Justja..en sak till..
Hur pass vanlig ÄR denna sjukdom?
Jag frågar för jag häromdagen köpte några neontetror, och jag har redan mist tre. De fick simproblem och liksom flöt med huvudet rakt upp..lodrätt.
Det hände inom ett dygn. Kanske transportskada???
Nu har jag precis fått plocka bort 2 st. till.
Alltsomallt har jag mist 5 st. sen i fredags då jag köpte dem.
Symptom:
- De drar sig undan stimmet, verkar ha problem att simma. Rätt vad det är står de lodrätt i vattnet med nosen upp. Inga färgförändringar - än iallafall..
Nu blir det väl säkert DET OCKSÅ på dem - bara för jag skrev det...[:-5]
Det jag såg direkt jag satte ner dem i akvariet - var att de var mindre och tanigare än mina "gamla".. Inte lika färgstarka, men det har blivit bättre färg på dem nu!
Kan vara något med ditt vatten, om det bara är de nya fiskarna som har dött. De som redan går där kanske är vana med just dina vattenvärde och klarar det, men då inte de nya. Har du inga tester hemma, så kolla med affären om de kan kolla upp vattnet åt dig.
Jo, men om det är ett antal av de nya fiskarna som dör, så är det nog något fel på antingen vattnet eller dem själva, eftersom det inte är någon av de fiskar du hade innan som är dåliga. Det kan då vara exemplar som är svaga av en eller annan anledning som stryker med, medans de "friskaste" klarar sig.
Medicinerade mot vitaprick för några veckor sedan...och köpte nya firrar i fredags...[:o]
Har kanske också matat för mycket... - dålig ekvation!
De svagaste visar väl symptom först kan jag tro?
Har kört med Denitrol och även gjort nå't litet vattenbyte,
men det var troligtvis inte tillräckligt.
Imorse när jag kom upp, stod ett par av mina fembandsbarber bakom pumpen vid ytan - och mådde pyton! Och DÅ plonkade poletten ner... :D
Har nu kört ett par rejäla vattenbyten i omgångar - och tillsatt Toxivec.
Och barberna verkar må prima nu igen...