Vad äter klogrodorna?

#1 - 26 december 2009 19:07
Fryst artemia och mygglarver - gärna röda, har jag läst. Men hur stora fiskar äter de om man har de tillsammans med småfiskar? Kolglödstetrorna lär de väl sätta i sig gissar jag, och eventuella yngel från andra fiskar. Kardinaltetror? Platys? Dvärgciklider?
#2 - 28 december 2009 21:33
Mina guppyyngel får iaf vara ifred för grodorna :)
#3 - 28 december 2009 22:09
Åh!! Det var ju goda nyheter! Kanske beror på tillgången till mat i övrigt? Min kompis sa att de äter dvärgciklider och sådana är jag så sugen på så då vet jag inte om jag vågar...
#4 - 29 december 2009 13:40
Vilken typ av klogroda är det? Dvärgklogrodan äter ingen fisk. Möjligtvis nyfödda yngel av levandefödare.
#5 - 29 december 2009 16:22
Det var en vanlig klogroda jag var sugen på! Men nja jag får väl hålla mig verkar det som, äter de även 5cm-fiskar kan jag ju glömma apistogramma och sådana vill jag hellre ha.
#6 - 4 januari 2010 11:29
Men jisses, äter de 5cm-fiskar??!![:-9] Hur stora är grodorna då?
Då måste mina grodor vara dvärgar för de är runt 3 cm..
#7 - 4 januari 2010 12:12
Humlan81 skrev:
Men jisses, äter de 5cm-fiskar??!![:-9] Hur stora är grodorna då?

Då måste mina grodor vara dvärgar för de är runt 3 cm..

Har för mig att vanlig klogroda blir ca 10cm (kanske något större)
Dvärg blir runt 3cm
#8 - 4 januari 2010 12:15
Sophia_ skrev:
Fryst artemia och mygglarver - gärna röda, har jag läst.

Daggmask, flugor, små syrsor, vaxmott.
Fryst artemia och mygglarver rekommenderar zoobutikerna gärna men varierad föda är bäst.
#9 - 8 januari 2010 14:13
När jag hade afrikanska (dvärg-?)klogrodor som barn visade de inget som helst intresse för fiskarna i karet. Nu flyttade vi dem visserligen till ett eget akvaterrarium ganska snart, men under den tid de delade bostad med firrarna visade de som sagt inte minsta ansats till fiskjakt.:)

De åt mygglarver, flingor, tubifex och allt som vi gav fiskarna i de andra karen. Fanns säkert bättre saker att ge dem, men vi hade inget att gå på då, gissade oss fram.

Mina blev väl ca 4-5 cm tror jag. Svårt att se hur de skulle kunna äta upp en Apistogramma. Ännu svårare att se hur de skulle kunna fånga dem!:d
Det största jag någonsin såg dem äta var sina egna skinn när de ömsade...!:p

Annons