Vad är vi för ena nördar, egentligen.

#1 - 26 februari 2004 13:02
Jag blev lite nyfiken på folk som skriver in här och gick in på några tillfälliga profiler och kollade vad man gjorde när man inte sitter framför akvariet. Och till min förvåning (eller inte) så utskiljer sig två grupper; antingen studerar man eller så håller man på med nån form av IT. Jobb eller fritid.

Alltså...va..

Själv har jag glasögon, jobbar som programmerare, har som sagt akvarie, inte särskilt modeintresserad, gillar Si-Fi (ingen Treki, dock) och spelar PC-spel på fritiden. (Plus hus o trädgård osv)

Var det inte sådana som blev mobbade i skolan?

Vad säger ni? Är vi riktiga nördar?
#2 - 26 februari 2004 13:11

Vet inte om man e nörd för att man har ett akvarium?
Vad är egentligen definition för nörd?

Bara för att man håller på med It saker betyder inte det att man är nörd, bara det att man har ett annat intresse än vad folk som håller på med t.ex mode, inredning?

"Akvarienörd" har jag också hört talas om att det finns något som heter, men kan verkligen inte förstå varför?

Om det nu verkligen måste finns något ord som "nörd" så borde det vara refererat till personligheten, inte vad man har för intresse.

Så återigen, vad e det som gör en "nörd" till en "nörd"?

#3 - 26 februari 2004 13:13
Vilken lustig iaktagelse. Själv spelar jag varken dataspel eller isolerar mig själv från det sociala. Däremot ligger Sci-Fi mig varmt om hjärtat :)

Självklart kan man dock göra antagandet att de som är intresserade av naturen och biologi är en viss typ av människor, det är väl inte så konstigt? Samma sak som att de som råkar tanka bilen i en familj gärna köper med sig en kvällstidning och en japp eller de som köper rolex gärna ofta prenumererar på National Geographic. Psykografiska grupper finns det massor av och det finns mängder av teorier om hur dessa grupper selekteras och hur olika företag bör riktar sig till dem.