Vad är fel. Vi har problem

#1 - 11 juli 2008 07:24
[SIZE=4]Vi har problem med vårt sexkantiga akvarium. :confused:[/SIZE]
[SIZE=4]Det såg bra ut från början, men så börkjade växterna balla ur och bli sämmre och sämmre.[/SIZE]
[SIZE=4]Sedan dog en del fiskar. Vi har frågat på akvarie affären och där tyckte hon att vi skulle göra en omstart, vilket vi gjort.[/SIZE]
[SIZE=4]Först verkade det gå bra, men sedan började eländet igen. Har nu kommit på att det enda vi inte bytt ut är skummgummit i pumpen.[/SIZE]
[SIZE=4]Kan det vara det som spökar.[/SIZE]
[SIZE=4]Eller är det någon som har nått annat förslag.[/SIZE]
[SIZE=4]Är ju inte roligt att köpa nya fiskar som dör hela tiden.[/SIZE]
[SIZE=4]Kvar från det första är malen och några tetror och nån Platy.[/SIZE]
[SIZE=4]tacksam för svar [/SIZE]
[SIZE=4]Mvh Ingalill o Peo[/SIZE]
#2 - 11 juli 2008 08:12
[COLOR=blue]Sexkantiga kar är väl oftast ganska höga, så att växterna dör kan kanske ha med belysningen, eller? Jag är lite dålig på sånthär[:o][/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Vad är det för fiskar/växter som dör?[/COLOR]
#3 - 11 juli 2008 08:20
Det ni ska göra med en gång är att testa vattnet. Ofta är det det som spökar när akvarier år över styr.
Akvarieaffärer brukar kunna testa vatten, men använder de stickor är det ingen idé för de är inte särskilt pålitliga alls.
Dropptester är det som man bör använda för att få pålitliga resultat.
I första hand nitrit och pH.

Hur stort är akvariet och hur ofta gör ni vattenbyte?
När ni nu har gjort en omstart (antar att ni har gjort rent alltihop) så är risken för nitrit mycket stor. Detta därför att de goda nitritätande bakterierna är bortstädade. Få fiskar och mycket sparsam matning är receptet för att få igång akvariet på rätt sätt. byt absolut inte ut skumgummit, som jag antar är vad ni kallar filtermaterialet. Det är där bakterierna finns.
Hur stor pump har ni, och vilken belysning?

Det kan nog också ge er att och annat matnyttigt tips om ni surfar runt bland trådarna i "mitt första akvarium"där finns otroligt mycket nyttig information.
#4 - 11 juli 2008 08:20
Har ni kollat vattenvärdena? nitrit kan vara en orsak till att fiskarna dör.Hur länge har det varit i gång?
#5 - 11 juli 2008 10:08
Akvariet är 54 l och vi gör rent ca var tredje vecka då jag tappar ur ca en hink vatten.
Ljuset är små lampor i den sorten.
Pumpen kommer jag inte ihåg vad den heter, vi fick köpa en större för den som följde med akvariet var för liten.
Är kanske lika bra at vi inte köper några nya fiskar på ett tag. De får mat ca varannan dag. Hur sällan ska det vara för att vattnet ska hämta sig?

Får fråga på affären om hon kan testa vattnet, det är en liten affär vi handlar i.
och så ska vi inte ta bort filtret.

Jo vi gjorde rent alltihopa när vi gjorde omstarten.
#6 - 11 juli 2008 10:14
Är ca 40 cm högt så det är ju inte så mycket. Dessutom har ju växterna varit stora innan det började krångla.

Kommer inte ihåg vad växten heter men den har kånga blad och när den mådde bra växte den som ogräs, det var en liten djungel i akvariet. Nu blir de bruna o trådar sig.

Det är lite olika fiskar som dött.
Slöjfiskarna har döt ut en efter en, sen så skaffade vi nya de dog de också.
Men det gick ju bra ca ett år innand et började krångla. Sedan så köpte sambon 4 svara fantom Tetror i fredags de sista dog natt till igår, så de var inte lång livade.
Vi har blivit av med en brun sådan också och nån Platy,Pansarmalar och neon tera.
#7 - 11 juli 2008 10:16
Har inte kollat vatten värdena, måste erkänna att vi inte vet hur man gör.

Det har varit igång ca 2 år och problemet började för några månader sedan.

Hur fixar man nítrit problem?
#8 - 11 juli 2008 11:00
Blueeys skrev:
Har inte kollat vatten värdena, måste erkänna att vi inte vet hur man gör.

Det har varit igång ca 2 år och problemet började för några månader sedan.

Hur fixar man nítrit problem?
jag kan inte svara på varför det funkade förut men man ska veta att har man stora eller många fiskar så krävs det ordentlig filtrering och för att höfta till så klarar ett aquael 1+ att biologiskt rena avfallet från ca: 3-4 platy eller 8-10 neontetra och slöjstjärtar kan man glömma! det enda sättet att slippa nitrit är just att ha ett tillräckligt filter! Mitt råd till dig för att få akvariet att funka är att ha ett få antal små fiskar och mata sparsamt! för att få växterna att må bra krävs ett bättre ljus, glödlampor är inte en bra ljuskälla för växter! hoppas du får ordning på karet:)
#9 - 11 juli 2008 11:20
Jag tänker inte sia om vad problemet(n) kan vara eftersom jag anser att grundförutsättningen för en stabil fungerande miljö inte finns i ert akvarium.

Skillnaden mellan att skaffa ett akvarium och att ha det som hobby och att vilja ha det som en rofylld prydnadsdetalj i sin lägenhet är stor och även om de flesta som fastnat i hobbyn skaffade sitt första akvarium just för att det var en snygg inredningsdetalj så hamnade fokus till sist på att ge fiskarna optimerade livsbetingelser.

Om jag får vända på lite av det ni skrivit och istället för att använda ord som slöjfisk (slöjstjärt?) och svart fantomtetra (klicka på länkarna så ser ni kanske lite av ert problem) och istället använda mig av ord som kattungar eller hundvalpar.

Säg mig den djurägare som genast springer till zooaffären och köper en ny kull kattungar när den tidigare kullen dött som flugor av en för ägaren okänd sjukdom?

Du ska få lite att arbeta med men först några allmäna råd, för det första så vet vi nu storleken på ert akvarium och 54 liter vatten är svårt att hålla balanserat, en liten övermatning eller en eller två fiskar för mycket och så är problemen igång.

Till 54 liter skulle jag rekommendera ett påhängsfilter, en lite dyrare ljusramp och räkor, titta runt bland räklingnördarnas projekt så kommer ni att hitta riktiga design pärlor som skulle kunna pryda vilken kalsong-designers hem som helst.

Tänk också på att med optimerade livsbetingelser så kommer fiskar och växter att ge valuta i form av just det som man kanske eftersträvade från allra första början, en vacker och rofylld prydnadsdetalj i hemmet.
#10 - 11 juli 2008 11:27
Jag tycker att vattenbytet är lite väl långt ifrån varandra. Och dessutom bara en hink.
#11 - 11 juli 2008 12:16
Kanske inte är bra med glöd lampor. Men akvariet är gjort på det viset.
Det lustiga är ju att vii haft Slöjstjärtar tidigre i ca ett år utan problem.
Dessutom var det inga problem med växterna innan heller. Det såg ut som en djungel i akvariet.
#12 - 11 juli 2008 12:30
Vi har aldrig BARA tänk på akvariet som en inrednings detalj. Och om man frågar på ett vänligt sätt, så förväntar man sig inte att få ett svar som detta. Att likna med att gå till affären och köpa nya kattungar är väl ändå att ta i, tycker du inte det.?
Det begriper väl de flesta att det inte fungerar på det sättet.
Jag tycker at detta svar är oförskämmt i allra högsta grad.
Jag har varit farsinerad av akvarium i många år, men har inte blivit av. Nu har vi två stycken, det andra kom till efter att vi fått yngel i det första. Och eftersom vi var rädda för att de andra skulle äta upp de små och yngelboxen tog lite väl stor plats så skaffade vi ett till. Tycker du fortfarande at det låter som vi inte bryr oss om fiskarna?????
Några räkor vill vi inte ha. Och vad ljuset anbelangar så tycker man ju at det är väldigt märkligt at ljuset plötsligt skulle blivit så fruktansvärt dåligt.
Det funkade ju bara innan, växterna var skit stora ch det såg ut som en djungel.
Så jag tror ju att något måste hännt.

Men istället för at sitta hr och lyssna på oförskämd heer kanske jag skulle ringa en komois som tidigare haft ett akvarium i badkars storlek. kanske han ve nått bra. Och an är dessutom trevlig.
Inte ett Bror duktig svar från någon som ska göra sig viktig och förlöjliga oss som inte kan så mycket. Detta är verkligen inget jag förväntat mig från en seriös sida som denna verkar vara. Jag är verkligen besviken............................
#13 - 11 juli 2008 12:38
Det låter olika vem man pratar med. I Zoo butiken Karlsatad som vi pratade med sist så tyckte de att vi bytte för mycket vatten. I vår butik här i stan sa hon att det var lagom mycket.
Det har dessutom fungerat bra innan. Så jag har svårt att tro att mängden skulle vara problemet. Det är möjligt att vi kke ska byta oftare. Vilket vi inte gjorde när det fungerade. Men har läst lite på nätet om nitrit förgiftning. Och ska nu traska in i rummet och göra rent akvariet så blir det kke bättre.
#14 - 11 juli 2008 12:50
Ledsen om du blev stött och känner dig anklagad, om du läser mitt inlägg en gång till så kanske det klarnar.

Ps, ett badkar brukar innehålla mellan 150-200 liter vatten, inga gigantiska mängder alltså utan en normal storlek på ett sällskapsakvarium..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 juli 2008 12:54
Det går inte att ange exakt vad som är fel när man har ett akvarium.
Du har inte angett några värden som om du har nitrit, vilket pH och Kh du har.
Du byter nog väl lite vatten, men om du matar försiktigt och har många snabbväxande växter i akvariet så kan det mycket väl räcka.
Så hur mycket vatten som skall bytas beror till stor del på vilka och hur många växter du har.
Vore intressant att få svar på dom frågorna.
#16 - 11 juli 2008 14:24
Vad finns det för snabbväxande växter.??
Just nu har vi bara en sort i detta akvariet. Jag vet inte vad de heter det är iaf tre stycken. Det är ganska långsmala långa blad på den. Det var den enda växt vi haft som inte Slöjstjärtarna massakerat totalt. Det har tidigare funnits en annan sort även den vanlig akvarieväxt som påminner om flaskborstar om du förstår vad jag menar.
Men den dog.
Nu har jag iaf använt min tid att göra rent bägge akvarierna.
#17 - 11 juli 2008 14:36
Jag har ett likadant akvarium, fast med skillnaden att det sitter något slags lågenergirör i min ramp. Det växer som sa*an i karet och har gjort så sedan jag startade upp det.
Där är Körsbärsräkor, pansarmalar och numera Pärlrasboror som trivs som fisken i vattnet;). Jag har mossor, Valisneria nana och mycket rötter som inredning och byter 50% vatten ungefär var tredje vecka och använder inga vattenberedningsmedel eller gödning till växterna. Där är ett bottenfilter i karet som drivs av en cirkulationspump som pumpar runt 300 liter i timman.

Kanske du skulle fundera på att byta ut slöjstjärtarna då de dels vill ha lite större svängrum, de skitnar ner som grisar och dels kan de vara riktiga marodörer mot växter, de som inte fiskarna käkar upp drar de upp med rötterna.
Om det numera är mer eller mindre fisktomt kanske en idé kunde vara att byta ut fisk/räkvalet till något som mer passar ett kar i den storleken och då heller inte överbefolka karet.
Gör heller inte rent karet och pumpen för mycket då du tar bort alla nyttobakterier som hjälper till att bryta ner avfall i karet, och filtret bör bara rengöras när flödet blir för dåligt.
#18 - 11 juli 2008 14:46
I mitt 110L akvarium byter jag varannan vecka 4 hinkar och en gång i månaden rengör jag filtret. Men när det var nystartat bytte jag en gång i veckan.

I små kar måste man nästan byta varje vecka om man har mycket fiskar. Det är vad jag tycker iallafall.
#19 - 11 juli 2008 14:47
Intekonstigt om man blir stött av detta

""Säg mig den djurägare som genast springer till zooaffären och köper en ny kull kattungar när den tidigare kullen dött som flugor av en för ägaren okänd sjukdom?
""

Kan det uppfattas som något positift tycker du?

Den som varit inne i vårt hus, vet att vi inte skaffat akvarium för att det var en snygg inrednings detalj. Här är trångt, vi har mycket grejor så ett större akvarium är helt uteslutet.
Mwen tycker ändå att vi kan få ha ett som får plats.
Det du kallar normalt storlek på sällskaps akvarium är det nog lite si och så med.
Jag har bara sett ett så stort akvarium som han hade, i ett vanligt hem. Och jag kommer inte ihåg vad det gick i det heller. Liknelsen vid ett badkar var det enda jag kom på just då.
Tror inte att det får plats så jätte lika akvarium i de flesta hem.
Det är väl mest hos fantaster som valt bort möbler till förmån för sin jätte lika Hobby. Alla har inte samma brinnande intresse, men kan ändå få tillåtelse att ha akvarium. Mitt största intresse är blommor och trädgård. Men inte slutar jag med det bara för att trädgården kanske inte är den största i grannskapet och att jag inte är så mycket expert att jag kan alla namn på de växter jag har.
Men man gör så gott man kan.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 juli 2008 14:56
Blueeys skrev:
Vad finns det för snabbväxande växter.??

Just nu har vi bara en sort i detta akvariet. Jag vet inte vad de heter det är iaf tre stycken. Det är ganska långsmala långa blad på den. Det var den enda växt vi haft som inte Slöjstjärtarna massakerat totalt. Det har tidigare funnits en annan sort även den vanlig akvarieväxt som påminner om flaskborstar om du förstår vad jag menar.

Men den dog.

Nu har jag iaf använt min tid att göra rent bägge akvarierna.

Det finns mängder med olika växtarter och det är många som stämmer med din beskrivning.
Tycker du skall kolla i Zoopets artarkiv över växter och se om du hittar dina.
Det är svårt att ge dig hjälp när du inte har så lite information att ge om ditt akvarium.
#21 - 11 juli 2008 14:59
Tack, jag har idag inte gjort rent pumparna därför att en som svarat tidigare sagt att man ska vara lite rädd om de bra bakterier som finns i dem.
Det är möjligt att vi fått lite klen och bristfällig information när det gäller rengöring av pumparna. Men vi har alltid gjort ren dem sammtidigt som akvariet. Nu inser jag att det tydligen varit helt fel. Men man lär sig hela tiden nya saker.
Vi har valt bort rötte efter att vi köpte en rot som färgade av sig nått förskräckligt. Efter det köpe vi en rainbow rock en sådan med hål i som fiskarna kan simma igenom.
Så har vi sat de flesta växterna bakom stenen olite vid sidan någon framför. Men det är ju som du säger att Slöjstjärtarna är hemska på att sabotera växter.
Och jag måste ju säg att det är med sorg i hjärtat vi lagt Slöjstjärtarna på hyllan. Jag tycker at det är väldigt vackra att titta på. Men livett är fyllt av motgångar så det ska väl vara så här.
Rätta mig om jag har fel, men i mina öron låter det lite tve tydigt när du först säger att du byter 50% av vattnet var tredje vecka o sedan säger att jag inte ska göra rent akvariet så ofta. Är inte vatten byte en form av rengöring? Eller är jag dum?
Kommer inte ihåg vad pumpen heter, men vi har iaf inte orginal pumpen för den var för klen. Vi fick köpa en större.
/Ingalill
#22 - 11 juli 2008 15:04
Det är skillnad på att göra rent och byta vatten. När du gör rent så rengör du saker, pumpen och annat. Vettenbyte så byter du bara vatten utan att rengöra annat.
#23 - 11 juli 2008 15:04
Istället för att gnälla om hur oförrättad du känner dig kanske du skulle räkna ut medel livslängden hos dina fiskar och fundera på vad som är fel, ett fullgott ljusutbud och tillräckligt med näringsämnen är A & O för att växter skall trivas, med olyckliga växter får du syrebrist, alginvasion och fiskdöd som ett brev på posten, köp lågenergilampor som du kan skruva in i dina glödlampsramp http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIO skaffa växtnäring, pmdd är både billigt och bra och enkelt att dosera, byt 30% vatten varje vecka och sug upp multnande växtdelar.

Vad använder du för akvariepump?
#24 - 11 juli 2008 15:05
Okej år börja byta oftare o se vad som händer.
#25 - 11 juli 2008 15:08
Använder du Nitrivec? Kan vara en bra start till ditt filter.
#26 - 11 juli 2008 15:10
Blueeys skrev:
Okej år börja byta oftare o se vad som händer.

Jag tror det är en bra idé, och skaffar du även fiskar som du gillar samt passar i ett såpass litet kar som vi ändå har så är det en bra början:).
Jag tycker du ska ha all credit för att du tar tag i ditt problem istället för att köpa ny fisk, och alla är vi barn i början. Att göra misstag är något man lär sig av, och förhoppningsvis gör man inte det två gånger.

Växten du söker låter som http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63.
#27 - 11 juli 2008 15:28
Jag har inte hittat zoopets artarkiv, har lite svårt at hitta på denna sida.
Men har hittat en växt på en annan sida som ser ut som den som dött.
http://www.andreas-akvarium.se/cabomba_caroliniana.html

Den växt vi har är väldigt lik denna. Men när den var större var bladen bredare.
http://www.andreas-akvarium.se/amazonsvardsplanta.html

/Ingalill
#28 - 11 juli 2008 15:33
Det jag har heter aquavital conditioner och några stora vita tabletter som jag i ärlighetens namn inte kommer ihåg vad det är. Men som de på akvarieaffären har sagt att vi ska ha i efter varje rengöring.
#29 - 11 juli 2008 15:37
Platys gillar tydligen det akvariet det var de som fick yngel förra gången. Och det dök plötsligt upp en ganska liten Guppy et tag. Den tror vi också blivit född i det akvariet. Men nu har vi Guppys o lite annat smått i den andra. Iof det finns ju Platys där med, eftersom de småttingar vi fick började sitt liv i det.

På gården har vi faktiskt två Guldfiskar i en damm. Det är skojigt, de har växt sedan de kom hit :)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 11 juli 2008 15:39
Blueeys skrev:
Jag har inte hittat zoopets artarkiv, har lite svårt at hitta på denna sida.

Men har hittat en växt på en annan sida som ser ut som den som dött.

http://www.andreas-akvarium.se/cabomba_caroliniana.html

Den växt vi har är väldigt lik denna. Men när den var större var bladen bredare.

http://www.andreas-akvarium.se/amazonsvardsplanta.html

/Ingalill

Finns under > Avdelningar; > Akvarieväxter: Artbeskrivningar

Cabomban är rätt svår och kräver mycket ljus.
Svärdplantor är inte snabbväxande.
Vilka arter som är snabbväxande kan man säka efter i artregistret
#31 - 11 juli 2008 16:03
Tydligt det, bristfällig info vid köp av grejorna kallas sånt här.
#32 - 11 juli 2008 16:06
Kan inte titta i arkivet är inte Gold medlem.
#34 - 11 juli 2008 16:28
Blueeys skrev:
Det jag har heter aquavital conditioner och några stora vita tabletter som jag i ärlighetens namn inte kommer ihåg vad det är. Men som de på akvarieaffären har sagt att vi ska ha i efter varje rengöring.

De medlet tar bort tungmetaller och sån som finns i vattnet i kranen och som gör att vattnet passar fiskar. Nitrivec är nyttiga bakterier som håller balansen i ett akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 11 juli 2008 16:38
Blueeys skrev:
Kan inte titta i arkivet är inte Gold medlem.

Det kan du visst.
ALLA kan kolla på småfotona
ALLA kan läsa 60 av 76 artbeskrivningar
#36 - 11 juli 2008 18:24
Så man ska tillsätta sånt då?
Är dte dyrt??
Kassan är lite skral just nu.
#37 - 11 juli 2008 18:26
Märkligt, när jag kommer in och trycker på en växt så står det
[SIZE=4][COLOR=#ff0000]Du måste vara Goldmedlem för att kunna se denna artbeskrivning.[/COLOR][/SIZE]

Så här.
#38 - 11 juli 2008 18:48
Blueeys skrev:
Märkligt, när jag kommer in och trycker på en växt så står det

[SIZE=4][COLOR=#ff0000]Du måste vara Goldmedlem för att kunna se denna artbeskrivning.[/COLOR][/SIZE]

Så här.

Kollar du på denna sidan http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_sok_resultat.php och klickar på en växt utan guldmalen framför så bör du kunna se artbeskrivningen.
#39 - 11 juli 2008 20:07
Har tittat nu och det som jag trodde inte gick att titta på var tydligen de bilder som det var en fisk framför. Olyckligt nog prövade jag bara en med fisk framför.
Har nu iaf insett att vi får ta en sväng om akvarie affären i morgon och köpa nån växt. Hoppas bara att hon har lite hemma. Är lite si och så med det ibland.
Det är en liten affär.
#40 - 11 juli 2008 21:46
De växter som är lätta, växer redigt bra och är snygga finns det säkert någon av.
Limnophila sessiflora och Hygrophila polysperma är ett par av dessa sorter, och kunde ni hitta en kruka av dessa är det inte fel.
#41 - 12 juli 2008 06:51
Tack, har skrivit upp dem på en lapp, plus några till för säkerhets skull.
Ibland har hon jätte dåligt med växter. Som sagt en liten butik som vi gärna gynnar.
Ibland köper vi Karlstad med jag tar mig inte dit och sambon kan kommain dit tidigast onsdag då han jobbar fm.
Vi får se vad vi får tag på.
Har hört talas om flytväxter, men de enda jag sett på riktigt är såna till ute dammar.
Vi köpte en till dammen för att Guldfiskarna skulle ha lite mera o gömma sig under.
#42 - 12 juli 2008 14:33
Hejsan, nu har vi varit till akvarie affären.
Jag köpte Nitrivec och två växter. Tyvärr så står det ju inga namn på växterna.
Men tror att den ena är Lilaeopsis brasiliensis (jöses vilka namn de har) och en med små blad som skulle kunna vara Bacopa monnieri hon hade två varianter på den växtenn en som var lite kraftigare och den tog jag för det fanns lite mera låt i den tuvan.
Fick dessutom med tre häften sera Rådgivare, säger bara det att om vi fått dessa häften tididgare. Så hade vi troligen inte haft de problemen vi har idag.
Och vi måste köpa mera växter när vi får lön. Tyvärr så går det ju inte bara att sitta o kika på nätet eller i nått häfte och bestämma vilka växter man ska köpa. Finns de inte hemma är det ju lite kört .
Hade dessutom tänkt köpa nån mer flytväxt till dammen, inte gick det.
De var slut och inga nya skulle hon få hem iår, trist..
#43 - 12 juli 2008 16:58
Trevligt. Dessa häften fick jag också men då när jag köpte mitt första akvarium.
#44 - 13 juli 2008 16:51
Det är ju så det ska vara, inte kan man veta en massa av sig själv. Många problem vi sluppit undan om vi fått dem ifrån början.
Och vi hadde sluppit onödigt lidande för fiskarna.
Synd att det finns så dåligt urval på växter här bara.
#45 - 16 juli 2008 11:56
Blueeys skrev:
Kanske inte är bra med glöd lampor. Men akvariet är gjort på det viset.

Det lustiga är ju att vii haft Slöjstjärtar tidigre i ca ett år utan problem.

Dessutom var det inga problem med växterna innan heller. Det såg ut som en djungel i akvariet.

Hej!

De finns jättebra glödlampor anpassade för både fisk och andra djur på en riktig lampaffär. Mitt gamla akvarium var också bara byggt för glödlampor men de funkade helt utan problem.

Mvh Carro

Annons