Vad är vi för ena nördar, egentligen.

#1 - 26 februari 2004 13:02
Jag blev lite nyfiken på folk som skriver in här och gick in på några tillfälliga profiler och kollade vad man gjorde när man inte sitter framför akvariet. Och till min förvåning (eller inte) så utskiljer sig två grupper; antingen studerar man eller så håller man på med nån form av IT. Jobb eller fritid.

Alltså...va..

Själv har jag glasögon, jobbar som programmerare, har som sagt akvarie, inte särskilt modeintresserad, gillar Si-Fi (ingen Treki, dock) och spelar PC-spel på fritiden. (Plus hus o trädgård osv)

Var det inte sådana som blev mobbade i skolan?

Vad säger ni? Är vi riktiga nördar?
#2 - 26 februari 2004 13:11

Vet inte om man e nörd för att man har ett akvarium?
Vad är egentligen definition för nörd?

Bara för att man håller på med It saker betyder inte det att man är nörd, bara det att man har ett annat intresse än vad folk som håller på med t.ex mode, inredning?

"Akvarienörd" har jag också hört talas om att det finns något som heter, men kan verkligen inte förstå varför?

Om det nu verkligen måste finns något ord som "nörd" så borde det vara refererat till personligheten, inte vad man har för intresse.

Så återigen, vad e det som gör en "nörd" till en "nörd"?

#3 - 26 februari 2004 13:13
Vilken lustig iaktagelse. Själv spelar jag varken dataspel eller isolerar mig själv från det sociala. Däremot ligger Sci-Fi mig varmt om hjärtat :)

Självklart kan man dock göra antagandet att de som är intresserade av naturen och biologi är en viss typ av människor, det är väl inte så konstigt? Samma sak som att de som råkar tanka bilen i en familj gärna köper med sig en kvällstidning och en japp eller de som köper rolex gärna ofta prenumererar på National Geographic. Psykografiska grupper finns det massor av och det finns mängder av teorier om hur dessa grupper selekteras och hur olika företag bör riktar sig till dem.

Kanske borde dataspelsföretag annonsera på zoopet? Kjell! Där har du en helt ny marknad framför dig!
#4 - 26 februari 2004 13:18
bara för man spelar dataspel isolarerar man sig väll inte?

jag jobbar IT, spelar data/Tv-spel och pysslar med akvarier. men jag sportar å kör downhill med så ja bryter min nördfaktor litegran :)

ja så gillar ja sci-fi med :) å fantasy ... å rollspel :D
#5 - 26 februari 2004 13:25
Jodå, jag kan beskriva mig själv på fler sätt, och jag är inte det minsta asocial, men jag tyckte att det var ganska festligt att vi tydligen delar fler intressen än bara fiskarna.

Och visst fasen är det lite nördigt att tillbringa tid på att diskutera olika sorters ljusrör eller PH-värden! På samma sätt som jag har köpt ett nytt adventurespel (Dark Fall) direkt från USA, för då fick jag det signerat! Jag tyckte att det var kanonspännande, men jag vet att min bästa kompis kommer att titta på mig som om jag är rent tossig. "Get a life" kommer hon att säga.
#6 - 26 februari 2004 13:29

Hehe, e kanske lite nörd i oss alla.
Själv är jag nog en rätt social brädåkare, gillar vara ute o träffa folk, sammtidigt som jag gillar tv-spel och pH/No3/P-mätningar=)

#7 - 26 februari 2004 13:31
Dataspel och scifi är nördigt. Akvarium och fridykning är macho. Gissa mina hobbys :)
MVH
Magnus
#8 - 26 februari 2004 13:33
jag tror din hobby är särskrivning.
#9 - 26 februari 2004 13:38
Sci-fi är kungen av litteraturgrenarna!

Jag e medelålders å jobbar på ett bioteknikföretag.
Spelar inga data eller konsollspel längre (var en fanatisk Diablo I-II gamer en gång i tiden).
Har varit sedan 70-talet och framåt flumhippie, halvpunkare, Mods, Motorcykelknutte (HD förstås!) och sedan vanlig svensson krogråtta innan jag gifte mig och fick barn på 90-talet.
Lever numera ett lugnt å stillsamt liv, där akvarier, musik, vin och film e fritidsintressena.
Nörd kanske.. vet inte
#10 - 26 februari 2004 13:42
mohlin: Jag har aldrig förstått mig på människor som inte har några hobbies eller passioner förutom att umgås med sina vänner och klaga på andras hobbies. Det är ju konstigt om nått...

Hon som säger get a life, vad har hon för life som inte har några hobbies egentligen ? :p
#11 - 26 februari 2004 13:47
Zaphi.

Hon har andra saker hon intresserar sig för, bla är hon egen företagare och ensamståend mamma. Det tar tid bägge delarna.
Det jag menade var att hon inte kan förså varför det är så spännande att sitta still och titta på fiskar, eller att man lägger ner tid o pengar på att skaffa sig ett spel från USA bara för att det är signerat. Hon anser definitivt att jag är en nörd! Men vi har varit vänner i 23 år!
#12 - 26 februari 2004 13:50
Ah, jo jag menade inte att hon skulle vara helt sysslolös... Det va inte riktigt tanken med mitt inlägg :).. Hon är säkert jättetrevlig..
#13 - 26 februari 2004 13:52
Är nog inne på din linje Mohlin... och det smittar eller sitter i generna!!! Jag och Tobbe har varsin (välanvänd) dator, ett PS2 och åtta akvarier... mera hinner vi inte på fritiden, jo Tobbe spelar Squash (obs, ej fiskmat). Jo... skaffa ungar [:I]och ta hand om dem!!!
Och vad blev det av ungarna då... jo, dessa fem ungar äger tillsammans 3 datorer, ett X-box och fem akvarier... Men de har lite mera fritid så där hinner en vara aktiv handbollsspelare och tre är aktiva medlemmar i UNF...(UNF är väl också lite nördigt?) Men lite hopp om livet är det ändå för ungarna... det är värre för mig och Tobbe... men vi trivs i allafall!!!
#14 - 26 februari 2004 13:58
Eftersom zoopet är ett internetsajt så känns det rätt logiskt att många här är s.k "datanördar". Själv är jag väl en "halvdatanörd", fastnar lätt framför skärmen, svarar sambon med "ska bara", "vänta lite", "kommer snart" när man sitter å läser eller svarar på inlägg å annat, kanske lite väl ofta.

Men internet-tittandet baseras ju på akvarieintresset eftersom det är det jag söker info om, genom att chatta, skriva inlägg, kika på bilder och läsa artiklar.

Men, jag skulle aldrig sätta mig som datatekniker eller nått annat inom ITbubblan! Fast alla är vi olika, som tur väl är..

[:D]

#15 - 26 februari 2004 13:58
Rolig iaktaggelse där.
Jag måste säga att jag defenitivt inte tillhör någon nördgrupp ödmjukt men bestämt.
Jag är en social idrottskille med tillochmed några juniolandskamper i innebandy.
Mina polare tycker att jag e knäpp som håller på med akvaristik medans mina tjejpolare tycker det är en mysig hobbie.
Vilken tror ni jag lyssnar på?
Man ska även komma ihåg att det är inte andrar åsikter som räknas utan din egen.(oftast)
#16 - 26 februari 2004 14:03
kexet86: mysig hobby... hmmm det var en trevlig beskrivning :)

Men som alla andra här så jobbar man med data och pysslar med akvarier.. det gör väl inte saken bättre att man ska försöka bygga allt till akvariet heller förstås... men asocial.. icke! som tur är tillbringar jag näsan mer i akvarierna än här nu iallafall! :)

Spelar tv spel gör jag inte.....ungås med vänner gör jag så fort det finns möjlighet!
#17 - 26 februari 2004 14:08
Sitter bakom datorn, fluktar in firrarna och har ungarna härjandes runt mig.... Grunnar på det skrivna.. näää..inte kan det stämma?? [;)]
#18 - 26 februari 2004 14:13
Lite kul tråd det här :) Som sagts har ligger nog databiten nära till hands då zoopet trots allt återfinns på nätet...

Men nörd? Tja... Jag är väl som de flesta studenter :) Tiden delas på studier, extrajobb(gärna i barmiljö), vilda fester(så klart), att springa på gymmet med någon polare och att resa runt och ha kul. Dataspelandet har jag upptäckt stjäl lite för mycket tid så det har jag lagt ner :) Sen är ju Sci/fi och fantasy något som är svårt att leva utan även om det finns fler intressanta genrer. Och lite biologintresserad är man ju också. Många polare har svårt att förstå det här med fiskarna men det spelar ingen roll. "The chicks like it" ;)

MVH
/Jens
#19 - 26 februari 2004 14:25
Ja e vi nördar eller vad är vi...alla har väl sitt sätt att se på de... när min härodärbo kallar mig för akvarist då e han väldigt nära döden.. ;-) glad akvarieamatör kan jag sträcka mig till.. vad skillanden är?... tja jag vet egentligen inte... men tala inte om det för härodärbon..*S*
Innan jag fick upp ögonen för akvarier hade jag lovat o svurit på att nått (uräkta språket) jäkla akvarium kommer ALDRIG in innanför mina dörrar (har tre nu) men när jag var o besökt min härodärbo för andra gången så såg jag hans 100 liters kar på riktigt (var lixom upptagen med annat den första :-D)... hade lite problem rent privat o upptäckte vilken ro ett akvarium kunde skänka själen, att bara sitta tyst, stilla, lungt och bara rensa hjärnan så det bara var jag och fiskarna, de var helt enkelt underbart att så "lite" kunde ge så mycket... så när jag kom hem igen så införskaffades ett eget 100 liters, något jag absolut inte ångrar.
Mina intressen då... ja vad ska jag säga... e väl ungefär som ni andras... har en data som jag sitter vid mycket, gör mina egna stationerys, är en ensamstående mamma till två små på 6 resp 4 år. Tjejen på 6 har diabetes så bara den biten tar en del kraft o tid.
Har ett ruckel som jag försöker sälja (nån intresserad bara maila ;) )
Men visst har personer som har akvarium som hobby en stämpel som nördar... var kanske så om man går lite längre bak i tiden.... vad vet jag... det jag däremot vet är att fortfarande när någon säger att hon/han har akvarium som hobby så ser jag en inre bild av en människa med centimeter tjocka glasögon, pottklippt hår och alldeles för korta byxor..*S* att det e fel, de vet jag.....men jag kan inte göra för de...*ler*

Mvh M.

#20 - 26 februari 2004 14:39
Akvarier är inget för nerdar, jag använder det som en kanal för att ha annat att tänka på än mitt jobb, som i princip tar all min tid.
Är redigerar och dokumentärfilmare som inom kort är på väg ned till en konfliktzon för att göra en film om ett världens bortglömda och kanske mest brutala krig.
Är helt ointresserad av både datorer och dataspel, däremot djur, natur och våran samtid är saker som jag ägnar tid åt.

I sådana lägen är det rätt skönt att ägna sig åt nått så trivialt som en sketen liten firra emmellanåt, när focus annars mestadels läggs på saker som är så långt i från oviktiga man kan komma.
#21 - 26 februari 2004 14:52
Hmmm... min man älskar dataspel och playstationspel, men vad det gäller akvarier så har han inte kommit längre än att "det skulle vara tomt utan dem". Själv är jag arbetslös, men ska börja plugga till hösten, tillbringar lite för mycket tid vid datorn ( Zoopets fel!!!) och ÄLSKAR fantasy ( befinner mig precis i en Harry Potter period, hur nördigt är inte det??? ). Det första akvariet köptes för snart 3 år sedan då jag inte kan leva utan husdjur och min man är allergisk mot alla pälsdjur, sedan dess har det blivit både flera och större akvarier.
Mvh
Elana
#22 - 26 februari 2004 14:54
Jag skrev givetvis detta med glimten i ögat, som maya skriver så har jag också sett på akvarister som tråkiga pottklippta personer med glasögon. Och den typiska data-fjanten harväl oftast en image av en fet, coca-coladrickande, halvsmutsig typ.

Och vad blidde det av mig (och alltså en hel del här), jo en programmerare med akvarie!! Dubbelnörd!

Nu är jag dock varken fet, smutsig eller pottklippt. Och jag HAR andra intressen. Men det verkar som om många intressen går hand-i-hand. Jag höll på med flygning en period, och det var många piloter som också hade segelbåt. Min man är dykinstruktör, och många dykare håller också på att klättra.

Tydligen är det så att data o akvarier hänger samman lite.
#23 - 26 februari 2004 15:05
Ursprungligen skickat av mohlin

Tydligen är det så att data o akvarier hänger samman lite.

Jo, jag upplever akvarier som synnerligen digitala:
Antingen fungerar skiten eller så fungerar det inte...:)

#24 - 26 februari 2004 15:13
Hej. Interessant tråd! Kul att få höra lite om andras liv istället för bara om deras fiskars :D

Motsatt från alla andra här så jag mig däremot lite nörd. Är jag intresserad av nåt så är det det ENDA jag har i huvudet. Jag "lever" det och blir besatt. Det är nästan så att jag skäms. Jag tar reda på allt jag kan och kan sitta hela nätter framför datorn och bara läsa och plöja information om saken ifråga och tröttnar aldrig. Just nu är det akvarier. För ett tag sen var det mountainbikecyklar. Ett tag sen innan det var det fotografi och design :D Är inte det nån sorts beteckning på nerd?

Håller med ovanstående skribenter i att det är skönt att ha någt annat, obetydligt, att tänka på..i stället för skola,träning,krav.

SciFi och fantasy klarar jag mig toppenbra utan (: Datorer tycker jag är tråkigt. Men internet är ju skoj, webdesign speciellt. Friidrottar på hög nivå, spelar undervattensrugby och är väldans social :D Är intresserad av djur och natur samt.. vilt uteliv!

kontaktannonsering på zoopet (;

#25 - 26 februari 2004 15:17
Ursprungligen skickat av orm

jag tror din hobby är särskrivning.

Vad menar du?
MVH
Magnus
#26 - 26 februari 2004 15:18
Tja... jag sitter visserligen vid datorn minst halva dan, varje dag, men det är mest i brist på annat, faktiskt. Hade jag haft ett liv hade jag nog inte suttit så mkt =)
Pysslar inte med mkt annat än plugg, datorer och akvarium.. klassas jag också som en nörd då eller? =)
Jag ser dock inte mig själv som en nörd... jag kan faktiskt egentligen inget om datorer, tekniskt iallafall, och jag mäter inte ph-värdena konstant, så jag tycker att jag inte ens är i närheten [:D]
#27 - 26 februari 2004 15:37

Jo, jag upplever akvarier som synnerligen digitala:

Antingen fungerar skiten eller så fungerar det inte...:)

Och när det inte funkar så finns det hur många som hellst som vet vad felet är vilket gör problemet tusenfallt värre! [:-30][:-30]
#28 - 26 februari 2004 15:54
När jag fick mina första dator 1985 var det jättenördigt med datorer.. När sen Internet kom och folk förstod att man dels har en massa nytta av Internet + att man kan tjäna pengar på datorer och program blev det inte nördigt längre...

Akvarium har väl aldrig varit nördigt, inte så länge jag har levat iaf.. Det är ju husdjur och såna har vi haft länge i Sverige..

Å andra sidan, skulle nån kalla mig nörd så finns det ju så många roliga saker man kan säga tillbaka så.. =)
#29 - 26 februari 2004 16:07
Ursprungligen skickat av surfer

...Motsatt från alla andra här så jag mig däremot lite nörd. Är jag intresserad av nåt så är det det ENDA jag har i huvudet. Jag "lever" det och blir besatt. Det är nästan så att jag skäms...

Bingo! Det är Klara i ett nötskal! För några år sedan var det kartongflätning, fotografering och akvarellmålning - nu akvarierna för hela slanten.
Jag är arbetssökande systemtekniker och inter-/intranetutvecklare + fritidspedagog som gillar motorcykelåkning, sci-fi, läsa faktaböcker, djur, den småländska storskogen, havet, pula i trädgården, brodera mm. Att träffa vänner över en bit mat eller gå krogrunda med gänget är inte dumt heller. Ja sen så ska man också hinna med hem och familj bestående av en karl (databutiksägare + glasarbetare, filmtokig och älskar sin hoj + att spela poker på nätet) och två tonåringar som är helt datorfrälsta (den mest teknikgalne är redan utflugen).
Sa jag att jag har glasögon? ;)
#30 - 26 februari 2004 16:23
Vad är egentligen en nörd?
Är inte det bara en person som snöar in i sitt intresse och har svårt att tänka på annat?
I så fall så är jag en akvarienörd, TVspelsnörd, elgitarrnörd, filmnörd, kampsportnörd, fotonörd, musiknörd, metalnörd, snowboardnörd, grafiknörd m.m... ;)

Allt jag sysslar med och är intresserad av är jag i det närmaste besatt av, jag kan nog tänka mig att familj och kompisar tycker att jag är lite jobbig... ;)

Men personligen så ser jag dock detta som en positiv egenskap eftersom jag ofta lär mig allt väldigt snabbt och sedan verkligen gör allt för att lära mig mer och mer och mer om det som intresserar mig... Att bara vara flyktigt intresserad av något anser jag vara ganska meningslöst, man bör göra allt med stor passion eller inte göra det alls, man bör helt enkelt vara en riktig nörd inom allt man tar sig för. =)

Mvh Fredrik Isaksson - En stolt nörd. ;)
#31 - 26 februari 2004 16:28
Kul att se vad ni är för prickar bakom era zoopetnamn.

Ja nog har jag också glasögon och känner mig lite halvnördig.

Jag är ensamstående med 2 tonårsflickor. Tog tjänstledigt från mitt jobb som montör för att läasa industriell automation på högskolan. Har förr haft ett aktivt liv i ridsporten men i samband med min skolstar och mina döttrars tonårsliv så sålde vi hästarna och skaffa hundar som vi tränar med. Har en viss förmåga att halka in och bli handledare lite överallt så även på hundsporten.

Hemma har vi ett nätverk om 4 datorer varav en server då vi alla älskar att knappa på burken. Älskar att fixa och dona med allt utom hemmet tex bilen, el,datorer, pumpar och akvarium.

Har haft akvarium sen barns ben men i 2 år var vi utan kar och skaffa ett igen i sommras men då vi är 2 som älskar akvarie och som har starka viljor så fick det bli ett var sitt kar i modell större.

Inte är jag asocial men känner att datan och akvariet är det som är lättast att sköta när man har massa tentor. Man kan ju plugga lite och sen ta bort lite döda blad från karet för att sen plugga lite till och sen knappa på burken igen osv. Har blivit lite hemmatjej i samband med studierna. Förr var jag alltid ute och for härs och tvärs och hade 1000 järn i elden.

Nörden Marie
#32 - 26 februari 2004 19:06
Blir väldigt nyfiken på vad ni läser för Sci-Fi när nästan alla som svarat i denna tråd läser Sci-Fi. Själv avgudar jag John Ringos böcker och David Webers serie om Honor Harrington. Men jag läser ju mer Space-opera delan av Sci-Fi.

MVH Markus
#33 - 26 februari 2004 20:03
Måste säga att jag känner igen mig lite med patrik_växjö´s inlägg... "ska bara.." "kommer strax"
Jag har slutat studera, och efter lumpen är det jobbet och datorn som tar upp mest tid tror jag... sen kom ju det där med akvarierna :)
Men asocial tycker inte att jag är, har faktiskt flera(!) kompisar och en ½sambo (eller vad man ska kalla det [:)]) och lyckas oftast slita mig från datorn för att träffa endera.

Sci fi är kungligt, fantasy bättre, iaf Wheel of Time-serien. Nördig? nej, så uppslukad är jag inte av något av mina intressen. Lagom eller lite mer än lagom är bäst. [:D]

Martin
#34 - 26 februari 2004 20:24
Ganska så intressant ämne. Orkar dock inte filosofera vidare i det just nu :)

Själv älskar jag Sci-Fi (Speciellt Babylon 5, serie som gick på 5an tidigare), Fantasy (iaf LOTR) och såna saker :)
Jobbar som webbutvecklare och grafiker/programmerare på ett företag och pysslar även med webben och designen på fritiden som hobby. Tider då man inte sitter vid datorn så sportar man (styrketräning, fotboll, cykling, löpträning osv), umgås och är social med kompisar eller ser filmer och gör sånt som "andra normala" personer gör :)

Vi är alla olika om att prioritera den tid som vi har. Vissa läser böcker eller ser på BB då andra pysslar i akvarier. Någon gillar att meka i en bil, eller rykta sin häst, eller gå ut med sin hund, medan andra kanske pillar i ett akvarium.

Att sen många här är lite "data" är nog mycket för att just zoopet.com ligger på en dator och kräver att man iaf pysslar lite med data (har en, eller åtkomst till en) och att dagens samhälle så blir datorn vanligare och vanligare :)

Vi kanske inte är "nördar" (hur man nu ska definera det), men vi har ett intresse som vi dedikerar viss mån av tiden i vårt liv till :) Vissa dygnet runt, medan vissa några spenderar en gång i månaden till sitt akvarium.

Jag känner mig inte tillhöra fanatikerna, men inte heller motsatt sida på skalan.

Mvh Fredrik
#35 - 26 februari 2004 20:42
Jag är inte alls som ni!! Jag gillar inte Sci-fi eller Tv, eller TV-spel heller för den delen. Inte jobbar jag med IT heller, däremot så är jag akademiker,djur/naturmänniska, med hund,katt och akvarium. Anlednignen till att jag har akvarium är att jag är mycket intresserad av heminredning. Akvariet är mitt senaste heminredningsexperiment som visade sig vara bra mycket mer intressant än vad jag först trodde.

Lova
#36 - 26 februari 2004 20:46
Lova! Jag vill bara varna dig, du säger att du är nybörjare och att akvarierna bara är ett inredningsexperiment... Nu ja!!!! Alla har vi haft varierande orsaker att börja med akvarierna, ingen föds till akvarienörd.... utan man bara fortsätter och fortsätter och plötsligt vaknar man upp med huset fullt av akvarier och ett liv som kretsar runt dem... Jag säger inte att det händer alla... men jag tror att det KAN hända de flesta!!!
#37 - 26 februari 2004 21:12
umgås med vänner ta en bägare och kolla på fotboll...samt äga ett akvarium är väl härligt eller??

Samt att även spel både tv-spel och dataspel då och då....

Vad skulle det vara för nördigt med det?
#38 - 26 februari 2004 21:24
I min fördomsfulla värld är nördar asociala, pågränsen till autistiska och fullkomligt insnöade på en enda sak.

Är man ofta och snurrar på forum för att man gillar att kommunicera tror jag därför nördbegreppet i de flesta fall inte gäller fullt ut.

Nördar lämnar ofta forum på riktigt drama-queen-manér när dom upptäcker:
1) Det finns mer välartikulerade människor som kan mer, eller åtminstone har förmåga att uttrycka det på ett vettigt sätt.
2) Att folk tröttnar på deras tjat om den där superspeciella fisken bara dom har.
3) Att dom inte får den status dom var ute efter.

Äkta nördar saknar ofta självdistans och har en oförmåga att diskutera diplomatiskt det som håller dom varmast om hjärtat eftersom all argumentation tas som personangrepp - fisken som diskuteras är i själva verket nördens essens och livsglädje. Nörden är en fisk.

#39 - 26 februari 2004 22:04
Eeheheh.
Nerden är en platy
#40 - 26 februari 2004 22:06
Jag är bokmal, jag läser poesi frivilligt och finner nöje i det. Jag är bibliotekarie (bara det klassar mig omedelbart som töntig i vissa sammanhang). Jag avgudade Herreys och hade dem som idoler när de vunnit melodifestivalen... Redan där är läget rätt uppgjort för att omgivningen skall se en som nörd (om nu inte nördighet är ett manligt privilegium?)
Nu har jag på allvar blivit smittad av akvariebacillen och sambo och vänner (joda, jag har vänner - ett tag till iaf *s*) suckar högst odiskret när jag drar igång fiskprat.
Men jag har bestämt mig för att ge upp. Om någon annan vill kalla mig nörd så är det inte så mkt jag kan göra men jag tänker inte hjälpa dem att ´klistra dit etiketten
#41 - 26 februari 2004 22:31
när jag var liten bodde det en man på andra sidan skogen.
han förstod inte varför gud som är så klok hadde skapat sport, datorer, arbeten, vänner, flickvänner, skola, pengar, och trender.
när man kan sitta på en sten å titta på sitt akvarie.
#42 - 26 februari 2004 22:49
Lite Ferdinand över honom =)

Och så vit jag vet så sitter han där än......
#43 - 26 februari 2004 22:50
THE DUDE!
Varan TV är helt underbart!!!
#44 - 27 februari 2004 01:31
Det är nog rejält sant som du säger Defdac... Att en "riktig" nörd gillar inte avvikande åsikter eller diskussioner... I en "riktig" nörds värld är det väl lite mer my way or the highway. Så isåfall är vi zoopetare inte nördar utan... Tja hobbyutövare? :)

MVH
/Jens
#45 - 27 februari 2004 04:59
Nä tacka vet jag: Golfare,innebandyspelare, tennisspelare, skidåkare, frisbeegolfare och akvarister.
#46 - 27 februari 2004 07:38
Om jag själv kallar mig nörd är det possitivt laddat. Det betyder att jag är mer intresserad och mer insatt än gemene man. Om någon annan kallar mig för nörd så är det en helt annan sak....

Själv ser jag mig gärna som akvarie- och datanörd. Hemma har vi nätverk och router, 4 egna PC maskiner och två av arbetsgivarens datorer.

Sedan sonen kom har övriga intressen minskat markant. Häst och ridning blev ett avslutat kapitel. Innan vare sig man eller barn fanns i mitt liv var jag en aktiv rollspelare (D&D). Tills jag ramlade ner och slog mig var jag en rätt hyfsad klippklättrare, men det var för bra länge sedan nu. Jag har också alltid varit internationellt intresserad, både av rättvisefrågor men också av att resa och ha kontakt med människor från olika kulturer.
#47 - 27 februari 2004 08:39
Jag är IT tekniker men inte nörd för det. Det ända jag gör på datorn hemma är att spela musik, titta på film o har igång icqn. Ska till väldigt mycekt om jag ska kunna sitta o spela ett dataspel i mer en 10 min, tröttnar direkt. Även om jag var kung på CS en gång i tiden =) Gillar Sci Fi men bara på film, hatar böcker.

Tränar 5 dagar i veckan, träffar kompisar och super varje fredag istället.
#48 - 27 februari 2004 12:20
Jag höll på att skämmas ihjäl första gången jag berättade för mina kompisar att jag hade skaffat fiskar och tyckte att det var kul! Tidigare i mitt liv tyckte jag att alla som hade akvarium var nördar, och så blev jag själv en! Så kan det gå. Idag har jag bara några få vänner kvar. Skolan och familjen tar upp all tid och det som blir över läggs på fiskar och zoopet. Skolarbetet har tyvärr blivit en hel del lidande efter att jag upptäckt det här underbara forumet...kan inte slita mig! Tyvärr har jag bara modem hemma, det går så långsamt att jag nästan dör! Brukar passa på och sitta i skolan, där har de iallfall bredband.

Som många andra här är också fantasy-genren ett stort intresse, som dock har fått stryka på foten lite sedan fiskarna kom in i bilden. Älskar att läsa.

Håller med Surfer och Klara. Precis sån är jag också. Allt eller inget, får jag ett intresse ska det utövas till 100%, gärna lite mer.
#49 - 27 februari 2004 15:50
Är nog också nörd, har akvarium (givetvis..), är naturvetare, har glasögon (som jag inte använder..) väldigt intresserad av dinosaurier (trots att jag är vuxen och tjej..) springer runt i ful overall med diverse märken på (på studentfester..). Hjääälp [;)] Fast jag har många vänner ändå...

Förresten, det verkar som en hel del zoopetare håller på m klättring, kul [:)]
#50 - 27 februari 2004 16:13
ja håller också med surfer, klara och wireless det kan bli lite mer än 100% hobby ibland. men jag tycker inte jag är en nörd för det. det är ju inte bara en sak man är insnöad på, det är ju massor med saker!

till er som gillar att läsa sci fi (eller bara läsa överhuvudtaget) måste jag rekommendera ray bradbury!
#51 - 5 mars 2004 18:16
hmm..jag kan ju säga såhär..jag lova mig själv att aldrig skaffa ett akvarium men nu har jag ett[xx(] jag fattar bara inte hur det gick till[:-35]å jag är inte nån direkt akvarie nörd heller...men jag sitter ofta vid datorn och ibland vid tv-spelet[8)]....
#52 - 5 mars 2004 20:09
Efter att ha funderat riktigt länge så känner jag bara till en enda person som har eller har haft akvarium som jag inte anser vara en nörd, det är syrran. Annars så tror jag att just akvaristiken är en väldigt nördvänlig sysselsättning. Nästan allt är mätbart och allt går att förbättra. Utmärkt.

Nördigheten tycker jag inte har att göra med vilka intressen eller vilket yrke man har. Det är ett sätt att förhålla sig till det man gör.

/olivia, evig nörd...
#53 - 6 mars 2004 00:28
Storasyrran (Linda) glömde att tala om att hon är dotter i vårt hus :-) Å ändå fattar hon inte hur hon kunde bli en akvarienörd... hmmm .... konstigt... :-) Puss på dig Linda!!!!
#54 - 6 mars 2004 08:52
Konstig diskussion det här.
Bara för att man har ett intresse betyder inte detta automatiskt att man är en nörd. Jag själv tex anser mig som en högst normal och social person med många intressen. Jag bor med min flickvän vid havet och älskar naturen och akvaristiken. Att ha ett akvarium för mig betyder att få ha en bit natur inne i vardagsrummet som i sin tur ger ro åt själen.
Att vara en nörd för mig innefattar att låta allt i ens liv förfalla och endast koncentrera sig på en sak.

Jag tycker att defdac summerade definitionen av nörd mycket bra nedan:

Ursprungligen skickat av defdac

I min fördomsfulla värld är nördar asociala, pågränsen till autistiska och fullkomligt insnöade på en enda sak.

Är man ofta och snurrar på forum för att man gillar att kommunicera tror jag därför nördbegreppet i de flesta fall inte gäller fullt ut.

Nördar lämnar ofta forum på riktigt drama-queen-manér när dom upptäcker:

1) Det finns mer välartikulerade människor som kan mer, eller åtminstone har förmåga att uttrycka det på ett vettigt sätt.

2) Att folk tröttnar på deras tjat om den där superspeciella fisken bara dom har.

3) Att dom inte får den status dom var ute efter.

Äkta nördar saknar ofta självdistans och har en oförmåga att diskutera diplomatiskt det som håller dom varmast om hjärtat eftersom all argumentation tas som personangrepp - fisken som diskuteras är i själva verket nördens essens och livsglädje. Nörden är en fisk.

-Så bara det faktum att vi alla diskuterar detta öppen på ett forum är största beviset på att inte någon av oss (troligtvis) är en nörd.[:)]

-ha en bra dag !
#55 - 15 mars 2004 19:27
men va e det för fel me å ha akvarium?? jag menar bara för att man har ett, behöver det väl inte betyda att man e nörd el??

puss på dig oxå Nancy[:)]
#56 - 15 mars 2004 20:50
Tänk Nancy - jag misstänkte att Storasyrran tillhörde ditt fisktäta hushåll ;O)
Håller med dig Linda - finns bara rätt med att hålla akvarium, inget nördigt alls!
#57 - 15 mars 2004 21:21
jahapp nu kommer ja o trampar in som en annan nörd här då:)
Hålle på me fiskar o ja e på sjukhus mer hinner ja inte e ja nörd då fö ja inte orkar va me polare??
kan ju säga att ja fick ta ekg på mej själv i lördas sjuksyrran kunde int edet så då fick ja gö det haha:)
#58 - 16 mars 2004 07:09
Nörd och nörd?

Jag trodde att nörd var något som en del människor kallade andra människor för när de ville vara lite finare själva! Nörden var någon de inte förstod sig på.

Dessvärre är det ju till en viss del så att nördarna har accepterat att bli kallade nördar?

Eftersom jag tillhör minoriteten som inte gillar sport skulle ju jag kunna kalla hel del människor för sportnördar. Och mig själv antisportnörd!

Hur som helst det är egentligen ett dumt sätt att försöka kategorisera andra människor på ett nedvärderande sätt.

Mina intressen då? Eftersom jag är en gammal stöt (nästan i allafall) så har jag hunnit med en del intressen: barn, skytte, segelflyg, frimärken, hund mm. Nu sysslar jag mest med datorer (har en hel drös), sportdykning och min återupptagna akvaristik. Jag spelar en del dataspel, bara strategi och inget skjut och pangpang.

Jag jobbar med datorer sedan drygt 30 år.

En annan sak jag också har gemensamt med många av er är att jag engagerar mig till 100% i det som intresserar mig.

Hälsningar
Nils-Olov
#59 - 16 mars 2004 11:35
Jag tackar Klara så mycket eftersom det finns någon här i världen som håller med mig[8)]Eftersom det nu inte finns så många...*mumel mumel* Men man kan ju inte riktigt kalla sig nörd heller om man inte har något akvarium eller??....[:-56]
#60 - 16 mars 2004 11:53

nof skrev

Hur som helst det är egentligen ett dumt sätt att försöka kategorisera andra människor på ett nedvärderande sätt.

Nå, nof. Jag har absolut inte nervärderat någon, jag har faktiskt kallat mig själv för dubbelnörd! Det kanske kan vara på sin plats men lite självironi, eller? Såååå känslig behöver du väl inte vara.
#61 - 16 mars 2004 11:58
"Nörd" begynner å bli et positivt ladet ord. De er ikke alle som den stereotype "USA high school cinema nörden". Bildet begynner forandre seg og det kan være en bra ting å være nörd på ett område; det betyr de har kunnskap. Efter alt, det er nördene som styrer verden etter å ha kommet seg gjennom skoleårene og ut i det virkelige liv hvor informasjon har alt å si.
#62 - 16 mars 2004 12:12
klart vi är nördar hela bunten? eller har ni inte kommit ut ur nörd-garderoben enu? =)
#63 - 16 mars 2004 12:34
Neeej !! Jag vägraaaaar att lämna min garderob !!! *ylar och klamrar sig desperat fast i dörrlisten*.....

Nörd är jag inte.....inte mer än alla andra isåfall....*s*...men bottensäkrad akvarist kan jag skriva under på !!!
Min sambo gav mig sååå mycket "beröm" för att jag hade varit på Akvarielagret förra torsdagen och kommit därifrån utan att ha köpt en endaste liten fisk eller någe annat !!!
"Få nu inga vilda förhoppningar om att jag håller på att ta mig ur min akvarie-mani" sa jag dock åt han.....*s*

Idag skall jag sätta in pengar på banken....som jag sålde lilla vrålåket för igår....men först så...tänkta jag sticka in nosen å spana [:-116][:-117]av läget på Akvarieleasing på vägen dit....ööö...aj då....för det ekonomiska samvetes skull så kaaaaaanske jag ska ta banken först...eller ?????
#64 - 16 mars 2004 12:55
Att IT är överepresenterat på en website är knappast förvånande. Likaså studerande av olika kategorier. De har väl lite tid över kan tänka liksom ofta goda möjligheter till bra internetuppkoppling.

Jag är dock akademiker (läkare) och jag blev verkligen mobbad i skolan samtidigt som jag började med akvaristik för första gången (men jag tror inte det berodde på hobbyn). Däremot tog IT död på min föregående akvaristiska period. Jag fick nämligen min första Mac 1988. Men nu när alla datorer känns lika tråkiga vill jag börja med akvarier igen. En fördel med IT finns ju i och med att Zoopet verkligen tycks fungera som en megastor akvarieförening där alla kan finna något av värde.

Samt att prata fisk med andra nördar. / Erik
#65 - 16 mars 2004 13:18
Nää..Jag är ingen nörd. Det är normalt att slänga ut sängen och börja sova i bäddsoffan för att få plats med ett till akvarium. Alla som är 18-19år har ju 4 kar på sitt rum! eller? och gå till zoot på vägen till bussen för att titta på lite nya fiskar snack fisk och fika. Att ha Zoopet som startsida har väll ALLA och ha 20-30 fisksidor på "Favoriter". Att spendera en dag framför Akvariesidor och akvarierna är väll också normalt. Och skrika "VAD GÖR DU!?, SLÄCK LAMPAN!" när någon kommer in i mitt rum och tänder lampan i taket när det är släkt i akvarierna.
#66 - 16 mars 2004 17:08
Hej på er alla!
Jag avsåg inte att klanka på att man är lite (eller till och med mycket) självironisk. Så mohlin, jag har inte den minsta negativa tanke om någon som skrivit inlägg i detta ämnet, tvärtom, jag tycker ni alla verkar vara bunt trevliga nördar som jag är glad att få dela nördskapet med!
Vad jag tycker är dumt är när man mobbar andra oavsett orsak och att kalla andra för nördar kan varq en form för mobbning.
Har jag gjort bort mig nu igen?
#67 - 17 mars 2004 08:03
Ne, nof, du har inte gjort bort dig.

Jag tror att jag egentligen mest satt o småskrattade åt mig själv den gången då jag började denna tråden. Upptäckte att jag var helt insnöad på CO2 o gödning o olika sorters ljusrör. Jag som var ett riktigt "party-animal" innan jag gifte mig och köpte hus på landet...Nu tycker jag det är sk-tspännande att sitta framför akvariet o se om det "bubblar". Eller gå ut i trädgården för att se om tulpanerna överlevt min omflyttningar. Eller att titta i reklam från byggmarknaderna för o kolla priser på material.

Livet ändrar sig. Tack o lov. Men om nån sagt det till mig för tio år sen så hade jag skrattat halvt ihjäl mig!!

Annons