Slöjtsjärtar är mycket fredliga och blir ofta föremål för trakassering av andra fiskar. Mina har t.om. blivit påhoppade av otocinclusar och det är därför helt klart bästa att ha dem ensamma med andra GF som kamrater. Det kan även vara en bra idé att endast blanda GF som simmar ungefär lika bra och som ser lika bra.
Teleskopögon ser lite sämre och de kan man eventuellt bli tvungen att handmata efter några år, då de ofta blir blinda. Fiskar med dubbla och långa fenor simmar lite sämre och kan eventuellt bli utan mat om snabbare fiskar är framme. Fiskar utan ryggfena (ranchu och lionhead) är speciellt dåliga simmare. Bubble-eyes (som jag aldrig sett i Sverige) har så känsliga ögon att man bör ha dem ensamma i akvarier med "mjuk" inredning.
Ditt 110l kan funka bra åtminstone till en början, men försäljare är alltid luriga och vill sälja fisken oavsett vart den hamnar. Själv har jag mina 4 fiskar i 200l och jag skulle gärna ha dem i ett större.
Viktiga saker att tänka på är bra filtrering och bra syresättning. De skitar ner mer än fiskar av samma längd då de ofta är betydligt tjockare. De är även stora förbrukare av syre. De tigger även mat hela tiden, men som med alla fiskar så skall man inte mata för mycket. Mina firrar får vad de kan äta på ett par minuter 2 ggr om dagen. Jag matar mina med skalade ärtor, spenat, flingor, lite olika sorters pellets och ibland spirulina.
Hur många har du och vad har de för fenor (dubbla, enkla, långa, korta) och ögon (teleskop eller vanliga)?