vad är lumen?..

#1 - 22 oktober 2004 22:30
Hej alla fisk vänner! jag har just inrett ett öppet akvarium/damm hemma hos mig och undrar nu över rätt belysning för mina växter både i och kring "dammen". har just nu 4st halogen spottar på 35 w placerade ca 1meter över vattnet, men efter att ha läst om belysning här så verkar det ganska dömt att misslyckas..?
till frågan:1. vad är skillnaden mellan lumen och watt?
2. är hallogen och metall- hallogen olika lampor?
ps. mina växter just nu består mest av flytväxter från ute dammen och invånarna är 6st underbara gulfiskar som verkar stormtrivas med att få komma in i värmen ( ca 20grader ). växterna runt omkring är vanliga skuggtåliga krukväxter. oj, vad lång detta blev hoppas att någon orkade läsa klart!.. mvh ariel.
#2 - 22 oktober 2004 22:47
Ljusstyrka kan mätas i lumen, candela, och lux. Lumen är ljusflödet, alltså lika med ljusenergi (men beroende av frekvensen, m.a.o färgen). En ljuskälla som sänder ut monokromatiskt ljus med frekvensen 540*10^12 Hz, 540 000 GHz, 540 THz (våglängd: 5,5 * 10^-7 meter, 550 nanometer *, som motsvarar gult ljus), där 683 lumen motsvarar 1 watt. Alltså, t.ex en laserkanon med våglängd 550 nm och en verkningsgrad på 100 % (de brukar dock i verkligheten vara ganska låga) har en ljusutbyte på 683 lumen / watt, vilket är ganska högt tal. Det är den våglängd där ögats ljuskänslighet är den bästa. För "rödare" och "blåare" ljus sjunker det där talet. En blå laser med våglängd 420 nm och verkningsgrad 100 % ger så lite som ca 3 lumen / watt. Och IR och UV som vi inte kan se, betyder för ögat alltid 0 lumen/watt.

TAGET FRÅN http://user.tninet.se/~tss957t/eint.htm

Halogen och metallhalogen är 2 helt skillda saker ... helt olika ljus spektrum och effektivitet ... vanlig bygghalogen rent utsagt dåligt att ha som akvariebelysning medans metallhalogen är det bästa :) irreterande att metallhalogen måste vara så satans dyrt bara...
#3 - 22 oktober 2004 22:54
Hur stort är ditt kar? ...

Jag skulle rekommendera att du skaffar en lyrrörsramp(finns lyrrör som är bra för akvarium i akvariehandeln) med ca 0,2-0,3W/Liter akvarium då jag antar att du inte tänker göra ett utpräglat växtakvarium...
#4 - 23 oktober 2004 13:52
metallhalogen behöver inte vara dyrt om man hittar bra ställen att handla på. känner du någon som kan handla hos en elgrossist sparar du många många kronor ;)
#5 - 23 oktober 2004 14:02
Lu´men, (nylat., av lat. lu´men 'ljus', 'lysande kropp', 'ljusöppning') SI-enhet för ljusflöde med beteckningen lm. 1 lm=1 cd·sr, dvs. candela gånger steradian, där candela, enhet för ljusstyrka, är en av SI:s grundenheter.

SI, Système International d'Unités, det internationella enhetssystemet. SI är den nu allmänt gällande formen av det metersystem som tillkom i slutet av 1700-talet och som för sin tid var framsynt. Det täckte i stort sett behov för rum och tid samt mekanik...

Watt (efter James Watt), SI-enhet med beteckningen W för den fysikaliska storheten effekt inom alla tillämpningsområden. 1 W=1 J/s (joule per sekund).

Tack till Nationalencyklopedin
#6 - 23 oktober 2004 15:06
hmmm... inte för att ja hängde me där... men OK
#7 - 23 oktober 2004 15:41
Låt oss prova susning.nu istället:

1. Lumen: SI-enheten (lm) för ljusflöde.

2. Watt: (...) måttenhet för <b>effekt</b> enligt SI-systemet, en watt (1 W) är detsamma som en joule/sekund (1 J/s). Enheten är uppkallad efter James Watt. Inom elläran definieras effekt genom formeln P = U * I , där P är effekten i watt, U är spänningen i volt och I strömmen i ampere.

Alltså jag är inget proffs. Men jag har ett hum om hur man letar...

Jag skulle tro att det förhålle sig ungefär såhär. Olika ljuskällor kräver samma effekt. Men beroende på sin olikhet i övrig skiljer sig ljusflödet. Jfr en 30W glödlampa med t.ex. mitt 30W Sylvana Aquastar lysrör.
#8 - 28 oktober 2004 19:55
Hej! tack för alla snabba svar!!! nu är jag lite klokare..men sittande lampor får allt vara kvar ett tag till,suck att man skall ha så bråttom jämt. Handlar först och tänker sedan. Gick även in på www.orchidehuset.se och läste om ljus och lampor, där stod om en ny vanlig halogen lampa som är ganska bra som växtbelysning, men naturligtvis så hade ju jag fel fattning på min armatur, gu10 och det skulle vara gu5.Mitt akvarium eller snarare min damm är på 260 liter och jag har än så länge bara 6st guldfiskar där men dom växer som attan så snart "fyller" dom nog upp hela härligheten. må så gott och tack igen för svaren mvh ariel.
#9 - 29 oktober 2004 07:05
Lumen är hur starkt ljuset ser ut för människors ögon och watt är hur mycket elektricitet som går åt för att producera ljuset.

Vill man ha ett för människor ljusstarkt sken ska man ha alltså skaffa en lampa som ger många lumens per watt, men vill man ha ett ljusstarkt sken för växter blir det knivigare eftersom dom reflekterar det ljus som vi människor tycker är starkt och tar in ett ljus som människors ögon inte är så känsliga för.

Lamptillverkarna har då tänkt fel: "Vi tillverkar en lampa som blockerar det gröna ljuset så får vi en bra växtlampa!", vilket alla växtfantaster har gått på och köper GroLux. Felet ligger dels i att växter faktiskt via olika pigment lite halvhjälpligt kan använda även grön-gult ljus och dels att man får en lampa som inte är lika bra på att omvandla elektriciteten till faktiskt ljus.

Med en tabell över hur lampan skjuter ut sitt ljus (spektralfördelning), lumens och watt och fotosyntesspektra kan man beräkna ett effektivitetsvärde för en lampa som kallas PUR-effektivitet som beskriver hur effektvit lampan kan få en växt att fotosyntetisera vilket i de flesta fall kan likställas vid tillväxt.

Först beräknar man hur effektivt lampan omvandlar sina watt till lumens genom att titta på hur effektivt el-energin inom det fotooptiska området används och sedan använder man denna effektivitet för att beräkna hur starkt lampan skjuter inom fotosynteskurvan. Jag har gjort en sådan kalkylator och sammanställt en del olika rör här (högre värde desto bättre):
http://194.236.255.117/defblog/permalink/1402.html

#10 - 29 oktober 2004 07:12
Såg spectrat på Giesemann en fråga. Visst det har bra PUR värde men det kan ju inte vara så lämpligt i ett växtakvarie med så mycket blått i spectrat ?
#11 - 29 oktober 2004 07:16

Visst det har bra PUR värde men det kan ju inte vara så lämpligt i ett växtakvarie med så mycket blått i spectrat ?

Jopp. Actinicrör är förvånansvärt bra på att trigga fotosyntes. Förmodligen för att dessa rör använder ett väldigt simpelt fosforskikt som är oerhört effektivt på att omvandla elenergin till faktiskt ljus, och dessutom ett ljus som dunkar fantastiskt hårt på den blå delen av klorofyllet.
#12 - 29 oktober 2004 07:27
Koraller har t ex ett actionspectrum som är förvånansvärt likt växters actionspektrum:
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2002/Feature.htm

Det betyder att alla saltvattensakvarister egentligen bara skjuter hårt på en del av klorofyllet hos koraller vilket uppenbarligen fungerar fint.

Å andra sidan hänger det ihop med finurliga pigment som faktiskt kan transportera ljus till fotosyntesmotorn som normalt sett inte anses tillhöra det ljus som triggar fotosyntes: Med andra ord kan växter och koraller utnyttja osynligt ljus långt bortom den nedre 400 nm-gränsen.

En förbättring till Ivo Buskos PUR-effektivtetsmodell vore därför att få tag på ett nytt generellt actionspectrum som går längre än mellan 400-700 nm-gränserna. Kalkylatorn är redan förberedd för ett 0-800 nm område så om någon hittar ett sådant actionspektrum får ni gärna säga till 8)
#13 - 29 oktober 2004 07:32
Men ändå.. Är det inte för mycket blått i Giesemann röret med tanke på att algerna tycker mest om den blå delen av spectrat ?
#14 - 29 oktober 2004 07:33
Titta på min hemsida så förstår du hur jag menar :-)
http://www.cenara.com/users/ce00478/akvarium/Pur.htm

Bilden som heter "Spektrum för alger och växter"
#15 - 29 oktober 2004 07:39
Om du slår ihop båda så får du en generell fotosyntesactionkurva som används som rymmer de flesta epifyter.

Du kan inte säga att alger gillar en viss typ av ljus bättre än växter då dom har samma klorofyll och pigment.

Så nej. Du kan köra actinicrör och få bra tillväxt.
#16 - 29 oktober 2004 07:41
(Är det förresten inte Dennerle som föreslår en middagspaus för att få mindre alger hehe? ;)
#17 - 29 oktober 2004 07:47
hehe Ännu en fråga löst.. Strålande :-)

Annons