Vad är detta för snäcka?

#1 - 23 december 2008 22:15
[attach]16154[/attach]
Jag fick med den när jag köpte växter för ett tag sen, och den verkar inte föröka sig något (villket är bra) men är väldigt nyfiken på vad det kan vara:)
#2 - 23 december 2008 22:22
Prova att söka på physa
#3 - 23 december 2008 22:26
Och så fort den hittar någon partner kommer den föröka sig. Det kan jag lova [:o]
#4 - 23 december 2008 22:32
Nina82 skrev:
Och så fort den hittar någon partner kommer den föröka sig. Det kan jag lova [:o]

Mycket eller:confused::p
#5 - 23 december 2008 22:36
solis skrev:
Mycket eller:confused::p

Jepps
#6 - 23 december 2008 22:42
"ynglen" är rätt coola, alla vet säkert att skräddare kan gå på ytan pga ytspänningen, men dessa kan gå under ytan som om det vore is när de är små ;)
#7 - 23 december 2008 22:48
Ja det ser ut som o det skulle vara physa:)
Det är ju tur att dom inte är tvåkönade dåFör det är dom väll inte) för annars hade det nog varit många nu och jag har inte sett några fler ännu.
Dom är fina men dom får inte bli för många. Där emot så har någon satt fast vita ägg på termostaten men jag tror och hoppas på att det är red unionen. Om det är snigelägg hur lång tid tar det för dom att kläckas:confused:

Det var ju häftigt att dom kunde gå under ytan.
Bilagor:
#8 - 23 december 2008 23:04
Snäckägg har en geggig genomskinlig massa runt äggen. Kolla efter det.
Det är nog bara en fråga om tid innan de börjar föröka sig. Har du fått hem en brukar det snart dyka upp en till, och sen en till, för att sen dyka upp lite varstans och till slut börjar du tom hitta dem i dina andra kar. Men de gör iaf ingen skada ;) Endast nytta :)
#9 - 23 december 2008 23:17
Dom äggen jag har är vita och jag kunde inte se någon genomskinlig massa i den vinklen jag tittade, dom har suttigt där i ca en vecka:)
men där emot har jag fullt med såna där rödgenomskinliga snäckor som ser ut som kanelbullar som förhoppningsvis helenorna som jag ska få hem tar:D
Vad menar du med att jag skulle hitta dom i mina andra kar kryper dom dit eller;) fast då får dom skylla sig skälva för där är praktbotiorna och dit brukar jag hälla i dom jag får tag i vid vattenbyte och dom blir inte långvariga där inte:D
#10 - 24 december 2008 17:07
jag gillar physa och kanelbullar dom äter endel alger och skräp och om dom blir för många så brukar jag krossa dom mot glaset så att räkor och fisk får en festmåltid!!!
#11 - 26 december 2008 18:44
Jag tycker också om pyhsan men kanelbullarna blir för många så dom försöker jag få väck, jag brukar ta javamossan och tvätta rent och där är alltid fullt med kanelbullar sen slänger jag dom i stora karet där dom fiskarna får festa på dom men physan är jag rädd om:)
#12 - 6 januari 2009 00:40
Ojdå och jag som fört ett strängt krig mot physan ....
Vad gör de som inte posthorn- eller äppelsnäckan gör???
#13 - 6 januari 2009 20:05
Ingen aning jag tycker bara att physan är fin att titta på och så förökar dom sig inte så snabbt (ännu:d) Skulle det bli för mycket av dom med så skulle jag nog utrota dom med men änsålänge är där bara 2:p
#14 - 6 januari 2009 20:34
Har hört att de är näst intill omöjliga att bli av med när de fått fäste men det finns en snäcka som äter physa (om de skulle bli för många). Om de ökar mycket i antal beror det på att det finns ett överskott av föda.
#15 - 6 januari 2009 21:55
jag får hem snigelätande sniglar om någon dag så det har jag löst men physan sparar jag ett tag till i ett annat kar
#16 - 6 januari 2009 22:06
Jo dom harr fina färger på skalen hade en som var näst intill blå och vit men den tog enkel resa ut genom avloppet ångrar mig lite nu faktiskt....
#17 - 6 januari 2009 22:13
det säger bara pang haha .. sen är det fullt av dom...men helenorna tar dom nog
#18 - 7 januari 2009 10:47
Det tror jag med?
Hur stor kan physan bli?
#19 - 7 januari 2009 11:04
solis skrev:
Det tror jag med?

Hur stor kan physan bli?

Jag har ingen som är större än 1cm ungefär så jag antar att de slutar växa där någonstans :)
#20 - 7 januari 2009 11:14
Tack, vad har ni för färger och villka färger finns det?
Blå o vit lät fint.
#21 - 7 januari 2009 11:17
HEMSKA snäckor
Du ser alltid ett par av dem sittandes på varandra och föröka sig, och det ligger alltid ägg i karet! Gör dig själv en tjänst och introdicera inte dem, skaffa någon finare snäcka istället, som inte förökar sig själv snabbare än en kinesisk fabrik producerar tandpetare...
#22 - 7 januari 2009 14:12
solis skrev:
Tack, vad har ni för färger och villka färger finns det?

Blå o vit lät fint.

De flesta är väl bruna men vissa blir ljusa (nästan genomskinliga) och vissa har ett kopparskimmer så de ser ut som små guldklimpar.

Jag har aldrig försökt behålla dem utan ist. får jag plocka lite då och då i 45L. I 450L finns en Anatome helena men den kan ju knappast hinna med i samma takt som de förökar sig så fler helenor ska i där senare.
#23 - 7 januari 2009 14:22
Här är mina skräpsnäckor ;)
#24 - 7 januari 2009 20:43
Dom var fina, hur fort förökar dom sig när dom väll börjat?
Är dom en könade eller två könade?
Dom som förökar sig lavinartat i mitt kar är dom som ser ut som kanelbullar men dom tar väll helenorna hand om när dom kommer?
Om P blir likadana så är det kanske bäst att bara spara en?:)
#25 - 7 januari 2009 20:48
Dem förökar sig lavinartat om man inte sätter stopp för dem tidigt, det ligger ständigt genomskinliga äggklumpar gömda på växterna så även om du tror att du plockat bort varenda liten sketen snäcka så kommer det fler igen;)
#26 - 7 januari 2009 20:56
Jep inleder kriget var gång jag handlat nya växter. Har tagit för vana att plocka bort stenullen från rötterna skölja av växterna i ljummet vatten för att minska antalet physor. Men sist när jag köpte växter hade växterna legat en stund i bilen och temperaturen hade krupit ner mot 5-6 grader så hade dom rackarna krupit ut ur stenulllen och låg snällt på botten av på sen så det vra bar aitll att plocka bort.
jo den blå vit genomskinliga hade varit kul och ha kvar men risken är att den kunda lämna i från sigg 100 tals med avkommor osm inte var lika fina. =(
#27 - 7 januari 2009 23:05
Det är bra att veta, men om jag sparar en blir det fler då?
I mitt akvarium har jag en massa vita ägg som aldrig blir något men det lär ju vara från min red union, dom första äggen kom för tre veckor sedan och sitter fortfarande kvar.
Hur lyckas kanelbullarna att föröka sig så fort, lägger dom också ägg och hur många dagar tar det att kläckas(undrar mest för nyfikenhetens skull)
#28 - 17 januari 2009 00:08
Jag vill minnas att jag läst att de kan bära på befruktade ägg en längre tid tills tillfället är gynnsamt nog att lägga dom , osäker på om det är själv befruktande dvs äkta hermafroditer. Du kan prova alltid googla på physa
#29 - 24 mars 2009 12:28
Vad är detta för snäckor som jag fått med mina växter?
[ATTACH]18487[/ATTACH]

[ATTACH]18488[/ATTACH]
#30 - 24 mars 2009 13:15
Den övre är en malajsisk sandsnäcka.
Den nedre känner jag inte igen, är du säker på att det är en vattenlevande snäcka?
#31 - 24 mars 2009 14:14
Tack för svaret och nej jag är inte säker på om det är en vattenlevande snäcka men den var med i samma växt som den andra snäckan.:)
#32 - 24 mars 2009 14:44
Jag har kollat runt lite på info om physor. De kan föröka sig själva men även para sig med andra. Jag har oxå såna i mitt 102 liters, hade oxå i mitt 600-liters tills silverhajarna flyttade in. De äter tydligen sånt.
#33 - 24 mars 2009 14:50
Då förstår jag varför det blev fler fast jag har inte så många kvar, vet ej om jag har någon kvar har ju a helena i yngelkaret, praktbotier i det ena stora karet och pakistanier i det andra karet så jag tror att dom har lite svårt att överleva. Får se om dessa nya klarar sig.:)

Annons