Vad Är L-Mal??

#1 - 25 januari 2007 12:41
Hej:)
Jag har tänk skaffa att 100-200L akvarium och så tänkte jag vilken mal jag skulle ha. Överallt står det typ L467 L983 L873, man fattar ju inte så jätte mycket i alla fall :)
Eller så ä jag väldigt trögtänkt :D
Men jag tänkte skaffa fjärilsiklider och undrar då självklart vilken mal man borde ha i samma akvarium, är väldigt tacksam för tips om andra fiskar man kan ha också:D

Tacksam för svar :D
// Ewe ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 januari 2007 12:55
L står för Loricariidae (som ut vetenskaplig synpunkt klassificeras som en familj).
Info om L-malar finns i denna Zoopet artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=132&Itemid=80
#3 - 25 januari 2007 12:55
Ewe:D skrev:
Hej:)

Jag har tänk skaffa att 100-200L akvarium och så tänkte jag vilken mal jag skulle ha. Överallt står det typ L467 L983 L873, man fattar ju inte så jätte mycket i alla fall :)

Eller så ä jag väldigt trögtänkt :D

Men jag tänkte skaffa fjärilsiklider och undrar då självklart vilken mal man borde ha i samma akvarium, är väldigt tacksam för tips om andra fiskar man kan ha också:D

Tacksam för svar :D

// Ewe ;)

L mal är en benämning istället för att säga som jag har en[FONT=Microsoft Sans Serif] Pseudacanthicus cf leopardus men det är lättare att skriva l114.

På hemsidan www.goc.se, kan du under artregister hitta massa malar genom att söka på L nummret...
[/FONT]
#4 - 25 januari 2007 12:56
Kell var snabbast som vanligt...:D
#5 - 25 januari 2007 13:20
Du har även L-malar på www.planetcatfish.com
MvH Richard
#6 - 25 januari 2007 13:46
vad är det som kännetecknar en L mal? måste väl finnas nånting när dom är från samma familj?
#7 - 25 januari 2007 13:50
från http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=132&Itemid=80

Det som främst kännetecknar denna familj är att de har en sugmun på huvudets undersida
#8 - 25 januari 2007 13:51
Vet inte om jag har fel nu men är inte alla L malar Sug malar???
#9 - 25 januari 2007 13:57
det finns ju malar med sugmun som inte är L malar... varför är dom inte L malar då? :)
#10 - 25 januari 2007 14:27
Som jag sa kan ju ha fel...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 januari 2007 14:38
det finns ju malar med sugmun som inte är L malar... varför är dom inte L malar då? :)

Vilka då?
#12 - 25 januari 2007 15:43
Vilka då?

Till exempel de nära släktingarna i Astroblepidae. De saknar dock skyddande benplattor på kroppen (ett annat av Loricariidaes kännetecken). Även malar i afrikanska familjen Amphiliidae kan ha sugmun.
#13 - 25 januari 2007 15:54
Du har L-malar och du har LDA-malar det beror på vem som har artbestämt dom tror jag någon får rätta mig.Man har satt L-nummer och LDA-nummer på dom istället för namn men det börjar komma handelsnamn på dom nu då malar börjar bli populär fisk.Malar är en hel vetenskap.

Thomas
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 januari 2007 15:57
daniel60 skrev:
Till exempel de nära släktingarna i Astroblepidae. De saknar dock skyddande benplattor på kroppen (ett annat av Loricariidaes kännetecken). Även malar i afrikanska familjen Amphiliidae kan ha sugmun.

Förekommer dessa i handeln överhuvudtaget - vad jag vet har jag aldrig sett sådana
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 januari 2007 16:04
Du har L-malar och du har LDA-malar det beror på vem som har artbestämt dom tror jag någon får rätta mig.Man har satt L-nummer och LDA-nummer på dom istället för namn men det börjar komma handelsnamn på dom nu då malar börjar bli populär fisk.Malar är en hel vetenskap.

Thomas

L-numreringen är ingen artbestämning utan helt eneklt bara ett praktiskt handelsnamn på en ny art. Så när någon hittar en ny art så får den helt enkelt bara det L-nummer som står i tur.
Så småningom så tar någon itu med att göra en vetenskaplig artbestämning och då får den ett riktigt namn: Förusatt att det inte visar sig att det bara var en variant av en annan art - då hänförs den ju dit. Därför kan en och samma art ha flera L-nummer.

L-numreringen startades av den tyska tidningen DATZ. LDA-numreringen startades av en annan tyska akvarietidning (Das Aquarium - därav DA efter L) - denna är dock numera nedlagd så det lär nog inte bli fler LDA-nummer.
#16 - 25 januari 2007 16:11
Tack Kjell men LDA kommer väl finnas kvar på dom malar som fått dessa nummer?
Thomas
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 januari 2007 16:12
Tack Kjell men LDA kommer väl finnas kvar på dom malar som fått dessa nummer?

Thomas

Jodå dom som redan finns kommer att bli kvar
#18 - 25 januari 2007 16:20
Jag tycker du skall skaffa en mal men dom du kommer aldrig och se dom,fast se om du kan få tag i L-075 dom är ofta framme vid mat.Vi har L-malar som vi inte ser på månader men då är karet uppbyggt efter malar så det finns en del gömställen men dom trivs för dom har vuxit när vi äntligen får se dom.

Thomas
#19 - 25 januari 2007 16:46
Vi har L-malar som vi inte ser på månader men då är karet uppbyggt efter malar så det finns en del gömställen men dom trivs för dom har vuxit när vi äntligen får se dom.

Thomas

Det är just det som är tjusningen med malar man letar i månader och tror att de inte finns,sen rätt vad det är så är dem där.
MvH Richard
#20 - 25 januari 2007 16:52
men villken mal skulle man kunna ha i ett 100 L akvarium med typ fjärilsiklider
, neontetror och lite andra fiskar.
Är det någon speciel inredning som jusst den melen borde ha i så fall??

supertacksam för svar :D :D

Tack, jag ""började"" störa mig riktigt reält på det där me L-mal :) Men tack för alla super svar :D:D:D:D:D
#21 - 25 januari 2007 17:11
Kanske du skulle skaffa en L-165(Gibbiceps) växer givetvis ur ditt kar på 6-12 månder men då får du sälja den inga problem att sälja stora malar.Vi har en på 20cm i 260l kar och den är drottning där och dess namn är Cleopatra.Den är billig som liten.

Thomas
#22 - 25 januari 2007 17:58
Förekommer dessa i handeln överhuvudtaget - vad jag vet har jag aldrig sett sådana

Inte jag heller, i alla fall inte IRL.
Tydligen har afrikanska Chiloglanis också sugmun - och såna finns i handeln!
#23 - 25 januari 2007 18:54
Ibland kan jag inte förstå hur dom kan se skillnaden på alla dom olika arterna. Tittar man på bilder på en sida om mal och sen tittar på en annan sida så ser dom inte riktigt likadana ut. Ibland kan dom likna en helt annan art. Hur kan dom se skillnaden på alla dessa?
#24 - 25 januari 2007 19:22
Vilka då?

fel av mig... tänker inte ens gå in på vad ja tänkte på :p
#25 - 25 januari 2007 22:04
Är det din första mal så är ju vanlig ancistrus mer eller mindre standard. Inte alls omöjliga att få lek på heller och ynglen brukar klara sig bra. Hanen känner du igen på spröten/hornen på huvet, och det är han som tar hand om ynglen. En bra grotta är väl vad som krävs, och lite rötter. 100l räcker gott, har själv fått så mycket yngel på ancistrus i 100l med fjärilar och apistogramma så jag tröttna till slut och har numera inga kvar (men saknar dem ändå ibland). Ancistrus brukar dessutom visa sig ganska ofta på dagen och är mer eller mindre odödlig, och väldigt fredlig, och väldigt billig.
#26 - 26 januari 2007 10:11
tack så jätte mycket för era svar :D
snällt att du svarade :D men exakt hur mycket yngel?? jag kanske inte orkar med om det blir för mycket utan bara trötnar på dem ??
Räcker det med typ 1 i ett akvarium eller måste det vara typ 1-5 st???
supertacksam för svar :D :D :D :D :D :D
#27 - 27 januari 2007 12:09
Har en ancistrus sp.(den som finns i varenda zooaffär)i mitt 100 l.
Fungerar jättebra. Käkar aldrig på växterna heller.

Hon är ofta framme vid rutan och älskar att posa för kameran (lr ska man kalla det att försvara reviret??). Ibland hittarman henne liggandes uppe bland växterna, hur vanligt är det egentligen??Blev helt paff när jag såg det första gången :p Iofs har jag också en corydoras som nästan bara håller till där uppe.....

Lite bilder: http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=801822&gid=863986
#28 - 7 februari 2007 19:24
Ewe:D skrev:
tack så jätte mycket för era svar :D

snällt att du svarade :D men exakt hur mycket yngel?? jag kanske inte orkar med om det blir för mycket utan bara trötnar på dem ??

Räcker det med typ 1 i ett akvarium eller måste det vara typ 1-5 st???

supertacksam för svar :D :D :D :D :D :D

Tja, det varierar hur mycket de ynglar, men de är ju inte värre än guppys iallafall :D . Vissa får inte lek alls på dem. Det går alldeles utmärkt att ha en ensam också. Dom bryr sig inte så mycket om varandra utom vid lek.
Det är dock viktigt att du har iallafall en liten rot i akvariet, då de behöver gnaga i sig lite cellulosa. Mvh micke

Annons