Vad finns det för levande foder?

#1 - 26 februari 2006 21:50
Vad finns det egentligen för levande foder? Har bara hört om mygglarver. När är det bra att fånga mygglarver. Kan man ställa en hink ute i trädgårn och så lägger de ägg i den?
#2 - 26 februari 2006 22:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Det här är ju knappast nåt svar på din fråga men puh vad bra att du bytt namn!! Nu känns du lite mer som dig själv! [:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Vattenloppor brukar finnas på Gubbero zoo. Svarta och vita mygg finns lite olika beroende på säsong, och rätta mig nu ni vetgiriga zoopetare om jag har fel!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Jag hoppas och tror att vi skall plocka fram gummistövlarna och gå på levandefödajakt med zoopetvästgänget nån gång!![/COLOR][/FONT]
#3 - 26 februari 2006 22:09
jag fick påpekanden från personer och framförallt dig:D så jag bytte namn. Jag får ju säga att det blev lite mer personligt;)

VArt ligger gubbero zoo?

Hoppas verkligen att vi kan gå på levandefödajakt. Men hur länge håller sig födan levande?
#4 - 27 februari 2006 03:14
[quote=Joachim.S]VArt ligger gubbero zoo? [/quote]

gubberogatan

herkules zoo vet ja har haft levandefoder men kan ju ringa dom.
#5 - 27 februari 2006 03:14
artiema fins ju
samt annat smått o gott

kläck artiema själv vetja rätt kul och väldigt näringsrikt
#6 - 27 februari 2006 18:30
Kalender för sötvattensfångst:

Maj-juli (alla små dammar, t.ex. kräftdammar): svarta mygglarver
Maj-september (ankdammar): dafnier
Vinterhalvåret (alla fiskfria vatten): vita mygglarver
Året om, mest sommaren: cyklops

Bäst utdelning per nedlagt arbete har jag fått med dafnier i ankdammar på sommaren och vita mygglarver i kräftdammar på vintern.

Sedan kan du fånga i havet också, det har jag inte provat.
#7 - 27 februari 2006 18:45
[QUOTE=dgqlof] Bäst utdelning per nedlagt arbete har jag fått med dafnier i ankdammar på sommaren och vita mygglarver i kräftdammar på vintern.
Sedan kan du fånga i havet också, det har jag inte provat.[/QUOTE]
För min del är den bästa utdelningen svarta mygglarver från den rätta pölen.
Vad gäller havet så tänker jag främst på alla märlkräftor man kan lura ut från en "tångruska". Ganska mycket biomaterial med ganska liten ansträngning. Men jag vet ju inte hur mycket fiskarna gillar det.
Egen odling då - Moinaloppor, grindalsmask, vinglösa bananflugor förutom mikro.
Köper - metmaskar och klipper till rätt storlek.
Men saknar vita mygglarver...
#8 - 27 februari 2006 19:36
[QUOTE=erikthur]...Men saknar vita mygglarver...[/QUOTE]
Här i norra Skåne har isen legat sedan den 20:e november. Jag ger mig inte ut på isen och sågar hål bara för dem så denna vintern har det inte blivit några mygglarver.
#9 - 27 februari 2006 20:39
hmm.. jag har Stora firrar så jag kör mjölmask och mjölbaggar.. till mina mindre försöker jag få igång micromask... tror att startkulturen är död.. hmm.. jaja... artemia är bra med.. riktigt seglivade jävla ägg..
Bilagor:
#10 - 28 februari 2006 14:42
[quote=dgqlof]Här i norra Skåne har isen legat sedan den 20:e november. Jag ger mig inte ut på isen och sågar hål bara för dem så denna vintern har det inte blivit några mygglarver.[/quote]

Vikken tid de skulle ta att såga upp ett hål här i kiruna.isen är juh metertjock här,de skulle bli väldigt mkt jobb för lite levande föda :(
#11 - 28 februari 2006 17:57
Motorsåg med långt svärd är det som gäller! Åtminstone har jag sett det på TV...
#12 - 28 februari 2006 18:06
[quote=dgqlof]Motorsåg med långt svärd är det som gäller! Åtminstone har jag sett det på TV...[/quote]
Fel! Borrmaskin och lite nitroglycerin ska det va! :p
#13 - 28 februari 2006 21:20
äähh stor tung traktor funkar också, är ju flera som provat denna vinter :rolleyes:
#14 - 28 februari 2006 22:19
Varför inte bara en nagelfil och ta det som en utmaning:D
#15 - 1 mars 2006 19:44
[quote=Hugin]Fel! Borrmaskin och lite nitroglycerin ska det va! :p[/quote]

*lämnar över en hammare* Mycket nöje.
B!
#16 - 2 mars 2006 14:05
Många konstiga förslag. Vad är det för fel på isborr? Eller en yxa helt enkelt. Då blir man varm också. När det är is är det ju allra lättast att ta sig ut på sjöarna.

Jag har samlat in växter i vinter både i småland och skåne. Funkar perfekt från is.
#17 - 2 mars 2006 15:54
Meter tjock is är inte så spännande att försöka ta sig igenom med en vanlig isborr, och med yxa, skulle jag låta bli redan från början. Är isen ännu tjockare, så mycket som 1.5m, är det nog få isborrar som når så långt. De jag varit i konakt har som absolut mest klarat 120cm, och då är det "lite" jobbigt att borra den sista halvmetern, eller så.

B!
#18 - 6 mars 2006 07:29
Nä jag skulle inte heller sätta mig och hugga med yxa i norrlandsis...:p
#19 - 11 mars 2006 15:00
ähh va tusan...Man försöker få tag i lite dynamitgubbar å slänger ut på isen.
Då får man mat åt fiskarna och åt sig själv :D
#20 - 11 mars 2006 15:28
går ju blanda själv :D
finns ju en variant som jag lräde mej för en 15 år sen som är så bra och stabil så tillåmed militären i australien använder den.
#21 - 11 mars 2006 16:08
var det nån som nämde sprängmedel ? :D :D

Annons