Vad beror vitaprick på

#1 - 6 mars 2007 20:32
Vad är det man gör för fel om du får vita pricksjukan?
#2 - 6 mars 2007 21:46
beror på att fisken har nedsatt immunförsvar och det kan den få om den ofta stressas av andra fiskar eller vid flytt eller blir nerkyld av för kallt vatten dessa faktorer gör det möjligt för parasiterna att angripa den försvagade fisken. dessa parasiter finns i vattnet naturligt men kan inte angripa friska motståndskraftiga fiskar!
#3 - 7 mars 2007 16:25
Okey.. men om jag sitter med ett kar på 29 grader och får vita prick på mina kardinaltetror...
#4 - 7 mars 2007 16:33
rick skrev:
Okey.. men om jag sitter med ett kar på 29 grader och får vita prick på mina kardinaltetror...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är inte lätt att säga med den infon.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur stort är akvariet?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur länge har det varit igång?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur länge har du haft tetrorna?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När tillsatte du fiskar sist?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad för fiskar tillsatte du sist?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Har länge har dessa ev. fiskar varit i butiken (karantän)?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du för vattenvärden i övrigt?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur ofta och hur mycket vatten byter du?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]osv osv.[/COLOR][/FONT]
#5 - 7 mars 2007 16:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är inte lätt att säga med den infon.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur stort är akvariet?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur länge har det varit igång?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur länge har du haft tetrorna?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När tillsatte du fiskar sist?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad för fiskar tillsatte du sist?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Har länge har dessa ev. fiskar varit i butiken (karantän)?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du för vattenvärden i övrigt?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur ofta och hur mycket vatten byter du?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]osv osv.[/COLOR][/FONT]

200 liter
3 månader
2 månader
2 veckor sedan
1 mal
(vet ej)
0 nitrit ph 6,5
50 liter 2 ggr i veckan.. (är det för mkt?). det kom nämligen i samband med vattenbyte

jag har för övrigt diskus i karet
#6 - 7 mars 2007 16:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fick dom vita prick i samband med att sista fisken flyttade in? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är inte ovanligt att det bryter ut i samband med att nya fiskar kommer in. Antingen är den nya fisken stressad p gr a miljöombytet och blir sjuk och smittar ner dom andra. Det blir ju alltid ett stressmoment för fisken när den blir flyttad, och när det flyttar in nya "kompisar"[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vattenbytena låter OK! Gör man däremot stora vattenbyten sällan så kan vattenvärdena svaja mycket vilket kan orsaka stress.[/COLOR][/FONT]

Annons