Vad dödade min Eldstjärt?

#1 - 28 mars 2008 07:42
Hej!
Tråkigt när fiskar dör men det är just vad som har hänt.
Mitt första dödsfall.

Hittade min ca en vecka gamla Eldstjärt på botten i morse.
Hade bråttom till jobbet så den åkte ner i en fryspåse och in i frysen.

Men jag är rädd för vad som kan hända nu.
Dog den av någon smittsam sjukdom som riskerar att ha ihjäl mina andra fiskar? Var det stress, PH, svält?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag började märka att den ändrat sitt beteénde för tre dagar sedan.
Mer om det kan ni läsa i denhär tråden Orolig för Eldstjärt

Det senaste som hände igårkväll var att Eldstjärten verkade väldigt livlös.
Den gick upp till ytan och hängde precis under filterutblåset...
Rörde inte en fena tills jag petade på den.
Då "simmade" den, nästan att den mera sjönk, ner till botten och la sig mot rutan bakom några blad.

Och i morse var han som sagt död.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig för jag är lite rädd för att köpa fler fiskar nu, plus att jag är orolig för de andra invånarna i akvariet

:(
#2 - 28 mars 2008 08:17
Grodlund skrev:
Hej!

Tråkigt när fiskar dör men det är just vad som har hänt.

Mitt första dödsfall.

Hittade min ca en vecka gamla Eldstjärt på botten i morse.

Hade bråttom till jobbet så den åkte ner i en fryspåse och in i frysen.

Men jag är rädd för vad som kan hända nu.

Dog den av någon smittsam sjukdom som riskerar att ha ihjäl mina andra fiskar? Var det stress, PH, svält?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag började märka att den ändrat sitt beteénde för tre dagar sedan.

Mer om det kan ni läsa i denhär tråden Orolig för Eldstjärt

Det senaste som hände igårkväll var att Eldstjärten verkade väldigt livlös.

Den gick upp till ytan och hängde precis under filterutblåset...

Rörde inte en fena tills jag petade på den.

Då "simmade" den, nästan att den mera sjönk, ner till botten och la sig mot rutan bakom några blad.

Och i morse var han som sagt död.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig för jag är lite rädd för att köpa fler fiskar nu, plus att jag är orolig för de andra invånarna i akvariet

:(

Nitrit?
Fiskar som eldstjärtar dör t.ex inte av svält efter en vecka och skulle förmodligen inte dö av ngn sjukdom med så hastigt förlopp utan att du skulle kunna se några tydligare symptom. Skulle såklart ha kunnat burit på något invärtes men då hade du i de flesta fall kunnat konstatera en avmagring innan...
#3 - 28 mars 2008 08:30
Grodis, färg på gälarna?
#4 - 28 mars 2008 08:42
Inga synliga fel på fisken alls... förrutom att han var så slö då.

Det finns dock ett frågetecken... jag är inte säker på hur munnen på en frisk Eldstjärt ska se ut.
Men min hade en tunn vit linje precis på "läpparna"
Det såg inte ut som någon svampinfektion eler något, det såg helt naturligt ut.

men det kanske det inte var?

[Edit: Nitritenhalten är knappt mätbar med Tropic Marin's dropptest. Nitraten är lägsta möjliga mätbara]
#5 - 28 mars 2008 11:57
Nej, vad tråkigt.. :(

Munnen på en eldstjärt ska vara svart. Var din vit på läpparna innan den bleknade? Låter ju inte som svamp, mer som om det var ett "dåligt exemplar" som kanske fick "droppen" när den kom i nytt akvarium. Någon smittsam sjukdom låter det inte som.
Upplever inte eldstjärtarna som särskilt känsliga så om nitriten är knappt mätbar lär det inte vara det som felar..
Vad har du för PH och skiljer sig ditt vatten från vattnet i butiken där du köpte fisken (olika kommuner tex)?
#6 - 28 mars 2008 12:14
Låter som ett dåligt exemplar.
#7 - 28 mars 2008 14:42
Vattnet i butikens akvarium kommer från vanliga kranvattent - precis som mitt.
och butiklen ligger tvärs över gatan.

Ja, den hade som sagt vita läppar.
men det såg inte ut som någon svampinfektion eller något.
Munsvamp är väl annars väldans smittsamt?

borde kanske kolla siamesterna och tigrarna extra noga när jag kommer hem.
#8 - 29 mars 2008 02:18
Hej!
Jag har erfarenhet av eldstjärt. Den är väldigt praktfull men extremt revirhävdande mot andra fiskar.Jag har en stor i mitt stora akvarium som stortrivs med att jaga runt silverhajarna(ibland smäller det till i akvarietaket så att jag vaknar mitt i natten). Jag hade en i mitt mindre akvarium som mådde hur bra som helst länge. Vilket man kunde se på dess sätt att jaga andra fiskar. Men en dag så började han tvångsmässigt att simma uppför samma rot om & om igen. Då förstod jag att något var fel. Mig veteligen så är det virus som åstakommer dessa upprepningar i nervsystemet. Mycket riktigt dog den några dygn senare. Jag tror alltså att det inte har någon som helst betydelse dess tidigare leverne utan du som akvariefisk ägare har gjort allt rätt. Det handlar om gener samt bara en något millimetergjord felbedömining som kan ha utlöst viruset.

Annons