Vad är räkan bra på?

#1 - 7 augusti 2008 05:40
Jag har nu startat upp mitt första kar tillsammans med min son. Det är på 60 Liter och har därför lite begränsningar. Vilket gör att jag vill planera lite innan vi kastar ner massa fisk...

Planen är ett litet stim av tetror 10-12st (?) Vet inte om jag kan ha fler fiskar än detta.

Min fråga nu är vad räkor är bra på. Expediten där jag köpte mitt akvarium tittade bara frågande på mig när jag frågade om de sålde räkor... Hon förslog en ganska stor fisk som skulle "hålla rent", minns inte vad de heter men de suger sig fast på glaset...;)

Antar att räkor håller rent? Måste de vara i stim eller kan jag ha 1-2 räkor på 60 liter och ändå hålla det hyfsat?

Till sist, vad äter en räka :)?
#2 - 7 augusti 2008 06:44
Det var nog ancistrus hon menade. Räkor är bra på att hålla rent, de äter överbliven fiskmat och alger bland annat.Mina räkor äter ärtor, broccoli och speciellt räkfoder.Räkor trivs bäst om de är en 6 st eller fler.
#3 - 7 augusti 2008 07:03
ancistrus var det ja. Klarar den sig i ett 60L kar? Den kändes sttooorr.

Blir det trångt om jag sätter i 4 räkor tillsammans med 12 tetror + några andra små fiskar...?
#4 - 7 augusti 2008 07:37
Ancistrus kan klara sig ett tag i det lilla karet men behöver rätt snart större 120 liter har jag för mig det står i artbeskrivningen.4 räkor går nog bra men de förökar sig rätt snabbt vad gäller fiskarna du frågar om så vet jag inte vad du tänkt dig för tetror och andra fiskar kolla artbeskrivningarna för de du tänkt dig och se vilka krav på storlek osv de har innan du bestämmer dig.
#5 - 7 augusti 2008 07:53
Å andra sidan kan man ju tänka sig några amanoräkor. De blir lite större, ska vara bättre på att äta alger och de förökar sig inte i sötvatten.

Annons