Vad äter palettciklids ynglar?

#1 - 21 oktober 2004 20:23
Har sett idag att honan lagt ägg och undrar vad ska man mata ungarna tills de blir stora? Måste man skydda ynglarna mot andra fiskar,jag har neontetror,guldbarb och malar i samma akvarium.
#2 - 22 oktober 2004 02:43
risken att andra fiskar tar dom e liten, däremot kan föräldrarna ta dom efter en tid. mina har fått yngel 5 gånger i år, jag ger dom vanlig fisk mat. föräldrarna brukar ta ut dom på små matrundor i akvariet så yngelen får beta lite. första kullen jag fick är stora o fina nu, jag fick ge bort en hel del.
#3 - 22 oktober 2004 05:29
Dom växer rätt fort ,finsnlade flinger fryst cyklops funkar bra.
#4 - 23 oktober 2004 16:55
min hona har precis lagt rom..! vet inte när men det kan inte vara mer än 1 högst 2 dagar sen.. fast inte i nån grotta utan på sidan av en sten i ett stenröse =D
iaf nu håller hon på o putsar på äggen oså.. har haft yngel en gång innan med dom, men då blev dom uppätna efter 2-3 veckor =/
Antar att ynglena är som sina föräldrar o hittar mkt på botten.. Jag försökte ge artemia men den flöt ju o dom kom inte upp tillytan, utan dom andra fiskarna tog det... =(

Nån som har nåt bra tips på vad man kan ge? Äter dom bottentabletter? Kanske räkmix?
#5 - 23 oktober 2004 17:19
Jag gav mina palettyngel fryst räkcoctail och det fungerade bra.
#6 - 23 oktober 2004 17:51
har haft yngel en gång innan med dom, men då blev dom uppätna efter 2-3 veckor =/

exakt samma sak hände mig..men mina har inte lagt rom igen. Nu har min hane börjat jaga min hona hela tiden, det är som han inte släpper in henne i hans revir, vet någon varför?

Jag matade mina yngel med frysta cyklops.
#7 - 23 oktober 2004 17:53
hm.. nej jag har ingen aning faktiskt..lite konstigt... kanske passar dom inte ihop som par..? det händer ju faktiskt...
#8 - 23 oktober 2004 19:24
Har fått råd från en zooaffär att flytta ungarna till ett mindre kar efter tre veckor och börja mata med baby mat flingor.Det står Novo Baby i kartongen och har tre olika burkar som man kan mata fiskarna i olika ålder.från början det är det finaste sedan lite grovare och till lite storre slags flingor.Vi får see hur det blir,har inte haft någon fisk som lagt romen någon gång så det blir spännande.
#9 - 23 oktober 2004 19:33
Har glömt att fråga:Måste man ha en mindre pump till lilla karet som ungarna ska flyttas?
#10 - 23 oktober 2004 19:33
maanda: men dom fick ju rom, borde inte det betyda att dom passar ihop? Dom fick rommen för typ två månader sedan.
#11 - 23 oktober 2004 19:46
Jo.. Du kanske har rätt... Jag är absolut ingen expert på fiskar... Men kanske kom dom av sig? Har ingen aning om det verkar vettigt, men man vet ju aldrig. Eller så kanske dom snart kommer igång igen. eller så kanske dom inte trivs pga av nåt. Några andra stressande fiskar kanske? Fast det borde du väl märkt i o för sig.. Nädu, jag tror inte jag har nåt bra svar. Du får fråga nån som är mer erfaren...
I akvariebutiken jag brukar handla jobbar en kille i 30 årsåldern som är expert på allt o alla fiskar.. Känns det som iaf. Jag brukar fråga honom. Kanske finns det nån i din akvariebutik?

Vad är cyclops?

Har hört att man ska låta ynglen gå med föräldrarna tills de börjar förbereda sig inför en ny kull, men om det går vägen kan jag ju testa o flytta ynglena vid ca 3 veckors ålder.
Har ett litet kar, typ 20 liter som dom skulle kunna gå o ha i. Men ska man ha det igångkört då ett tag kanske. Har dock ingen lampa till för det är hemgjort. vad är lämpligt att ha för lampa egentligen? Måste det vara en akvarielampa eller kan man ställa nån vanlig lampa över/bredvid? Har funderat mkt på detta men inte kommit till nån lösning..
Dock lär dom väl lära sig att ta vara mer på sig själva om dom går med andra fiskar...

Men om man kör igång det lilla.. Hur ska jag inreda det då?? Och vad är bäst att mata dom med egentligen? cyclops eller flingfoder eller vaaad?
#12 - 23 oktober 2004 19:55
Det är nog bäst om du köper en liten ramp till yngelakvariet, det kostar nog inte mycket. Du ska låta ynglen gå kvar hos föräldrarna tills dom stöter bort dom, det märker du! Inredningen spelar inte så stor roll, men några snabbväxande växter är nog bra. Hornsärv växer snabbt upp till ytan och så har du flytväxt också! Cyclops är små loppor eller nåt, går att köpa fryst, artemia är bättre men lite krångligare.
Jag har en fråga till dig också, funkar dina scalarer med paletterna? Jagar inte paletterna dom?
#13 - 24 oktober 2004 09:05
Okej, ska tänka på det om rampen..

Japp, dom funkar faktiskt förvånansvärt bra tillsammans! Det är bara nu när de vaktar rommen främst som hannen "säger till" om scalarerna kommer för nära. Men det enda han gör är att puffa på dom, han biter inte i dem eller nåt, så det är skönt!

Däremot har jag ett annat problem med scalarerna. Tror att jag har typ 3 eller kanske 4 hannar o bara en hona.. För scalarerna hackar på varandra då och då, och då verkar det som om det är hannarna som är på varandra.

Har även en fråga till, fast den är om scalarer (kanske går att klämma in här, fast det är fel tråd..?) och det är så att innan hade jag vitaprick i akvariet. Lyckades bota och det var bara en scalare och en segelfensmolly som dog. Nu verkar det som scalarerna har fått någon sorts svampsjukdom, det kommer som en lite större vit fläck som det kommer "ludd" ifrån på sidorna. Men inga andra än scalarerna har drabbats. Ska till djuraffären o fråga efter medicin idag..
#14 - 24 oktober 2004 17:50
Det verkar som det är mögelsvamp, du kan skaffa medecin i affären och följa instruktionerna!

Annons