sanden i hett vatten eller måste allt sådant också bytas helt?
#31 - 25 maj 2010 19:25
Att skölja sanden kommer bara göra akvariet mer instabilt. Du kommer aldrig kunna få bort alla vilosporer från alger. Det enda man kan göra är att undvika förutsättningar för att dom ska börja blomma. T ex ammoniumstabilitet genom en glad inkörd botten och ett glatt filter och glada växter.

Jag brukar också hjälpa eventuella algätare genom att plocka så mycket jag kan precis innan vattenbyte. När du plockar alger så brukar dom släppa sporer så ett vattenbyte direkt efteråt kan få ner antalet en del (man kan även köra ett UVC-filter ett par timmar efter vattenbytet för att sterilisera eventuella sexsugna alger).

PMDD:n kommer sannolikt hjälpa växterna att hålla sig algfria. Börjar dom dundra iväg i tillväxt så får du även bra möjlighet att decimera toffsalgsodlingar snabbt genom att helt enkelt trimma bort angripna växtdelar.

Jag tror du kommer märka att Siamesen kommer käka där du varit och rivit bort toffsalger och kan förhoppningsvis hålla eventuell nytillväxt i schack.

Har du möjlighet så försök skugga toffsalgsangripna ställen med växter. Lyckas du kommer gamla toffsalger bli grå och mycket enkla att plocka bort.

PMDD:n kan eventuellt skjuta över förhållandena i vattnet till att gynna lite trevligare alger, men toffsar är generellt ganska tråkiga att bli av med.

Jag får ofta en del toffsalger på mitt insug/utblås och dom är grymt jobbiga att skrubba bort mekaniskt. Jag gör då en klorinblandning (1 del klorin, 20 delar vatten) som jag lägger prylarna i en liten stund. Algerna brukar vitna och dö inom några minuter. Sedan är det bara att enkelt gnida bort dom. Detta trick går tom att göra med vissa tåliga växter, t ex Anubias. Men då är det 10-30 sekunder långa bad vi snackar om och de döda algerna på växten får vittra bort i akvariet efter en rejäl genomsköljning.

Det bästa är helt klart att föra över akvariet till ett läge där andra alger gynnas, och som jag skrev så kan PMDD:n kanske hjälpa till med det.
#32 - 26 maj 2010 05:18
Att tillföra en kolkälla oxå om det inte redan finns vore nog inte fel heller, glada växter brukar betyda lite tofsar, kör man mäsk blir det lätt mera tofsar i början tills man hittat en stabil nivå men det funkar i längden om man sköter den noga.
#33 - 29 maj 2010 04:55
defdac skrev:

Det går utmärkt att ha ett sprudlande växtakvarium med glödlampor
Du menar alltså att detta med 6500k är lämpligt till växter och att glödlampor har ett alldeles för lågt kelvintal är bullshit?
#34 - 29 maj 2010 06:26
åheim skrev:
Du menar alltså att detta med 6500k är lämpligt till växter och att glödlampor har ett alldeles för lågt kelvintal är bullshit?

Vi ska nog börja köra med 30:- pissgula rör från Cheapy hädanefter:p;)....
#35 - 29 maj 2010 07:14
ansjo skrev:
Vi ska nog börja köra med 30:- pissgula rör från Cheapy hädanefter:p;)....
you bet:D
#36 - 29 maj 2010 21:04
Det finns ett oändligt antal spektralfördelningar som kan ge ett och samma kelvintal. Bara det gör att det är bullshit att gå efter kelvin för att bedöma hur bra en lampa är för växter.

Anledningen att man vill ha lysrör på 6500K är för att just dessa lampor ofta har fin färgåtergivning, men dom behöver inte ha det. Eftersom 6500K av de flesta människor uppfattas som varken kallt eller varmt så innebär det att det är jämnvikt mellan blått och rött. Ofta, men inte alltid, uppnås dessa genom en trifosforkombination där den blå och röda spiken är ungefär lika hög som den gröna. Det betyder att växterna åtminstone får två tredjedelar användbart ljus som trycker hårt på fotosyntesen. Den sista tredjedelen slösas på grönt som inte är lika användbart.

Trifosfor är generellt duktiga på att omvandla elektricitet till ljus vilket gör att de flesta av dessa är ganska bra, som i energieffektiva, för att gro växter.

Du kan dock få precis samma tillväxt med glödlampor, men det kanske kostar dig 5 ggr mer elektricitet.

, men det blir dyr elräkning

Som sagt...

Annons