Jag tänker inte sia om vad problemet(n) kan vara eftersom jag anser att grundförutsättningen för en stabil fungerande miljö inte finns i ert akvarium.
Skillnaden mellan att skaffa ett akvarium och att ha det som hobby och att vilja ha det som en rofylld prydnadsdetalj i sin lägenhet är stor och även om de flesta som fastnat i hobbyn skaffade sitt första akvarium just för att det var en snygg inredningsdetalj så hamnade fokus till sist på att ge fiskarna optimerade livsbetingelser.
Om jag får vända på lite av det ni skrivit och istället för att använda ord som slöjfisk (
slöjstjärt?) och
svart fantomtetra (klicka på länkarna så ser ni kanske lite av ert problem) och istället använda mig av ord som kattungar eller hundvalpar.
Säg mig den djurägare som genast springer till zooaffären och köper en ny kull kattungar när den tidigare kullen dött som flugor av en för ägaren okänd sjukdom?
Du ska få lite att arbeta med men först några allmäna råd, för det första så vet vi nu storleken på ert akvarium och 54 liter vatten är svårt att hålla balanserat, en liten övermatning eller en eller två fiskar för mycket och så är problemen igång.
Till 54 liter skulle jag rekommendera ett påhängsfilter, en lite dyrare ljusramp och räkor, titta runt bland räklingnördarnas projekt så kommer ni att hitta riktiga design pärlor som skulle kunna pryda vilken kalsong-designers hem som helst.
Tänk också på att med optimerade livsbetingelser så kommer fiskar och växter att ge valuta i form av just det som man kanske eftersträvade från allra första början, en vacker och rofylld prydnadsdetalj i hemmet.