Vad finns det för bottenmaterial ?

#1 - 20 juni 2005 08:13
Jag ska köpa ett nytt akvarium efter sommaren och undrar vad det finns för olika bottenmaterial att välja mellan ?

Är lite intersserad av vanlig sand ? Går det ?
#2 - 20 juni 2005 08:21
Det finns ju alla sorters grus och sand... Gå till dina lokala akvarieaffärer och titta vad dom har att erbjuda!
#3 - 20 juni 2005 08:23
okej, men det är inget du kan rekomendera att man ska ha ?
#4 - 20 juni 2005 08:54
Det är en smaksak och upp till var och en vad som är snyggt. -Fiskarna bryr sig inte så mycket... En del arter föredrar mörkare grus. Har man bottenätande fiskar brukar rundat grus vara att föredra.

De arter du angivit i din signatur har nog inga speciella krav på gruset.

Sand är antagligen betydligt svårare att slamsuga eftersom sanden lättare följer med upp.
#5 - 20 juni 2005 10:20
Jag startade nyligen ett karantän-/fängelse-/yngelakvarium med bränd lera som bottenmaterial (tror det heter aqua clay, finns på Södermalms akvarieaffär). Stiligt tycker jag, växterna ser ut att stortrivas. Jag får dessutom en känsla av att det akvariet hamnat i balans väldigt fort, trots att det är litet. Kanske trivs de snälla bakterierna extra bra i leran?
#6 - 20 juni 2005 11:32
Personligen föredrar jag fin sand, vilket jag har i alla mina kar. (Mina kuhliiålar och väderålar uppskattar det eftersom de kan gräva).
Helt vanlig ljus sand. Det fungerar för mig :)
#7 - 20 juni 2005 11:52
Jag har samma som Idanajad. Aquaclay. Är mycket nöjd. Men sand blir snyggt också. Oavsett vilket - föredrar jag något jämt material, altså inte typ engelsk sjösten eller annat "bunt" grus. Det verkar plottrig med de olika färger.

Hejhopp. ralp
#8 - 21 juni 2005 09:06
Starta nyss om mitt kar och köpte då engelsk sjösten och är jätte nöjd.Fram i karet lade jag finkornigt och sedan i resten av karet något grövre. Det kommer ju säkert att blandas så småningom,men det blev väldigt snyggt. Vickans
#9 - 21 juni 2005 19:49
tycker egentligen inte att engelsk sjösten är så hemskt hade nog kunnat tänka mig att ha det i en asiatisk biotop men nu ska jag starta ett sydamerikanskt kar och då kommer jag nog använda aqua clay, fasst då kommer jag nog inte kunna ha några corydoras men det kanske inte gör något.
#10 - 21 juni 2005 21:58
hur gör man när man ska göra rent sand??
#11 - 22 juni 2005 01:32
[QUOTE=Paniktandborste]tycker egentligen inte att engelsk sjösten är så hemskt hade nog kunnat tänka mig att ha det i en asiatisk biotop men nu ska jag starta ett sydamerikanskt kar och då kommer jag nog använda aqua clay, fasst då kommer jag nog inte kunna ha några corydoras men det kanske inte gör något.[/QUOTE]

Varför skulle du inte kunna ha Corydoras tillsammans med AquaClay???
Det verkar fungera utmärkt tycker jag. Problemet är väl om du får "surbotten" då förtvinar deras skäggtömmar. Med AquaClay verkar man få en friskare botten som andas. Att "grus"kornen är lite vassa är nog inte problemet.
#12 - 22 juni 2005 03:25
[QUOTE=travan]hur gör man när man ska göra rent sand??[/QUOTE]

Vi hämtade lite finkornig sand på en badstrand i Väst-Norge. Vi tvättade den på vanligt sätt - samma som övrig bottenmaterial allså :) Viktigt är det att tänka på att sanden inte innehåller för mkt kalk eller salt. Det kan vara smart att tvätta extra noga så man är säker på att allt salt e borta - om man nu har hämtat sand nära havet som vi gjorde :)
#13 - 22 juni 2005 10:24
mest för att det är så grovkornigt men det kanske funkar ändå?
#14 - 22 juni 2005 10:25
[QUOTE=Peruensis][QUOTE=Paniktandborste]tycker egentligen inte att engelsk sjösten är så hemskt hade nog kunnat tänka mig att ha det i en asiatisk biotop men nu ska jag starta ett sydamerikanskt kar och då kommer jag nog använda aqua clay, fasst då kommer jag nog inte kunna ha några corydoras men det kanske inte gör något.[/QUOTE]

Varför skulle du inte kunna ha Corydoras tillsammans med AquaClay???
Det verkar fungera utmärkt tycker jag. Problemet är väl om du får "surbotten" då förtvinar deras skäggtömmar. Med AquaClay verkar man få en friskare botten som andas. Att "grus"kornen är lite vassa är nog inte problemet.[/QUOTE]

mest för att det är så grovt men det kanske funkar ändå?
#15 - 22 juni 2005 15:12
Ett problem med AquaClay är att maten du ger Coryna lätt "trillar" rakt igenom den luckra botten och blir liggande längst ner där Coryna inte får tag i den. Inte så bra om den ligger där och ruttnar.
#16 - 24 juni 2005 12:46
tack för alla svar! men går det inte alls att salmsuga om man har vanlig finkornig sand?
#17 - 24 juni 2005 12:51
finns det inga mer??
#18 - 24 juni 2005 13:28
Det finns Biltemas blästersand. Billig bra jag har den i min sydamerikanska biotop. Funkar bra . Den är som badstrands sand. Ljus, finkorning.
#19 - 24 juni 2005 14:39
mm.. det är den jag är väldigt intresserad av :D
#20 - 24 juni 2005 20:27
[QUOTE=sukito][QUOTE=travan]hur gör man när man ska göra rent sand??[/QUOTE]

Vi hämtade lite finkornig sand på en badstrand i Väst-Norge. Vi tvättade den på vanligt sätt - samma som övrig bottenmaterial allså :) Viktigt är det att tänka på att sanden inte innehåller för mkt kalk eller salt. Det kan vara smart att tvätta extra noga så man är säker på att allt salt e borta - om man nu har hämtat sand nära havet som vi gjorde :)[/QUOTE]

men sen när den ligger i akvariumet??
#21 - 25 juni 2005 00:08
Fin sand behöver inte slamsugas, eftersom den är så tät kommer skiten inte ner i den, utan ligger på ytan. Det gör även att den ganska fort transporteras ut ur synhåll och in i diverse rengörings apparater...

De botten material som nämts är altså grus sand och bränd lera, aka aqua clay... Ingen har nämt jord, som faktiskt oxå går att använda till en väldigt fin botten, för främst lowtech växtakvarium... om jag inte misstar mig. Inget jag har provat själv, men nånting som nämns lite då o då här på forumet... det finns säkert ett par till som vet mer om det är intressant, det torde ge en väldigt fin svart-svart brun botten.
Vidare går det att använda torv som botten material, men det påvärkar vattenvärden väldigt mycket, så det är biotop begränsande. Det finns fler nakdelar med det för övrigt, tex är det inte den bästa bottnen om man vill ha bra flöde på pumpar osv, då det rörs upp VÄLDIGT lätt.

B!
#22 - 25 juni 2005 00:37
dom gånger jag hört jord nämnas som bottenmaterial har det alltid varit med ett lager grus/sand på.
#23 - 25 juni 2005 09:24
så när man har sand så är det bara tt byta vatten och inte slamsuga eller så ? men blir inte vattnet väldigt skitigt om nu inte smutset åker ner i sanden..?
#24 - 25 juni 2005 10:11
men det är väll inte all smuts som åker in i rengöringsapparater??
#25 - 25 juni 2005 21:44
Jag kan säga så här... jag har inte hittat nån smuts nånstans, och slamsugit har jag inte gjort på över 9 månader... rör jag runt i sanden, är det bara sand som virvlar runt. Var skiten tar vägen vet jag inte, men jag gissar på att det är den brunsvarta sörjan som följer med sköljvattnet ut när jag rengör filtrena.

B!
#26 - 1 december 2005 15:56
[QUOTE=Sonja]Ett problem med AquaClay är att maten du ger Coryna lätt "trillar" rakt igenom den luckra botten och blir liggande längst ner där Coryna inte får tag i den. Inte så bra om den ligger där och ruttnar.[/QUOTE]

Hej,
Jag är jättesugen på Aqua Clay och försöker bilda mig en uppfattning om det. Du verkar ha erfarenhet av det men jag kan ju ha uppfattat fel... ;)

Följande har jag förstått:
!.1.) Sanden är 1-4 mm och röd/brun i färgen. D.v.s. grövre än blästersant men ändå hyfsat fint.
!.2.) Sanden är lättare än vanlig sand vilket gör att växternas rötter har lättare att sprida sig.
!.3.) Sanden utgör en bra miljö för bakterier.
Kommentera gärna!!! :)

Mina frågeteckn är:
?.1.) Är santen för grov för "bökande" fiskar och malar?
?.2.) Eftersom sanden är "luftig" släpper den igenom skit/mat (?) Behöver man slamsuga sanden då?
?.3.) Påverkas vattenvärdena av sanden?
?.4.) Finns det andra negativa effekter av sanden jag inte tagit upp?
:confused:

Slutligen... Någon som kan uttala sig om en jämförelse med blästersand? Bättre/Sämre?

Simma lugnt!!! :cool:
/T

Annons