Vad är en ciklid?

#1 - 19 oktober 2003 20:41
Detta är ju pinsamt. Jag som nu varit akvarist i ca 10 månader borde väl kunna förklara vad en ciklid är på ett vettigt sätt. Icke. Jag fick frågan och blev helt ställd [:I] Kunde inte alls förklara det på ett bra sätt och jag fick uppgiften att ta reda på det...tycker man ju att jag inte ska behöva.. jag VET ju vad en ciklid är, jag kan bara inte förklara det. Nån som HAR en bra förklaring?
#2 - 19 oktober 2003 21:22
Sök på nätet... googla lite ;O) eller klicka
http://cichlidresearch.com/introducingcichlids.html
#3 - 19 oktober 2003 21:26
Det är nog inte så lätt. Det är ju en familj av fiskar. Ungefär som att förklara vad "Myra" är förnågot för att skilja dom från andra sexbenta insekter som bor i jorden (alla myror bor ju inte i stackar). Eller skillnaden mellan ett får och en get.

Jag vet faktiskt inte. En del fiskar är ciklider, andra inte. :-)

Peter
#4 - 19 oktober 2003 22:28
Tack hörni.. Klara, när jag läser om ciklidförklaringen på den sida du länkade till så verkar det inte vara det allra lättaste att förklara just vad en ciklid är.. det var ju en liten tröst =)
#5 - 20 oktober 2003 05:45
Enligt Nordiska Ciklidsällskapet:

Fråga:
Vad är en ciklid?

Svar:
Det är en grupp akvariefiskar.

Ciklider är medlemmar av familjen Cichlidae och förtjänar medlemskapet tack vare sina förfäder. Med andra ord; varje ciklid är närmare släkt med varje annan ciklidart än med någonting annat. Anledningen till detta är att alla ciklidarter, som lever idag, härstammar direkt från en enda forntida population förfäder. Det är helt enkelt dessa gemensamma rötter som gör en ciklid till en ciklid.

Annons