Vad blir det till mat?

#1 - 27 april 2010 16:07
I afton serveras det lammstek med potatismos, honungsglaserade morötter, äppelmos och en gräddsås i kungsladugård, vad ska ni andra äta?..

#2 - 27 april 2010 16:17
blir väl nudlar som alla dagar:p

Är det du som är kocken?? Låter helt otroligt gott!!
#3 - 27 april 2010 16:28
Korv med bröd...
#4 - 27 april 2010 16:31
bara katrinplommonspäckat lammlår som jag benade ur, lite salt och peppar ringla lite olivolja över och gnida in lite färsk timjan och sen trycka ner en massa katrinplommon i köttet innan man rullar ihop och binder, bryner den lite lätt och lägger på en morotsbädd och dränktes i porter, två timmar på 250° och lammen tystnar..
#5 - 27 april 2010 16:35
Bara till att bjuda in Herr Hopkins
#6 - 27 april 2010 16:38
ser du har lergryta, har jag åxo-2 st en 3 lit å en 5 lit, blir kanon att laga mat i dom, kött,potais allt går ju att göra-även baka bröd i går utmärkt:)
ser mycket gott ut det du gör-tidigare hade vi egna lamm,dock inte nu längre tyvärr[:o]
#7 - 27 april 2010 18:17
Jag klarar inte av att sköta en lergryta, till slut smakar allt bara härsken kyckling. Hur gör man egentligen?
Här har det serverats tacos ffg, var en av rätterna i Linas matkasse, som vi prenumererar på. Tack och lov skulle man göra egen tacokrydda, och jag hade bara oregano hemma av det man skulle ha. Så jag slapp eländet. Och de korkade tacoskalen åt karlarna upp själva, jag äter min mat med kniv och gaffel. Tycker tacos är ett eländigt dumt sätt att äta köttfärs på.
#8 - 27 april 2010 18:21
Idag blev det smörgås för jag har varit och tränat, men imorgon blir det pannbiff, sås och potatis.

Vad roligt att det startades en så här tråd :) tänkte på detta igår men fick inte tummen ur att starta en, bra iniativ. Man kanske kan få sig lite tips :d
#9 - 27 april 2010 18:22
Gaffel skrev:
I afton serveras det lammstek med potatismos, honungsglaserade morötter, äppelmos och en gräddsås i kungsladugård, vad ska ni andra äta?..

Guuuu, så gott det ser ut :d
#10 - 27 april 2010 19:27
Aftonen bjöd på Chiliförstärkt Pasta Rosso med knaperstekt tysk Pancetta och till det en pistonhead...
#11 - 28 april 2010 05:43
Benade ur lite slarvigt varför det blev tok omöjligt att rulla ihop o binda steken på ett bra sätt och därav ser måltiden ut som en roadkill.. :d
#12 - 28 april 2010 05:59
Gaffel skrev:
Benade ur lite slarvigt varför det blev tok omöjligt att rulla ihop o binda steken på ett bra sätt och därav ser måltiden ut som en roadkill.. :d

men förmodligen smakade det klart bättre än överkörd rutten bäver.....

middagen hemma hos oss igår bestod av:

Bakad laxfilé, med rostade grönsaker och en basilikasås.

Vi bakade 8 filéer, med tanken att barnen (2) äter knappt 1 var.
Jag och frugan äter 1 var, dvs 2 över till lunch, och 2 in i frysen
för senare.

sket sig duktigt, barnen slafsade isig 2,5 var !!

Helt obegripligt att barn på 4 & 5,5 år kan käka så mycket.

Blidde 1 över, den tog frugan imorse till sin lunch, så jag får
vackert köpa mig en sallad på det lokala fiket.

.
#13 - 28 april 2010 07:06
Haha! Så kan det gå! Kul att barnen är så glad i fisk iaf!
Idag blir det nog smörgås, smörgås, och smörgås gissar jag!
#14 - 28 april 2010 08:29
Idag till lunch blir det köttbullar, stuvade morötter och potatis. Mumma:)
#15 - 28 april 2010 08:35
Som sagt var sallad av nått slag till lunch.
Hatar sallad egentligen, men skall man gå ner i vikt så går det inte
att käka kalopsen som är alternativet.

Ikväll blir det grönsaksgratäng med gratinerade räkor.....

.
Bilagor:
#16 - 28 april 2010 09:03
Skippa osten på din tallrik om du siktar på en viktminskning..
#17 - 28 april 2010 09:33
I kväll blir det buffé på yngsta sonens skola i samband med skolans dag. Och det blir garanterat gott, för deras skolrestaurang serverar mat som ligger i världsklass. Minst en Michelin-stjärna. Ungarna har blivit ganska kräsna av att äta där i fyra år. Gott, välkryddat och varierat ska det vara.
#18 - 28 april 2010 10:02
Lunch = Fiskbullar m spenat
Middag: Räkor :D muuums!
#19 - 28 april 2010 10:11
Gaffel skrev:
Skippa osten på din tallrik om du siktar på en viktminskning..

inte enligt den viktminskningsmetoden jag kör på.

där får jag äta i princip hur mycket ost jag vill, så länge den
innehåller myyyycket fett.

resultat på viktminskningen är just nu 19 kilo borttappade sedan
den 4.e Aug.

bara 8 kilo kvar....skall vara borta innan den 4.e juli....

måste se snygg ut på stranden ner i italien.....:d

.
#20 - 28 april 2010 10:19
Veckorna blir det vad det blir. Idag blev det en restauranglunchbuffé med blandat indiskt och husman. Middag vet jag inte. Däremot blir det på Valborg:
[SIZE=2]Fördrink: Mojito[/SIZE]
[SIZE=2]Förrätt: Gratinerad löksoppa - öl[/SIZE]
[SIZE=2]Varmrätt: Rökspånsgrillad marinerad fläskfilé späckad med soltorkade tomater och pepparsalami. Potatisgratain - Rött vin.[/SIZE]
[SIZE=2]Efterrätt: Kaffe m skummad mjölk, glass, varma hjortron. [/SIZE]
#21 - 28 april 2010 10:25
Kensa skrev:
inte enligt den viktminskningsmetoden jag kör på.

där får jag äta i princip hur mycket ost jag vill, så länge den

innehåller myyyycket fett.

resultat på viktminskningen är just nu 19 kilo borttappade sedan

den 4.e Aug.

bara 8 kilo kvar....skall vara borta innan den 4.e juli....

måste se snygg ut på stranden ner i italien.....:d

.

mkt fett, mkt såser gjort på riktigt smör :) sån mat älskar jag. gått ner 10 kg på 3 månader på den kosten :)
#22 - 28 april 2010 21:33
Skam och säga glömde jag ta en bild på kvällsmaten som var en omelett med champinjoner, tomat och bacon som jag lät grädda i ugnen, den växte till en gigantisk suffle och serverades som sig bör direkt ur pannan!

Lägg gärna upp bilder på era måltider!
#23 - 29 april 2010 04:03
Dödsstor skogshuggarportion av lammrostbiff med rostade rotsaker och rödvinssmör =)

http://img688.imageshack.us/img688/3581/dscf15772.jpg
#24 - 29 april 2010 05:53
Idag blir det Gustavs favvomat...lasange :d
#25 - 29 april 2010 11:23
PiaJo skrev:
Idag blir det Gustavs favvomat...lasange :d

Matlagningsbilder PiaJo.. ;)
#26 - 29 april 2010 11:33
Gaffel skrev:
Matlagningsbilder PiaJo.. ;)

Lovar, har redan ätit maten så det får bli på nästa maträtt ;)
#27 - 29 april 2010 12:22
ikväll blir det hämtkyckling med lite grönfoder

imorgonkväll blir det HAMBURGARE (egengjorda) på grillen
suck,,,senaste uträkningen säger att jag måste grilla cirka 42 burgare,
och kanske ett 20-25 tal majskolvar.....

.
#28 - 29 april 2010 12:35
om vädret tillåter ska jag nog också grilla lite burgare i helgen, var en riktigt bra idé :)
#29 - 29 april 2010 12:36
Klotte skrev:
om vädret tillåter ska jag nog också grilla lite burgare i helgen, var en riktigt bra idé :)

lördag skal det grillas lövbiff

söndag skall det grillas kycklingfilé

fan...har jag köpt mig en ny grill för 795 svenska pesos så skall
den användas flitigt.

.
#30 - 29 april 2010 12:57
haha ja då är det klart du måste grilla mycket! Jag köpte en snålvariant för 199:- så jag klarar mig med grillat en gång i veckan ;)
#31 - 29 april 2010 21:58
Glömde kvar mobilen inne i stan men ni får ta mig på orden då jag skriver att det gjordes spenat-crêpes med blue cheese och efterrätts crêpes med mörk sirap och kanel till sonens stora förtjusning..
#32 - 30 april 2010 09:19
Kensa skrev:
lördag skal det grillas lövbiff

söndag skall det grillas kycklingfilé

fan...har jag köpt mig en ny grill för 795 svenska pesos så skall

den användas flitigt.

.

Lite OT men du kommer bli skitnöjd med den. Jag köpte en ganska stor märkesklotgrill som börjar på W... jag kan säga att det är skillnad på kvalle. Har helgrillat kycklingar, fisk kött och det blir kanonresultat varje gång. Drar man igen luften slocknar briketterna och du kan använda dem nästa gång. Den är drygt ett år gammal nu och den ser helt ny ut och 10 garanti på emaljen.
#33 - 30 april 2010 09:29
Gaffel skrev:
Glömde kvar mobilen inne i stan men ni får ta mig på orden då jag skriver att det gjordes spenat-crêpes med blue cheese och efterrätts crêpes med mörk sirap och kanel till sonens stora förtjusning..

Du kan få vara min pappa :D
#34 - 30 april 2010 10:36
Lite OT men du kommer bli skitnöjd med den. Jag köpte en ganska stor märkesklotgrill som börjar på W... jag kan säga att det är skillnad på kvalle. Har helgrillat kycklingar, fisk kött och det blir kanonresultat varje gång. Drar man igen luften slocknar briketterna och du kan använda dem nästa gång. Den är drygt ett år gammal nu och den ser helt ny ut och 10 garanti på emaljen.

inte fasen vill jag ha en sådan grill.

nä, en grilltunna är det som gäller !!!

.
#35 - 30 april 2010 10:44
Kensa skrev:
inte fasen vill jag ha en sådan grill.

nä, en grilltunna är det som gäller !!!

.

oljefat is the shit för ordentlig grillning av köttbitar, dock anser jag att ett ordentligt lock krävs för lite mer avancerat grillande, dvs helgrillad rostbiff, fågel osv, man vill kunna välja temp inuti grillen dels för att få fin yta, rosa fint kött och även ha en avdelning där man kan få rökutveckling med färska örter :D

Tråkigt nog bor jag i lägenhet för tillfället så jag får överleva med en gasolare för stunden :(

Lovar att jag ska bidra med lite bilder i helgen, kommer hem så sent på vardagar att frugan får laga maten, hon är inte mästerkocken i stugan kan jag lova :D
#36 - 1 maj 2010 00:37
Vi skar upp ett snitt i ett rostfritt 110 liters fat i fjol, svetsade fast gångjärn och skar upp resten så vi fick en tät och likvärdig överdel och botten, svetsade fast 4 ben, tog upp draghål och hängde på ett rostfritt galler, i år ska polaren svetsa på en skorre på toppen med spjäll så man kan varmröka!

Maranat, du lär få kall gröt till frukost om din tant läser vad du skriver!
#37 - 1 maj 2010 05:17
Gaffel skrev:
Vi skar upp ett snitt i ett rostfritt 110 liters fat i fjol, svetsade fast gångjärn och skar upp resten så vi fick en tät och likvärdig överdel och botten, svetsade fast 4 ben, tog upp draghål och hängde på ett rostfritt galler, i år ska polaren svetsa på en skorre på toppen med spjäll så man kan varmröka!

Maranat, du lär få kall gröt till frukost om din tant läser vad du skriver!

hehehe, som tur är så är hon måttligt intresserad av akvarier också :) Men hon håller med, hon avskyr att laga mat, jag älskar de ;)
#38 - 1 maj 2010 05:58
Vi åt pizza igår kväll, det var gott för en gångs skull :) Glömde dock att ta kort men alla vet väl hur en pizza ser ut som kommer från pizzabagarn..;)
#39 - 1 maj 2010 07:40
Härlig Tråd du har skapat Gaffel,men jag har inget att bidraga med tyvärr men det kommer det ska jag lova..när det är nåt gott som ska tilllagas
#40 - 1 maj 2010 10:26
Idag blir det lunch hos svärmor, vet inte vad det blir för mat men skall jag ta kort så blir hon någ väldigt misstänksam;):)

Ikväll blir det hemmagjorda hamburgare på riktig köttfärs med en hamburgermix, tror det är lite rökextrakt i den för det smakar verkligen som om man grillat dem, mycket gott:d
#41 - 1 maj 2010 15:12
Det vart tacos ikväll, ibland får man vara lat :)
#42 - 1 maj 2010 15:15
Marnat skrev:
Det vart tacos ikväll, ibland får man vara lat :)

Det skall vi äta med, fast jag får det ännu smidigare...blivit bortbjuden på tacos, vin och öl ;):D
#43 - 1 maj 2010 15:22
PiaJo skrev:
Det skall vi äta med, fast jag får det ännu smidigare...blivit bortbjuden på tacos, vin och öl ;):D

till tacos skall det endast drickas corona och tequila :D
#44 - 1 maj 2010 15:33
Marnat skrev:
till tacos skall det endast drickas corona och tequila :D

Näää, viiin :p:d så att man blir sådär gott lullig...
#45 - 1 maj 2010 16:38
Det du har i flaskan där ser alldeles för ljust ut, Marnat ;)

http://beerculture.org/wp-content/uploads/2009/04/zeitgeistherold.jpg <-- det till vänster är fina grejer!
#46 - 1 maj 2010 18:08
Johanski skrev:
Det du har i flaskan där ser alldeles för ljust ut, Marnat ;)

http://beerculture.org/wp-content/uploads/2009/04/zeitgeistherold.jpg <-- det till vänster är fina grejer!

Det beror på vad man dricker det till ;)

Detta dracks förra helgen, Mikkelern slår zeitgeist med hästlängder ;)
[ATTACH]30165[/ATTACH]
#47 - 1 maj 2010 19:07
#48 - 1 maj 2010 20:36

e med dig där vatten och mjöölk inge öl/vin skit bläääh
#49 - 1 maj 2010 21:57
Idag har familjen blivit bortbjuden på middag och ätit helstekt oxfile med klyftpotatis och en god röra och bea till. Och det var otroligt gott!!
Gubben drack öl, värdfolket vin och jag vatten, för det är godast av allt!
#50 - 1 maj 2010 22:19
Tre röster på vatten! ;)

Fy fasen vad gott det lät mumin, plockade du lite i doggybag åt mig? :D
#51 - 2 maj 2010 02:10
PiaJo skrev:
Vi åt pizza igår kväll, det var gott för en gångs skull :) Glömde dock att ta kort men alla vet väl hur en pizza ser ut som kommer från pizzabagarn..;)
Menar du så här? ;)
#52 - 2 maj 2010 09:27
nu ska jag stiga up och käka frulle... bilder kanske dyker upp om jag inte hinner glufsa i mig allt först...
#53 - 2 maj 2010 09:40
Gaffel skrev:
Menar du så här? ;)

Japp, precis men din såg mycket godare ut :d
#54 - 2 maj 2010 09:48
Frukost, det är verkligen dagens viktigaste. För min mage i alla fall, jag är alltid hungrig på morgonen. Fil med russin och havregryn, några goda mackor och en storbalja te, sen kan man möta dagens plågor.
Ingen i vår familj gillar cornflakes, tycker det är för hårt i mun och musli är för dammigt, så vi kör med havregryn. Sen har gubben och jag perfekta blodfettsvärden och det lär vara just havregrynens förtjänst.
#55 - 2 maj 2010 10:43
Frukost: äggröra med räkor (går inte annars att äta ägg) Stor kopp kaffe med vispgrädde *muumsa!*

Planer för middagen: Tigerräkor doppade i sesamsfrön och så friterar man det i rapsolja. Vet ännu inte om det blir guacemole dipp eller om det blir någon stark dipp. DET har jag suktat efter sen i tisdags. Bilder kommer :)

Sambon nöjer sig nog med kräm, bakis och skakis *hehe*
#56 - 2 maj 2010 11:51
Planer för middagen får väl bli nåt som är kvar från veckans Linas matkasse, vi har både fläskkotletter och kycklingklubbor.
Att få hem en kasse till dörren med råvaror och recept har höjt vår matstandard flera, många, jätteprocent.
#57 - 2 maj 2010 19:50
Kvällens mat: förrätten tigerräkor
Huvudrätt: blomkålsmos med lunchkorv
Efterrätt: En stor kopp kaffe med vispgrädde*muums*
#58 - 2 maj 2010 20:42
Aftonens söndagsmiddag blev en enkel 'Pruneaux d'agneau au poivre, quartiers de pommes de terre à sauce au vin rouge'..
#59 - 2 maj 2010 20:51
ojoj....vilka matrutiner ni har...

Frukost = kaffe! 0,4liter för att vara exakt;)
Kanske fika på jobbet = knäckebröd och 0,2 liter kaffe
Kanske lunch = kanske findus färdilagat, pizza, burgare eller knäckebröd.
0,2 liter kaffe.
Hemkomsten....kanske lite kex, gurkbit, keso...0,4 liter kaffe
kvällsmat= 0,4 liter kaffe
Nattmat...= 0,4 liter kaffe;)

Just nu dricker jag 0,4 liter kaffe
#60 - 2 maj 2010 20:52
Gaffel skrev:
Aftonens söndagsmiddag blev en enkel 'Pruneaux d'agneau au poivre, quartiers de pommes de terre à sauce au vin rouge'..

har du använt Google translate??:p

För övrigt ser det fydundrans gott ut:)
#61 - 2 maj 2010 20:58
karrokaja skrev:
har du använt Google translate??:p

För övrigt ser det fydundrans gott ut:)

Nepp, sitter med 'Pimsluer på Franska', fastnade för det språket för ett par år sedan när vi var i Bourg en Bresse och jobbade, tack du är välkommen, stående söndagsstek runt 17-18 snåret, slå en pling innan bara!
#62 - 3 maj 2010 06:13
PiaJo skrev:
Näää, viiin :p:d så att man blir sådär gott lullig...

livsfarligt med vin.....biverkningarna kostar så j-a mycket....[:o]

(tittar på bilden av mina två kottar och undrar om jag någonsin får tillbaka
alla de pengar de kostar...:p..)

.
#63 - 3 maj 2010 06:34
Kensa skrev:
livsfarligt med vin.....biverkningarna kostar så j-a mycket....[:o]

(tittar på bilden av mina två kottar och undrar om jag någonsin får tillbaka

alla de pengar de kostar...:p..)

.

Min "biverkning" fyller snart 11 år :p:D
Man får bara igen de pengarna man lagt ut om de blir fotbolls eller golfproffs ;)
#64 - 3 maj 2010 06:57
PiaJo skrev:
Min "biverkning" fyller snart 11 år :p:D

Man får bara igen de pengarna man lagt ut om de blir fotbolls eller golfproffs ;)

eftersom mina kottar är de sötaste i världen
(helt klart en objektiv bedömning från deras paranteser.....)
så siktar vi på modellyrket.....goa cash där oxå....

:d

.
#65 - 3 maj 2010 10:50
Men vi ska väl inte äta ungarna?

I går åt vi fläskkotlett med svamp- och fänkålsrisotto vilket var riktigt, riktigt gott.
Risotto ska lagas på riktigt vis, där man rör hela tiden och spär med mer vätska vartefter den kokar in, så otton blir riktigt krämig och god.
Använde min hemkokta lammbuljong och det var inte helt fel det heller.

Efter att ha lärt mig koka buljong av min mormor så använder vi varken tärning eller köpta fonder, min är godare.
Och ruskigt enkel att göra. Jag köper flera lamm, sent varje höst av en kompis med bondgård. De kommer grovstyckade och grovputsade. Vartefter jag konsumtionsstyckar dem lägger jag ben, fett, och allt annat puts i en stor gryta med vatten, har i rotsaker efter smak och låter stå på spisen och puttra långsamt.
Eftersom det tar ett par dagar för mig (pga dåliga leder) så får den stå där och puttra ett par dagar. Ut på altan om natten och in på morgonen.
Sen silar jag ifrån och kokar ner mängden. Efter en sista natt kan man lyfta av en centimetertjock kaka med kritvitt fett, sen värmer jag så den går att hälla i formar, och så ner i frysen.
Gudagott!

Nån gång har jag tänkt pröva att göra tvål av fettet, det är absolut fritt från köttrester. Och så kunde Karrokaja göra flöjter av benen,eller nåt annat primitivt instrument....eftersom hon är så fruktansvärt händig.

Ps. Sila inte av buljongen ner i slasken, det har jag lyckats med en gång.....Köttresterna får hundarna kalasa på, muuums.
#66 - 3 maj 2010 11:03
Igår:Söndag!
Blev en favorit bland familjen här ;) Potatis o Köttfärs gratäng :D
Tycker väl själv inte att det är något spec. men ändå.... ;)
#67 - 3 maj 2010 12:10
Mumin skrev:
Men vi ska väl inte äta ungarna?

I går åt vi fläskkotlett med svamp- och fänkålsrisotto vilket var riktigt, riktigt gott.

Risotto ska lagas på riktigt vis, där man rör hela tiden och spär med mer vätska vartefter den kokar in, så otton blir riktigt krämig och god.

Använde min hemkokta lammbuljong och det var inte helt fel det heller.

Efter att ha lärt mig koka buljong av min mormor så använder vi varken tärning eller köpta fonder, min är godare.

Och ruskigt enkel att göra. Jag köper flera lamm, sent varje höst av en kompis med bondgård. De kommer grovstyckade och grovputsade. Vartefter jag konsumtionsstyckar dem lägger jag ben, fett, och allt annat puts i en stor gryta med vatten, har i rotsaker efter smak och låter stå på spisen och puttra långsamt.

Eftersom det tar ett par dagar för mig (pga dåliga leder) så får den stå där och puttra ett par dagar. Ut på altan om natten och in på morgonen.

Sen silar jag ifrån och kokar ner mängden. Efter en sista natt kan man lyfta av en centimetertjock kaka med kritvitt fett, sen värmer jag så den går att hälla i formar, och så ner i frysen.

Gudagott!

Nån gång har jag tänkt pröva att göra tvål av fettet, det är absolut fritt från köttrester. Och så kunde Karrokaja göra flöjter av benen,eller nåt annat primitivt instrument....eftersom hon är så fruktansvärt händig.

Ps. Sila inte av buljongen ner i slasken, det har jag lyckats med en gång.....Köttresterna får hundarna kalasa på, muuums.

Risotto är fruktansvärt gott, och som du säger så ska en risotto ta tid att göra :) Senaste risotton jag gjorde fick stå och småputtra tillräckligt länge för att få i en halv baginbox med vitt vin :P I med ett halvkilo parmesan på slutet så kan det inte bli fel ;)

Lyckost dig som får tag på lamm förresten, mina buljonger brukar baseras på gris tyvärr, brukar dock göra fond på oxe lite då och då när jag ser fina benbitar osv på citygross
#68 - 3 maj 2010 13:18
Något som jag inte har ätit på evigheter är oxsvanssoppa! Det är bland det godaste som finns, och så blir det så perfekta ben till små hundar av det.
#69 - 5 maj 2010 19:42
Idag fick den gamla hederliga radhusbiffen göra sitt... blodpudding är en riktig favorit... med mycket vitkål, lingon, stekfläsk och potatisplättar...
#70 - 5 maj 2010 19:43
Åh,så gott :p

Vi åt köttfärssås med spagetti.
#71 - 5 maj 2010 19:45
Vi har ätit smördegsinbakad fläskfilé och till det en sallad med vinegrett. Mums...
#72 - 5 maj 2010 19:47
Idag blev det nödmat, potatismos och köttbullar.
#73 - 5 maj 2010 20:09
Äkta hämtpizza med kyckling och ananas med curry som pricken över i.
#74 - 6 maj 2010 23:48
Kvällsmat: English breakfast...

http://img248.imageshack.us/img248/1696/dscf2038.jpg
#75 - 7 maj 2010 00:10
Förutom mjölken ser det supergott ut!

Här blev det en enkel ugnspannkaka med baconstrimlor på.
#76 - 7 maj 2010 02:26
i och med att jag fortfarande är vaken kunde jag ju likagärna tagit en kaffe till den... men jag gillar mjölk...
#77 - 7 maj 2010 06:19
Jag blir inte otörstig av mjölk, det lägger sig som en hinna i min mun. Använder bara mjölk i teet.
Vatten ska det vara!
#78 - 7 maj 2010 06:47
Uppvuxen på gårdsmjölk så vanlig köpemjölk från affärn funkar bra som törstsläckare här hemma.
#79 - 7 maj 2010 16:48
Har ett och ett halvt kilo köttfärs som jag ska laga middag av. Nån som har några snabba tips? Vill göra något annat än den vanliga köttfärssåsen.
#80 - 7 maj 2010 17:29
Mumin skrev:
Har ett och ett halvt kilo köttfärs som jag ska laga middag av. Nån som har några snabba tips? Vill göra något annat än den vanliga köttfärssåsen.

Tacopaj! Tar lite tid att göra och behöver lite ingredienser men det blir ruggigt gott!
#81 - 7 maj 2010 17:52
Tack, en paj en mycket bra förslag, det får det bli!
#82 - 8 maj 2010 13:25
Ikväll blir det grillad fläskfile med lättstekt potatis och sallad.

Marinaden till köttet är: flytande milda margarin, rivet citronskal och hackad färsk oregano. Man kan ha vitlök i den också. Mycket gott och blir riktigt fräsh istället för de färdiga på flaska.
#83 - 8 maj 2010 14:53
Marinader på flaska, liksom buljonger och sånt där är inga höjdare!
#84 - 8 maj 2010 15:40
nom nom nom :D
#85 - 8 maj 2010 16:05
Idag blev det: grillade kotletter,klyftpotatis, beanässås,sallad. mums
#86 - 8 maj 2010 18:51
Marnat skrev:
nom nom nom :D

LCHF My ass :P
Bilagor:
#87 - 8 maj 2010 18:54
Idag vart det sallad och köttfärssås, medans de andra i familjen åt Lassange.
Hos Karro vart det Ostkaka

Nu blir det smått och gott. Salami, gurka, paprika, Parmaskinka (fejk) inlindad eller stucken med tandpetare i Getos :D

Till det serveras för herrarna kall öl och damen (mig) Ramlösa med lime/jordgubbsmak :D

Film: Luftslottet som *något*
#88 - 8 maj 2010 18:59
ungarna har smakat på maten två ggr......

man vet ju vad som kommer att hända med min och frugans magar
om några timmar.

.
#89 - 8 maj 2010 20:05
Nubi skrev:
LCHF My ass :P

It's my birthday, I'm gonna party like its my birthday :P

Nubi skrev:
Idag vart det sallad och köttfärssås, medans de andra i familjen åt Lassange.

Hos Karro vart det Ostkaka

Nu blir det smått och gott. Salami, gurka, paprika, Parmaskinka (fejk) inlindad eller stucken med tandpetare i Getos :D

Till det serveras för herrarna kall öl och damen (mig) Ramlösa med lime/jordgubbsmak :D

Film: Luftslottet som *något*

låter smaskens allting, själv har jag precis tryckt i mig en ostbricka utan tillbehör :D
#90 - 9 maj 2010 17:04
Nu ska jag snart bege mig mot köket för att laga en stor laddning tacofärs...
bunkrar så det räcker några dar...
#91 - 9 maj 2010 20:06
Tidigare idag blev det pasta med stekt bacon (pastan låg i samma panna och stektes också lite) med lite vitlöksås till, otroligt gott samt snabbt att laga!

Nu är jag rätt hungrig så jag ska ner och fräsa på lite mer bacon och kanske ta någon macka till det, perfekt natt mat :)
#92 - 9 maj 2010 23:33
Sweet!

Den goa söndagssteken, bunden och späckad lammstek med vitlök ock katrinplommon, denna gång på en bädd av kålrot och ett knippe bladpersilja simmandes i 20 cl guinness och 20 cl carnegieporter, lyfte ur steken och silade skyn efter drygt 2 timmar i 250°, reducerade hårt medan steken vilade, tillsatte omk 1 msk mörk sirap, en nypa salt och 2 dl grädde till såsen, serverades med ugnsbakade paprikor fyllda med couscousröra på zuccini och stekta champinjoner toppade med grädde, nästa gång ska jag tvinga mig själv att komma ihåg en liten liten klick smör till såsen..
#93 - 9 maj 2010 23:36
Sweet!

Den goa söndagssteken, bunden och späckad lammstek med vitlök ock katrinplommon, denna gång på en bädd av kålrot och ett knippe bladpersilja simmandes i 20 cl guinness och 20 cl carnegieporter, lyfte ur steken och silade skyn efter drygt 2 timmar i 250°, reducerade hårt medan steken vilade, tillsatte omk 1 msk mörk sirap, en nypa salt och 2 dl grädde till såsen, serverades med ugnsbakade paprikor fyllda med couscousröra på zuccini och stekta champinjoner toppade med grädde, nästa gång ska jag tvinga mig själv att komma ihåg en liten liten klick smör till såsen..
#94 - 9 maj 2010 23:55
Det såg inte dåligt ut Gaffel! Jobbigt när man glömmer nått viktigt till... Speciellt mat som man lägger ner så mycket tid på XD Själv åt jag pizza :) Capricciosa... Med färska champinjoner - mycket godare än konserverade.
#95 - 10 maj 2010 00:40
DAHLBERG skrev:
Det såg inte dåligt ut Gaffel! Jobbigt när man glömmer nått viktigt till... Speciellt mat som man lägger ner så mycket tid på XD Själv åt jag pizza :) Capricciosa... Med färska champinjoner - mycket godare än konserverade.
Jo fast smöret är mest en liten smakförhöjare som årets 'beach-2010' gott kunde klara sig utan, pizza lät gott o färska råvaror är nästan ett måste , konserverade champinjoner har jag däremot inte ätit sedan jag blev hemlurad till en dam -97..
#96 - 10 maj 2010 17:56
Har gjort tacopaj idag för att ta med till husvagnen i helgen, tänkte faktiskt lägga ut en bild på den, men har glömt kabeln i husvagnen så det får bli en annan dag.
#97 - 10 maj 2010 23:57
I går gjorde jag köttfärslimpa på ett och ett halvt kilo köttfärs, två paket bacontärningar,rivet färskt bröd och em skvätt grädde, salt,peppar, vitlök och persilja. Gräddade den i min trogna stekgryta från Kockums, mitt mest oumbärliga köksredskap.
Till det kokt potatis, lingonsylt och ättiksgurka.
Och gott vurte det och räckte till matlådor gjorde det också.
Den var nästan godare idag.....
#98 - 11 maj 2010 10:01
Har äntligen fått reda på att min akassa kommer igång... så på torsdag kan jag storhandla! bra eftersom det ekar i kylen...

just nu har jag 30 spänn, men jag har ju levt på mindre flera gånger, så jag ska se vad jag har gömt längst in i frysen...
#99 - 11 maj 2010 11:26
Igår slängde jag ihop chilibiffar fyllda med mozarella och parmesan, inlindade i bacon, dessa fick först få yta i ugnen och sedan hällde jag på krossade tomater, lite färska örter samt en del vatten.

När biffarna var klara silade ja ut skyn, mixade och reducerade sedan, denna sås smakades sen av med vispgrädde salt och peppar :)
#100 - 11 maj 2010 11:48
Marnat skrev:
Igår slängde jag ihop chilibiffar fyllda med mozarella och parmesan, inlindade i bacon, dessa fick först få yta i ugnen och sedan hällde jag på krossade tomater, lite färska örter samt en del vatten.

När biffarna var klara silade ja ut skyn, mixade och reducerade sedan, denna sås smakades sen av med vispgrädde salt och peppar :)

DETTA! låter otroligt gott! Du får gärna ge mig receptet :D
#101 - 11 maj 2010 12:01
Andrém skrev:
DETTA! låter otroligt gott! Du får gärna ge mig receptet :D

Recept`?

sånt har jag inte, jag lagar mat med smaksinne och näsa, hittar alltid på saker efterhand. Men jag ska försöka skriva ner ungefär vad jag hade i igår.
#102 - 11 maj 2010 12:10
Marnat skrev:
Recept`?

sånt har jag inte, jag lagar mat med smaksinne och näsa, hittar alltid på saker efterhand. Men jag ska försöka skriva ner ungefär vad jag hade i igår.

Ah du gör så. Det lät väldigt gott och blev direkt rätt så hungrig när jag läste det så dela gärna med dig ifall du kommer ihåg :)
#103 - 11 maj 2010 12:36
Andrém skrev:
Ah du gör så. Det lät väldigt gott och blev direkt rätt så hungrig när jag läste det så dela gärna med dig ifall du kommer ihåg :)

ska försöka :)
#104 - 11 maj 2010 12:57
Marnats biffar låter otroligt goda, fast jag byter nog chili mot något annat eftersom jag inte gillar stark mat.
I går kom Linas matkasse igen och då har jag fem middagar i kylen och frysen, vilket jag tycker är kanon. Lider oerhört av idétorka i köket, så för mig passar detta perfekt.
Tar nog den stekta fisken med serranochips och dill- och citronolja idag för jag längtar efter fisk.
Fem middagar för fyra personer kostar 749:- och sedan ger jag en extra hundring till ett matprojekt i Nairobis slum.

De familjer som själva vill förändra sin situation kan gå med i projektet. De får då också en matkasse som jag betalar. Då slipper de jobba för maten utan kan lägga pengarna på skolavgifter för barnen, förbättra sitt hus eller lägga undan för att köpa en jordlott på landet. Ungarna får bättre mat vilket gör att de orkar skolan, osv, osv. Bra hjälp till självhjälp.
#105 - 11 maj 2010 16:41
Idag har vi ätit "kyl-frysrens" skrapade ihop lite rester...inte så gott med välbehövligt för det var en massa "det kan vi ha senare" i frysen...

Har även gjort pannbiffar och köttfärssås som skall med till "sommarstället" (husvagnen) :)

Tycker om att vara lite matledig när jag är där så jag förbereder en massa mat så slipper jag laga så mycket från grunden när vi är där.
#106 - 11 maj 2010 16:43
ikväll så åt jag och min familj potatismos med kokt falukorv, mums! :)
#107 - 11 maj 2010 16:48
Mumin skrev:
Fem middagar för fyra personer kostar 749:- och sedan ger jag en extra hundring till ett matprojekt i Nairobis slum.

De familjer som själva vill förändra sin situation kan gå med i projektet. De får då också en matkasse som jag betalar. Då slipper de jobba för maten utan kan lägga pengarna på skolavgifter för barnen, förbättra sitt hus eller lägga undan för att köpa en jordlott på landet. Ungarna får bättre mat vilket gör att de orkar skolan, osv, osv. Bra hjälp till självhjälp.

Tycker det var en väldigt bra idé de har kommit på!
Behjärtansvärt och omtänksamt av dig.
#108 - 11 maj 2010 16:57
Linssoppa och tokjävlabra nybakat morotsbröd. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Ett glas kall helmjölk och lite smör på brö't så är allt ok!
#109 - 11 maj 2010 18:12
Recept på morotsbrödet kanske? Tack!!
#110 - 11 maj 2010 18:55
Super super gott bröd som tom jag inte ännu har misslyckats med :D

Du behöver:
5 ägg
2 dl pofiber
50 g smält smör
en skvätt grädde (eller vatten om du inte vill använda mejeriprodukter)
en nypa salt
2 tsk bakpulver
Brödkrydda efter smak

Vispa äggen hårt. Tillsätt salt, det smälta smöret och en skvätt grädde. Vispa ner pofiber, bakpulvret och brödkryddorna.

Låt detta stå ett par minuter för att låta fibern svälla lite.

Klicka ut på bakpapper, smeten räcker till ca 5-6 bröd.

Gräddas i 200 grader i 7-10 minuter eller tills dom fått en fin gyllene färg.
#111 - 11 maj 2010 19:01
Något annat som oxå är GOTT *dregglar*
[COLOR=#22229c]http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=196.0[/COLOR]
[COLOR=#22229c][/COLOR]
#112 - 11 maj 2010 19:14
Mumin skrev:
Recept på morotsbrödet kanske? Tack!!

[LIST]
[*]1 pkt (50 g) jäst för söta degar
[*]50 g smör
[*]5 dl vatten
[*]1 ½ tsk salt
[*]1 dl vetekli
[*]1 dl solrosfrön
[*]½ dl linfrön
[*]4 dl rivna morötter
[*]3 dl grahamsmjöl
[*]6-8 dl vetemjöl special
[/LIST]

Smula jästen i en degbunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt vatten rör om och värm till 37 grader. Häll lite grann över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degvätskan.

Rör ner salt, vetekli, solrosfrön och linfrön. Skala och riv morötter på rivjärn eller i matberedare. Rör ner de rivna morötterna. Rör ner grahamsmjöl. Tillsätt sedan lite i taget av vetemjölet och kör till en deg, gärna med elvisp utrustad med degkrokar. Tillsätt så pass mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter och känns smidig och inte så kletig.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda degen med lite vetemjöl så jäsbubblorna trycks ut och så att degen blir formbar och inte kletig. Dela degen i 2 delar. Knåda varje del till en avlång deg. Dela i 12 bitar och forma varje del till en rund boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Gör likadant med den andra delen så att det totalt blir 24 bullar. Man kan också göra 2 st limpor istället för bullar.

Låt jäsa under bakduk ca 20 minuter.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 18-20 minuter i 225 grader. Limporna gräddas i undre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter.

Låt svalna på galler under bakduk.
#113 - 11 maj 2010 19:39
Johanski skrev:

[LIST]

[*]1 pkt (50 g) jäst för söta degar

[*]50 g smör

[*]5 dl vatten

[*]1 ½ tsk salt

[*]1 dl vetekli

[*]1 dl solrosfrön

[*]½ dl linfrön

[*]4 dl rivna morötter

[*]3 dl grahamsmjöl

[*]6-8 dl vetemjöl special

[/LIST]

Smula jästen i en degbunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt vatten rör om och värm till 37 grader. Häll lite grann över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degvätskan.

Rör ner salt, vetekli, solrosfrön och linfrön. Skala och riv morötter på rivjärn eller i matberedare. Rör ner de rivna morötterna. Rör ner grahamsmjöl. Tillsätt sedan lite i taget av vetemjölet och kör till en deg, gärna med elvisp utrustad med degkrokar. Tillsätt så pass mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter och känns smidig och inte så kletig.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda degen med lite vetemjöl så jäsbubblorna trycks ut och så att degen blir formbar och inte kletig. Dela degen i 2 delar. Knåda varje del till en avlång deg. Dela i 12 bitar och forma varje del till en rund boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Gör likadant med den andra delen så att det totalt blir 24 bullar. Man kan också göra 2 st limpor istället för bullar.

Låt jäsa under bakduk ca 20 minuter.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 18-20 minuter i 225 grader. Limporna gräddas i undre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter.

Låt svalna på galler under bakduk.

Låter RIKTIGT gott! :)
#114 - 13 maj 2010 00:59
Om man kryddar morotsbrödet med pomerans blir det ännu bättre... smakerna går väldigt bra ihop...
#115 - 13 maj 2010 16:11
Här blit det egenfiskad dagsfärsk, dillstuvad horngädda =)
#116 - 13 maj 2010 22:36
Johan0201 skrev:
Här blit det egenfiskad dagsfärsk, dillstuvad horngädda =)
Sweet, men bilderna då?
#117 - 13 maj 2010 23:01
Kaviarmackor i natten... ;)

Mumin skrev:

Själv är jag inte så glad i idén med att skänka mat då det driver ner matpriserna så mycket för bönderna att situationen kan förvärras ännu mer. Utav det jag lärt mig av välgörenhet är det bättre att bygga upp samhället genom hjälpmedel och infrastruktur än att skänka mat och kläder.

"Give a man a fish and feed for a day, teach a man to fish and feed him for a lifetime"
Bilagor:
#118 - 14 maj 2010 00:28
Kaviarmackor i natten... ;)

Själv är jag inte så glad i idén med att skänka mat då det driver ner matpriserna så mycket för bönderna att situationen kan förvärras ännu mer. Utav det jag lärt mig av välgörenhet är det bättre att bygga upp samhället genom hjälpmedel och infrastruktur än att skänka mat och kläder.

"Give a man a fish and feed for a day, teach a man to fish and feed him for a lifetime"

Ja, men det är ju inte mat importerade från Sverige! Det är ju lokalt producerad mat som alltså har gett bönderna på plats en inkomst. De får betalt för sina varor och mottagarna av kassen i Nairobis slum får en chans att ta sig därifrån genom att den onda cirkeln av dålig kost som ger dålig ork som ger sämre förtjänstmöjligheter bryts. Bra mat ger ork till arbete och skola, som ger en möjlighet till en realinkomst som möjliggör bytandet av en slumtillvaro mot något bättre.
Det är inte fråga om allmän utdelning utan de familjer som går med i projektet avkrävs en motprestation i form av skolgång för barnen eller sparande för inköp av odlingsjord och därmed tillbakaflyttande från slummen till landsbygden.

Ingen kan lära sig fiska utan ett vatten att fiska i eller mat i magen så man orkar fiska. Även fattiga människor kan gå in i väggen av en omöjlig livssituation, det är inget som är förbehållet välmående, konsumtionsstressade västerlänningar.

Jag har jobbat i Afrika för Världsbanken med ett brunnsprojekt så jag vet rätt väl vad jag ska satsa mina biståndspengar på.

För övrigt blev det skafferirensning till middag i dag.
#119 - 14 maj 2010 14:30
nu ska jag snart igång med fredagsmiddagen... Öländska kroppkakor!
#120 - 14 maj 2010 16:20
Gaffel skrev:
Sweet, men bilderna då?

Blev tyvärr inga bilder på rätten, ni får hålla tillgodo med färskvaran =)
#121 - 14 maj 2010 17:08
Mumin skrev:
Ja, men det är ju inte mat importerade från Sverige! Det är ju lokalt producerad mat som alltså har gett bönderna på plats en inkomst. De får betalt för sina varor och mottagarna av kassen i Nairobis slum får en chans att ta sig därifrån genom att den onda cirkeln av dålig kost som ger dålig ork som ger sämre förtjänstmöjligheter bryts. Bra mat ger ork till arbete och skola, som ger en möjlighet till en realinkomst som möjliggör bytandet av en slumtillvaro mot något bättre.

Det är inte fråga om allmän utdelning utan de familjer som går med i projektet avkrävs en motprestation i form av skolgång för barnen eller sparande för inköp av odlingsjord och därmed tillbakaflyttande från slummen till landsbygden.

Ingen kan lära sig fiska utan ett vatten att fiska i eller mat i magen så man orkar fiska. Även fattiga människor kan gå in i väggen av en omöjlig livssituation, det är inget som är förbehållet välmående, konsumtionsstressade västerlänningar.

Jag har jobbat i Afrika för Världsbanken med ett brunnsprojekt så jag vet rätt väl vad jag ska satsa mina biståndspengar på.

För övrigt blev det skafferirensning till middag i dag.

DÅ är det en annan sak. Att låta bönderna tjäna på sitt arbete är att ge möjlighet till effektivisering. Man ska nog inte uttala sig för snabbt. ;)

Vi får se om det blir piroger till kvällen. :)
#122 - 14 maj 2010 17:49
Johan0201 skrev:
Blev tyvärr inga bilder på rätten, ni får hålla tillgodo med färskvaran =)

Behövs en gäng om man ska få ihop till en måltid :D
#123 - 14 maj 2010 18:27
DAHLBERG skrev:
Behövs en gäng om man ska få ihop till en måltid :D

Sant! Det är inte mycket kött på dem =)
#124 - 16 maj 2010 05:47
DÅ är det en annan sak. Att låta bönderna tjäna på sitt arbete är att ge möjlighet till effektivisering. Man ska nog inte uttala sig för snabbt. ;)

Vi får se om det blir piroger till kvällen. :)
Du har aldrig gått hungrig va?
#125 - 16 maj 2010 08:23
Gaffel skrev:
Du har aldrig gått hungrig va?

Nej, jag har personligen aldrig varit med om svält. Dock så är fortfarande den gamla metoden att skicka mängder med mat och kläder dåligt för uppbyggnad av landet på lång sikt. Nu var det inte ens fallet, utan här snarare sätter man igång samhället och ekonomin. Man kan säga vad man vill om det men i den moderna världen kan man inte använda metoder som utarmar ekonomin utan att det får allvarliga konsekvenser långsiktigt. Surt med sant, pengar styr.

Igår blev det hemlagade hamburgare på grillen under den varma kvällen, mums! :)
#126 - 16 maj 2010 10:51
Nej, jag har personligen aldrig varit med om svält. Dock så är fortfarande den gamla metoden att skicka mängder med mat och kläder dåligt för uppbyggnad av landet på lång sikt. Nu var det inte ens fallet, utan här snarare sätter man igång samhället och ekonomin. Man kan säga vad man vill om det men i den moderna världen kan man inte använda metoder som utarmar ekonomin utan att det får allvarliga konsekvenser långsiktigt. Surt med sant, pengar styr.

Igår blev det hemlagade hamburgare på grillen under den varma kvällen, mums! :)

Jodå, du har alldeles rätt. Att skicka våra gamla utsitna tröjor som bistånd gör att man ofta slår ut landets inhemska textilindustri. Det bästa bistånd man kan ge är att skaffa handelsförbindelser med landet.
Och innan dess hjälpa till med infrastruktur. Så jag är nöjd med detta. Ett annat bra projekt är VI-skogen.
Är ni mera intresserade i frågan googla Hans Rosling. Han är da man i frågan.

Igår blev det en tråkig rätt med kolja, försökte improvisera, men det blev inte bra. I kväll blir det potatis och köttfärsgratäng.
#127 - 16 maj 2010 11:06
Mumin skrev:
Igår blev det en tråkig rätt med kolja, försökte improvisera, men det blev inte bra. I kväll blir det potatis och köttfärsgratäng.

Improvisering är mitt andra namn, därför blir varannan måltid jag lagar vidrig. ;)
#128 - 16 maj 2010 14:28
Men då bli ju varannan rätt god och det är ett medel skyhögt över mitt!!
#129 - 16 maj 2010 14:46
Idag blev det plättar, behöver väl knappast någon mer ingående beskrivning. Alla vet att man tuggar och tuggar och tuggar men det händer ingenting :D
#130 - 16 maj 2010 17:53
Och inte blir man mätt länge heller.
#131 - 16 maj 2010 19:38
felkalkylerat pulvermos, knorr brunsås och bacon;)

Efterrätt... kaffe och glass.
#132 - 16 maj 2010 20:55
Hämtpizza, alla var aströtta idag!
#133 - 16 maj 2010 20:58
Ikväll till mat så blev det ett 150 grams hamburgermeal från gatuköket :p. Ibland så får man gotta till det ;).
#134 - 16 maj 2010 22:34
Dyngförkyld så gräddstuvad bladspenat och hasselbackspotatis till lammsteken var en pina, sen glömde jag att jag stått och stekt skogschampinjoner att ha i gräddsåsen jag alltid gör på lergryteskyn.. Blev iaf en efterätt på färsk ananas och mango sen svimmade jag, nästan..
#135 - 17 maj 2010 00:21
vid halv ett hade jag gjort klart min kvällsmat... jäkla helg att vända dygnet... nåväl... det blev fuskwienerschnitzel (panerad lövbiff) med rosmarinpotatis (ugnsstekt) och fulbearnaise (pulver, men jag orkar inte veva äkta en söndagkväll)... men det var gott ändå...
#136 - 17 maj 2010 00:48
Vandal skrev:
vid halv ett hade jag gjort klart min kvällsmat... jäkla helg att vända dygnet... nåväl... det blev fuskwienerschnitzel (panerad lövbiff) med rosmarinpotatis (ugnsstekt) och fulbearnaise (pulver, men jag orkar inte veva äkta en söndagkväll)... men det var gott ändå...

Du ska få ett recept på världens godaste schnitzelrulle, I kid you NOT!

Vispa till en ostsås och skär ut en rektangulär bit smör, typ 2x2x15 é ok, trä en bambugrillpinne genom smöret, stoppa smöret i frysen ett par timmar tills det blivit djupfryst.

Rör till en frityrsmet, tag ut och doppa smöret i ostsåsen upprepade ggr tills smöret fått en tjock mantel av ostsås, frys in ost/ smörpinnen.

Banka ut kalvköttet som en galning, det ska bli en våldsamt stor pannkaka av den lilla kalvbiten, rulla in ost/ smörpinnen i kalvköttet och sätt på frityrolja.

Doppa rullen i frityrsmeten och sänk ner i den heta oljan tills frityrsmeten blivit ljust gyllengul, servera med klyftpotatis samt en tartarsås!

Jag skojar inte men den här fettbomben serverades under drygt 15 år på dåvarande resturang Schumadia här i Göteborg, varje gång den beställdes gick gubben ut i köket och bankade kalvbiten så hela resturangen skakade.

Grejen är att vid friteringen så släpper köttfettet från kalvschnitzeln och lägger sig på insidan av frityrskalet, smörkärnan som smälter sipprar sakta genom ostsåsen och in i kalvköttet där det ersätter köttfettet..

Slurp men aldrig mer än en gång per månad annars hade man dött i hjärtkärl..
#137 - 17 maj 2010 20:55
Låter livsfarligt... måste prövas!
#138 - 19 maj 2010 14:51
egen kryddat ärtsoppa;)

vitlökssalt och citronpeppar slängde i lite fetaost också...och den blev goood:)
#139 - 19 maj 2010 15:09
Idag blir det sill och potatis, mumma..
#140 - 19 maj 2010 22:01
ikväll blev det carbonara... gött och flötigt... om man dessutom slungar pastan med aioli blir den ännu mer livsfarlig...
#141 - 19 maj 2010 22:49
ätit upp alla lilla O´s pinnglassar vilket mer eller mindre är det enda jag fått i mig sedan steken i söndags, och allt hans 'kvarglömda' godis..
#142 - 20 maj 2010 14:48
Idag till lunch blev det..

Sushi :D

Å så gott det är :)

Kvällsmat:

Någon sorts hämtmat...orkar inte laga mat idag...[:o]
#143 - 20 maj 2010 17:19
Så här så en tacopaj gjort tidigare för att ta med till husvagen och så här såg det ut när vi grillade i lördags (det är min gobbe i vit tröja) :d Det var mycket gott, skall tilläggas..
#144 - 20 maj 2010 17:21
Ikväll så blev det potatissallad med stekt kött, gott som satan! :)
#145 - 20 maj 2010 17:34
PiaJo skrev:
Så här så en tacopaj gjort tidigare för att ta med till husvagen och så här såg det ut när vi grillade i lördags (det är min gobbe i vit tröja) :d Det var mycket gott, skall tilläggas..
Om det är gubben till höger så får du sluta ge honom så mycket paj! ;)
#146 - 20 maj 2010 17:37
Gaffel skrev:
Om det är gubben till höger så får du sluta ge honom så mycket paj! ;)

Gubben i svart är våran polare och han behöver verkligen äta extra paj för han är rätt smal, det är tröjan som hänger...
#147 - 21 maj 2010 18:28
Kvällens före förfestmat blev Matjessill med kokt plugg, rödlök, gräddfil och skirat smör... grymt gott!

http://img30.imageshack.us/img30/4383/dscf2248c.jpg
#148 - 23 maj 2010 22:46
Vandal skrev:
Kvällens före förfestmat blev Matjessill med kokt plugg, rödlök, gräddfil och skirat smör... grymt gott!

http://img30.imageshack.us/img30/4383/dscf2248c.jpg

Gör en crêpe av den och gratinera så har du nästan en S.O.S
#149 - 23 maj 2010 22:53
Hur fint väder som helst ute så dyker det från ingenstans upp ett stort moln med bitflugor som terroriserade allt och alla i parken, lilla O kutade omkring med den elektriska flugsmällan och dödade horder men det var lönlöst så vi fick käka inomhus.. :(
#150 - 24 maj 2010 00:23
Imorrn blir det Giouvetsi, souvlaki, dakos, tzatsiki och sallad med Alexander Ylipää och Johanski. Till det måste man såklart dricka Mythos :D Får se hur det blir, men det blir nog bra, ölen smakar nog iaf ;)
#151 - 24 maj 2010 17:48
Idag blev det "the big M in the sky"
(mc donalds)

Vi sa alltid detta när vår son var liten för att han inte skulle fatta vad vi menade, funkade rätt länge faktiskt :)
#152 - 26 maj 2010 22:08
Lillördagen firades med två skivor rostbiff perfekt medium rare (styckdetaljen, inte det där skivade man köper i delin), klyftisar och choronsås... dessutom en kall Breznak...

mumsich!
#153 - 26 maj 2010 22:32
DAHLBERG skrev:
Imorrn blir det Giouvetsi, souvlaki, dakos, tzatsiki och sallad med Alexander Ylipää och Johanski. Till det måste man såklart dricka Mythos :D Får se hur det blir, men det blir nog bra, ölen smakar nog iaf ;)

Och det smakade förjävlabra!!!
#154 - 27 maj 2010 10:29
Stekt potatis, Stekt ägg, Stekt korv o stekt bacon med Slots senap o ett glas mjölk.
#155 - 27 maj 2010 16:34
Stor kopp kaffe m skvätt vispgrädde
#156 - 27 maj 2010 16:45
Endast kaffe idag:/ nu ska jag vara barnvakt;)
Bilagor:
#157 - 27 maj 2010 17:33
Fick bli lite Billy's pizza innan, sen nu mumsar jag på en liten chokladtårta!
Jisses idag är vi verkligen nyttiga:D

Fast till brunch tidigare idag blev det kasslergratäng! :D
#158 - 27 maj 2010 17:36
Gårdagens mat :D
[ATTACH]31264[/ATTACH]
#159 - 27 maj 2010 17:37
Har pecis käkat sushi, det blev en 9:e bitars med chillidipp och en sjögrässallad Mums !!
#160 - 28 maj 2010 22:33
Pastasallad med pasta, grönsaker, kassler och ölkorv! :)

P.S Sushi är såååååååå otroligt gott!!!
#161 - 29 maj 2010 16:10
jag är så bakfull att det enda jg lyckats få i mig är ett ägg, en macka och två koppar kaffe...
#162 - 29 maj 2010 16:15
Snart så blir det grillmix på talriken bestående av ungsbakade rotfrukter, grillad oxfilé och fläskfilé och lite smått och gott och ett par kalla pilsner till det för att avnjuta lite landskamp på tv´n sen och lite chippes på det och cola zero !
Gottigottgott....hehe
#163 - 29 maj 2010 16:15
Dagens lunch: stekta vårmusseroner på toast med röra på crémè fraîche, timjan och dijonsenap.

Gudomligt gott vill jag lova.

//C
#164 - 5 augusti 2010 00:48
Idag gjorde jag en potatissallad som blev riktigt god.
Hade köpt torsk men ville inte göra vanlig äggsås till. Istället tog jag de kokta, mosade äggen och blandade ner i turkisk youghurt. Hackade shalottenlök, några vitlöksklyftor, curry, salt och flytande honung. tärnade nykokta potatisar grovt och blandade ner. Blev fantastiskt gott!
#165 - 5 augusti 2010 00:53
bränd pyttipanna:/
#166 - 5 augusti 2010 05:39
ikväll blir det ugnsbakad lax med ett täcke av pepparotsröra, till detta har vi en sallad med massor av nyttigheter (mindre gott).

-
#167 - 5 augusti 2010 05:44
I kväll ska jag äta fläskfile medaljonger med någon god sås och majskolvar med lite smör
#168 - 5 augusti 2010 18:05
Igår blev det: grillat kött med stekt potatis och gräddslungade kantareller:)
Säger bara en sak: SÅÅÅ Gott!
#169 - 5 augusti 2010 18:06
digestive kex:/
#170 - 5 augusti 2010 18:09
karrokaja skrev:
digestive kex:/

Har du gjort slut på alla pengarna under semestern ? ;);):)
#171 - 5 augusti 2010 18:28
Omelett :)
Bilagor:
#172 - 5 augusti 2010 18:53
I dag vet jag inte men på måndag blir det:
Grillad bamse, pommes, bostongurka, räkmajonnäs och i väntan på detta 2 kokta med bröd på närmsta Sibylla korvkiosk mellan Arlanda och Eskilstuna!
Årets kulinariska höjdpunkt!
#173 - 5 augusti 2010 18:59
Alldles nyss blev tjockpannkakan färdig. En liten väntan..... Sen ut urugnen och rejält med jordgubbsylt och rätt in i, tyvärr, tjockkroppen.
#174 - 5 augusti 2010 19:12
Idag blev det enkel jobbmiddag sill och potatis och knäcke med Västerbotten. Gott det med.
#175 - 7 augusti 2010 14:18
Isterband med dillstuvad potatis och en pilsner... mumma!
#176 - 7 augusti 2010 14:33
Det blir grillat med 5 olika sorters Bratwurst och grillat Kyklingfile med friterat pommes och Currysås faktiskt här hemma ikväll..lite plockemat
#177 - 7 augusti 2010 14:43
Baguette med hemmagjord tonfiskröra
#178 - 7 augusti 2010 14:46
Blir att gräva fram den färska (numera frysta) kycklinghalvan som blev över förra gången jag gjorde ugnsstekt färsk kyckling, med dragon, svartpeppar, och soya. Och ris, och Cola (dock inte light eller zero, då båda smakar självdöd pyton, och nog inte är så nyttiga som de vill få oss att tro), så som lördagsmatsedeln brukar se ut :) Gott!
#179 - 7 augusti 2010 15:39
Sesampanerad tonfisk med syrlig sallad (böngroddar, sallad, gurka, chilil, lime, sweet-chilisås) :D
#180 - 7 augusti 2010 16:12
DAHLBERG skrev:
Sesampanerad tonfisk med syrlig sallad (böngroddar, sallad, gurka, chilil, lime, sweet-chilisås) :D

Det låter jättegott, kan man få lite mer detaljerat recept?
#181 - 7 augusti 2010 16:24
chilliconcarne :) muuuuuuuuuuuuuums! made by sambon oxå :D
#182 - 8 augusti 2010 00:19
Mumin skrev:
Det låter jättegott, kan man få lite mer detaljerat recept?

Det var riktigt gott :D Enligt receptet är det en lättare måltid alt förrätt, men jag dubblade tonfisken och la till potatis så funkar det som en huvudrätt. Inte alls svårt recept.

4 personer:

4-500 gram tonfiskfilé (jag hade ca 900 gram)
sesamfrön, svarta och vita
sallad av valfri sort, gärna 2 olika. Vet inte exakt mängd, men det kan man ju uppskatta. Jag använde såndär salladsmix färdig från COOP.
1 spansk peppar
1 lime + det rivna skalet
1/2 gurka
3 msk sweet chilisås
ca 150 gram böngroddar
Jag hade även i 1 fint skivad rödlök.

yoghurtsås:

2 dl matlagningsyoghurt
1 tsk sambal oelek
1/2 tsk salt

Ta bort kärnorna ur chilin och finhacka den. Blanda alla ingredienser till salladen, i med sweet chilisåsen, kläm i en lime + rivet skal.

Skär tonfisken i 3-4 cm bitar och doppa sidorna i sesamfrö så det blir som en pepparstek om du förstår. Salta och peppra. Smält smör i stekpannan och hetta upp den ganska rejält och stek tonfisken (enligt recept) 1-2 minuter runt om paneringen.. Står i receptet att blir fisken torr om den genomsteks, men jag stekte den ganska hårt på alla sidor (lite rosa i mitten) och det blev saftigt och gott! Dvs jag stekte den som en vanlig köttbit på lite lägre värme. Men det är ju en smaksak. Servera med yoghurtsåsen till. Jag provade faktiskt också med hickorysås till. funkar alltid tycker jag, men den tar ju över ALL annan smak :P

Tror det var allt :)
#183 - 8 augusti 2010 01:14
nu blir det pan-pizza i Mikron.
#184 - 8 augusti 2010 08:07
Tack DAHLBERG, nu blir det tonfisk här också!!
#185 - 9 december 2010 03:05
snart dax att väcka tråden till liv igen med lite vackra matlagningsbilder, höll nämligen på att explodera så jag konverterade i mitten av september och hänger mig fn åt saffrans doftande fisk o räksoppor, avokadosoppor, kronärtskocksoppor o böngrytor till vardags medans helgerna faller i stjälk o rotselleripajernas o alfalfa odlingarnas tecken samt då givetvis med kopiösa mängder grönt te med ingefära o lime, har fn loosat 1/36 ton och garvar varje gång jag kliver upp på vågen..
#186 - 9 december 2010 07:22
Gaffel skrev:
snart dax att väcka tråden till liv igen med lite vackra matlagningsbilder, höll nämligen på att explodera så jag konverterade i mitten av september och hänger mig fn åt saffrans doftande fisk o räksoppor, avokadosoppor, kronärtskocksoppor o böngrytor till vardags medans helgerna faller i stjälk o rotselleripajernas o alfalfa odlingarnas tecken samt då givetvis med kopiösa mängder grönt te med ingefära o lime, har fn loosat 1/36 ton och garvar varje gång jag kliver upp på vågen..

misstänker att vågen oxå drar en suck av lättnad....................

idag blir det till barnen en kulinarisk högtid på McD.
Och till de vuxna kommer det att serveras rester från igår som är upphettad i micron......

.
#187 - 9 december 2010 08:25
I kväll blir det något på lamm, har tre ben i kylen som ska benskäras till färs eller grytbitar.
#188 - 9 december 2010 15:37
28 pannor har gått fort, soppor o grönt te is tha shit! men trebenta lamm och mc death-menyer, hur tänkte ni då?? huga..
själv är vi på universeum och funderar på om man kan stoppa gluffse i magen på en paku o grilla..
#189 - 9 december 2010 15:51
lille O köpte sig precis en smootie här på universeum och klunkade i sig halva i ett svep bara för att bestört utropa att 'pappa den smakar konstigt!' smakade av den o visst, överjäst mangosmootie är ju perfekt som vuxenläsk men knappast någonting för 10-åringen.. ~;)

Annons