Vad blir billigast?

#1 - 20 mars 2010 13:08
Hej! I framtiden har jag tänkt på att skaffa ett saltvattenskar och jag undrar vad ni tror blir billigast, att köpa ett färdigt tex mollyhotell eller att göra om ett sötvattenskar till ett saltvattens. Vad tror ni?
#2 - 20 mars 2010 13:23
finns ju färdiga clownhotell=) med allt i=)
#3 - 20 mars 2010 13:41
Billigast brukar ofta vara att köpa ett begagnat akvarium som redan är igång.
#4 - 21 mars 2010 08:52
gurranr37 skrev:
Hej! I framtiden har jag tänkt på att skaffa ett saltvattenskar och jag undrar vad ni tror blir billigast, att köpa ett färdigt tex mollyhotell eller att göra om ett sötvattenskar till ett saltvattens. Vad tror ni?

Vad är skillnaden mellan ett salt och sötvattenskar? Förmodligen får man det till ett bättre pris om man köper saltvattenskaret komplett med all teknik som behövs istf del för del?
#5 - 21 mars 2010 10:30
Billigast är att låta bli salt överlag;)
Du kan få ett begangnat Red sea max till ett rätt bra pris, och då med alla tillbehör.
Till skillnad från "clownhotellen" så kan man faktiskt hålla en mindre clownart i et RSM under hyfsat bra omständigheter.

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 mars 2010 10:38
gurranr37 skrev:

Säger som Christoffer - satsa på ett clownhotell
#7 - 21 mars 2010 11:23
Billigt blir det sällan med salt men det går att göra det mer eller mindre dyrt. Det beror också på vad man vill ha, det går att göra en liten burk med nån räka eller så där man i stället för teknik använder vattenbyte, det behöver inte bli särskilt dyrt.

Vill man ha större med fiskar och koraller så är det svårare att komma undan att det svider i plånboken. Vill man handla nytt i zooaffären så kan man nog lika gärna köpa en färdig lösning, det blir förmodligen inte billigare med lösplock.

Letar man begagnat däremot så kan det bli en annan sak. Det finns begagnade färdiga kar men man kan också plocka ihop saker. Det senaste kan bli det billigaste och också flexiblaste där man kan anpassa det hela till precis vad man vill ha. Fast det fordrar också kunskap så man vet vad man behöver och det tar en del tid och besvär att leta annonser och plocka ihop saker. Risken finns ju naturligtvis också att man går på minor med begagnat.

Ett riktmärke för salt brukar sägas vara att man hamnar på 100:- / liter när det är färdigt. Det kan nog vara någorlunda sant men det går också att bränna mycket mer pengar än så. Men, faktiskt, det går att göra det mycket billigare också. Mitt 180-liters har långt ifrån kostat så mycket men då är också nästan allt begagnat, gammalt sötvattenskar som jag limmat om, begagnad skummare, levande sten från en kompis som la ner, begagnad industribelysning osv. Det tar tid och kunskap att plocka ihop det men nog blir det billigare alltid.

Fast en sak skall man inte spara på och det är att man skall se till att köpa åtminstone nån bok innan man börjar med salt. Saltvattensakvariet av Daniel Knop är ett bra förslag, det är en rimlig grundbok. Att försöka utan att ha läst på är oavsett vad man köper för saker dömt att bli dyrt.
#8 - 25 mars 2010 18:06
#9 - 25 mars 2010 18:26
Jag plockade isär ett sådant kar när dom kom, det var väl rätt ok tänk men med någr missar.
Karet är inte tillräckligt djupt för min smak eller för att vara praktisk, lite sten i så kommer de fast i frammrutan.
Filtrena är lite tveksamma, dom är av en modell som behöver bytas/rengöras ofta för att funka i salt. Det är lite svårt att förklara hur dom är konstruerade utan en bild.

Skummaren är svår att göra en bedömning på utan att ha sett och hört den i drift.
Man behöver skaffa minst en stream pump till för att flödet skall vara nog i karet.
En höjdpunkt är dock att man valt att ha riktiga T5 rör, där får dom ett klart pluss.
Själv skulle jag välja något annat.

//NiXoN
#11 - 25 mars 2010 20:41
På den här sidan kan du läsa lite om Clown hotellen: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26751&highlight=nano står en del matnyttigt och inspiration. Även jag är sugen på salt men kommer nog gå lös på ett RSM 130 el. 250 direkt. Clownhotellen, snabbt räknat, brukar landa på 4000+ innan dom är helt igång o rullar som dom ska, om man ska tro på det som dom skriver. Men dom har verkligen nån form av skum charm dom där små burkarna :P
#12 - 26 mars 2010 06:56
Måste krypa till korset om den föregående modellen, det är en enklare version av den jag kollat på så ljuset är riktigt taskigt på Brommas burk.
Vill du har råd från handlaren så gå till någon av dom kunniga i sthlm´s området.

//NiXoN

Annons