Vad blanda med JD o Guldsöm?

#1 - 20 september 2007 17:24
Har fyra guldsöm o fyra JD. Än så länge är de rätt små. 4-5 cm kanske. Får snart hem mitt 1000 liters som dom ska få flytta till när det kommit i ordning. Undrar om man kan ha ännu en typ av ciklid i detta kar o isåf vad? Har funderat på multispinosa kanske?
FredrikW
#2 - 20 september 2007 17:31
Till mina 3 JD har jag 2 rödciklider, ett par purpurhuvudsbarber, 4 siamesiska algätare och en gibbiceps.

Ett tips om du köper lite halvsmå fiskar så lägg inte i dom om dina JD har varit där innan. JD kommer jaga dom fiskarna ganska mycket i början. Så var det för mig i alla fall när jag köpte mina purpurhuvudsbarber, blev av med ganska många.
JD åt inte upp fiskarna utan dom jagades till döds.
#3 - 20 september 2007 18:47
Jag har haft Parachromis friedrichshtalii tillsammans med mina JD, det var häftigt att se två gula och två blå fiskar stå och hota varandra. De är dock ganska tuffa och tar ett stort revir i karet.

Jag har också haft nicaraguaciklider ihop med JD och freddar, de är lite mindre tuffa med de klarade det ganska bra. Väldigt snygga och tacksamma fiskar.

Dessutom hade jag multispinosa i karet, men dessa kunde inte hävda sig riktigt och fick inget revir.

Andra fiskar du kan fundera på (jag vet inte om det går är Salvini, Parachromis Loiselli eller zebraciklid).
Bilagor:
#4 - 20 september 2007 19:28
Thorichthys maculipinnis, Vieja Breidohri, Vieja fenestrata, Vieja maculicauda, Petenia splendida, Neetroplus panamensis, Vieja Argentea, Tomocichla tuba.
Cintrinellum

Väldigt fina fiskar allihop.
Vissa kan vara väldigt svåra att ens få tag på.
Finns väldigt fina bilder på en del av dem.

Du kan nog ha en art till.
Zebraciklider, multispinosa kommer enligt mig inte stå pall för JD och guldsömmen när de går ut i lek.
Ett råd är att du köper någon av ovannämnda i storleken 6-8cm.
Bygg massa gömnställen när du får ditt 1000liters akvarie.
#5 - 20 september 2007 21:18
Tack för tipsen! Jag hade 3 salvini till att börja med mina JD fast de var lite större så alla andra fiskar fick storstryk, rena slakten.. så de fick flytta:)
#6 - 20 september 2007 21:47
Skulle det gå bra med hantelciklider?
Jag har en kvar (efasciatus, tror ja:)) men ja skulle så gärna vilja ha flera.. Eller är de inte tuffa nog? Min är ca 15cm o står på sig bra mot 4 oscar i mitt 400l.
#7 - 21 september 2007 13:24
Hantelciklider är faktiskt väldigt snälla av sig, även lite skygga.
Tycker du ska satsa på maculipinis(elliot) eller Vieja Argentea.

Annons