Kan någon berätta för en novis vad bokstäverna betyder?
Ser ofta särskilt när jag läser om ciklider att det t.ex. står F1 etc. VF(vilket jag förmodar är viltfångade) efter artbeskrivningen, skulle gärna få mig förklarat.
Hälsn. BOTU
c90368 skrev:VF = vildfångad
F1 = vildfångade föräldrar
Herne skrev:Vad jag har sett, så verkar det som att F1 uteslutande syftar på barn till VF fiskar. I alla fall i dom affärer jag varit.
callew skrev:Hej när vi ändå pratar bokstäver och kombinationer, jag undrar vad OB står för?
Är det fläckig eller?
MVH Calle
Sacrium skrev:Har ju nämnts att många använder f1 för att markera att det är vildfångade föräldrar.
Men hur skulle man då markera t.ex vildfångad hane och odlad hona eller vice versa?
Sacrium skrev:Lite svårt att ha bevis på att den honan jag har är i tusende ledet :p
"Jag vill sälja mina golden. Det är f897"
Låter inte särskilt lockande.
Var mer intresserade vad den beteckningen skulle få av en vildfångad ena part och en odlad andra part där man inte känner till hur långt ner eller upp dom är i ledet.
Kjell Fohrman skrev:Jo men det var som jag skrev ovan - man utgår från den "lägsta" och då spelar det ingen roll om ena parten är VF eller inte.
Så är den ena VF och den andra F1000 - så blir avkommorna F1001 som matte skriver, men som du skriver så är det nog inget vidare försäljningsargument