vad är detta? hjälp..

#1 - 11 mars 2003 19:49
Hejsan jag märkte för en stund sen att min slang till utblåset hade böjt sig lite då rättade jag till den då kom det ut en massa vita saker ser ut som vitt flingfoder.. vad e detta???

mvh Jonas
#2 - 11 mars 2003 19:53
Kan det vara kalk?

Det mesta går att fixa själv!!!
//Masse
#3 - 11 mars 2003 19:55
jag vet inte alls?? mina discusar äter det iaf e det farligt?? jag har haft i gång filtret i 2 veckor jag kör med sera boilogiskt filter. men när jag hade vanlig filtermatta i så va det lika dant..

nån annan som har råkat ut för detta?

jag har ett eheim 2217 ytterfilter
#4 - 11 mars 2003 19:59
jag strypte insuget lite och släppte det då kom det ut massa mer vita flingor...

jag är rädd vad kan det vara??

#5 - 11 mars 2003 21:59
Bor du i ett område där det finns mycket kalk i vattnet så kan det mycket möjligt vara det.

Det mesta går att fixa själv!!!
//Masse
#6 - 11 mars 2003 22:07
jag tror att det är kalkrester som kommer med i trycket!!!! själv har vi vita märken vid vår vatten kran hemma som är kalk!!!! i små mängder borde det ej vara nån fara!!!
#7 - 11 mars 2003 22:30
jag bor i kumla 2 mil söder om örebro.

ph 8,1
kh 6

så det e väldigt kalkrikt..

fast det har aldrig blivit så av något innerfilter jag har haft.

mvh Jonas
#8 - 11 mars 2003 22:36
jag kollade på slangarna med en ficklampa och det va rätt så mycket kalk.. vad kan man göra åt det??

så det ligger kalk i slangarna..

är det farligt om det kommer uti akvariumet för just nu ser det ut som man har matat väldigt mycket med flingfoder.

men det går ju bort rätt så fort lite verkar lösas upp medan resten tar discus och malar.

mvh Jonas
#9 - 13 mars 2003 08:43
Efter att ha läst inlägget igår så for jag hem i ilfart för att kolla min pump om just detta fenomen då de flesta trodde det var kalk. Jag själv har 8.7-9.0 pH konstant så kalk fattas inte hos mig, och till min stora förvåning var mina rör från ytterfiltret fullt med vita flingor oxo !? Jag som trodde jag hade koll på mina grejer ?

Men precis som Jonas skrev så äter mina fiskar dessa kalkflingor oxo, om det nu är kalkflingor. Hoppas detta inte är farligt för fiskarna.......

Andreas i Grästorp

---------------------
375 Liters
31 Tropheus "Körsbär"
10 Ancistrus doli.

#10 - 13 mars 2003 09:07
Misstänker att det kan vara döda alger som kommer ut ur slangarna.
Har du nya eller gamla slangar? Har filtret stått undanstoppat nånstans eller är det nytt?

Niizze Plugg
#11 - 13 mars 2003 09:19
det är bara avlagringar som lossnar.
eftersom dom kommer innifrån filtret och du inte har haft några problem med ditt filter så är det inget att bry sig om.
rengör slangarna med en slangborste.

http://hem.passagen.se/turbonito/

Simma Lungt!
#12 - 14 mars 2003 09:14
Ja mina fiskar lever idag oxo och ser ut att må prima så det verkar vara lugnt, men alger lär det inte vara för båda slangarna till mitt ytterfilter är fulla med dessa avlagringar och trycker jag på dem så kommer det en skvätt flingr i karet och filtret har varit igång i snart 3 veckor så alger har nog inte hunnit ta sig in där ännu.

Trevlig Helg allihopa...

Andreas i Grästorp

---------------------
375 Liters
31 Tropheus "Körsbär"
10 Ancistrus doli.

#13 - 14 mars 2003 19:42
Jisses, skaffade ni akvarium igår eller? Kalkbeläggningar är det o inget annat.

Och det där grönaktiga på rutan heter alger.

·´¯`·MVH/AC·´¯`·.¸¸.*

Annons