Vad är galet?

#1 - 21 november 2005 19:20
Min pleco har fått små vita utväxter kring munnen.... Han äter som vanligt och det verkar inte störa honom. Vad kan det vara?
#2 - 22 november 2005 21:34
Ingen....? Hur säsongsenligt det än är med vitt skägg så vill jag inte ha det på mina fiskar.... :D
#3 - 22 november 2005 21:41
kan ju kolla in länken du hittar under sjukdomar i min signatur så kanske du hittar nåt.
iallafall är det inget ja känner till.
#4 - 23 november 2005 06:34
[QUOTE=Gummiankan]Min pleco har fått små vita utväxter kring munnen.... Han äter som vanligt och det verkar inte störa honom. Vad kan det vara?[/QUOTE]

Svårt att säga... Är det de "naturliga" utväxterna som hannarna får på huvudet och runt munnen som är vita eller är det något helt annat??? Om det är de naturliga utväxterna tror jag att de blivit skadade på något sätt, t ex av höga kemikaliehalter vid botten (typ nitrit, ammoniak eller svavelväte) och det finns risk att de ramlar av. Kan drabba flera olika malar, framförallt Corydoras men även andra. Fiskarna verkar må hyfsat bra ändå. Skulle ev. kunna vara svamp också. Är det några "onaturliga" utväxter skulle jag gissa på någon yttre parasit. Men jag har ingen aning... Har du någon bild???
#5 - 23 november 2005 10:20
[QUOTE=goldennugget][QUOTE=Gummiankan]Min pleco har fått små vita utväxter kring munnen.... Han äter som vanligt och det verkar inte störa honom. Vad kan det vara?[/QUOTE]

Svårt att säga... Är det de "naturliga" utväxterna som hannarna får på huvudet och runt munnen som är vita eller är det något helt annat??? Om det är de naturliga utväxterna tror jag att de blivit skadade på något sätt, t ex av höga kemikaliehalter vid botten (typ nitrit, ammoniak eller svavelväte) och det finns risk att de ramlar av. Kan drabba flera olika malar, framförallt Corydoras men även andra. Fiskarna verkar må hyfsat bra ändå. Skulle ev. kunna vara svamp också. Är det några "onaturliga" utväxter skulle jag gissa på någon yttre parasit. Men jag har ingen aning... Har du någon bild???[/QUOTE]

Jag skall försöka ta en bild ikväll... Det beror på vad du menar med naturliga... De är vita och han har inte haft dem förut, ser lite ut som tänder längst ut på munnen. Det är alltså inte några av de befintliga "flikarna" som blivit vita.
Jag läste om svamp och det skulle ju vara väldigt smittsamt, det är ju bara en fisk som har det... Och jag hittar inget annat som kan passa in.

Om det är förhöjda kemikaliehalter vid botten vad gör jag då? köpa ett mindre filter som cirkulerar bottenvattnet? Jag trodde att vid för höga halter var det Corydoras som tog stryk först, men de bökar omkring som vanligt....

Konstiga växter har jag inga vad jag vet och de jag har har jag haft länge utan att det har blivit några andra parasitangrepp. På ämnet parasiter kan jag nämna att jag behandlade mot vita prick för ca två veckor sedan. Med ett medel som malarna inte trivdes så bra med; "Prick". Vid den andra behandlingen bytte jag till baktopur....

Annons