Vad är mina yngel för sorts fisk?!

#1 - 17 mars 2007 10:17
En av mina fiskar fick yngel igår. Jag la över dem i ett separat akvarium, men mitt problem är att jag inte vet vilken art som har fått yngel?! Ingen av dom har sett speciellt tjock ut, så det kom som en överaskning.

Det måste vara antingen molly eller guppy. De är ca en halv cm långa. Vissa är genomskinliga och vissa är mörka/har mörka ränder. Jag tycker de liknar mina guppy lite grann, men som sagt, ingen av dom har varit speciellt tjock!:confused:

Är det någon som vet kännetecknen för guppy yngel eller molly yngel? Vad tror ni att det är jag har?

Tack på förhand![:o]
#2 - 17 mars 2007 10:35
Det låter som Mollyyngel du fått då de kan vara lite grådassiga och nästan randiga vid födseln medans en del andra yngel är nästan helt svarta.
#3 - 17 mars 2007 10:42
Okej, men molly är ju liksom lite "runda" medan gyppys är mer avlånga, och ynglen är rätt avlånga. Men jag får lita på dig eftersom det var min första kull (:
#4 - 17 mars 2007 10:50
Det är inte 100 at jag har rätt;) men det syns oftare ganska lätt om en guppyhona ska yngla medans mollyna bara ser kraftiga ut. Är det Black Molly du har?
Det kan även vara så att det är från dina bägge sorters ungfödare:D .
#5 - 17 mars 2007 10:53
Jag har både blackmolly och korallmolly, och sedan har jag svartgula mollys och vita ganska stora mollys. Hmm.. ganska troligt att det är en molly då.. ;P
#6 - 17 mars 2007 11:02
Det brukar synas ganska så snart om det är guppyyngel eller mollyyngel så det är bara att vänta och se.

Annons