vad för filter material?

#1 - 9 juni 2003 18:56
Jag har nyligen köpt en eheim 2028 till mitt blivande discus kar. När jag packade upp pumpen insåg jag att man inte fick med någo filtermaterial ( förutom 1 grov filtermatta i botten och en ganska fin filtermatta som lock för behållarna. Jag har 2 toma fack och undrar vad för filtermaterial är bra att stoppa ner där för discus?
#2 - 9 juni 2003 18:59
Filtermatta+biobollar.
#3 - 9 juni 2003 19:02
vad för filtermatta och biobollar rekomenderar ni?
#4 - 9 juni 2003 19:05
Jag köpte nyss Duplas Minikaskade biobollar, de verkar vara bra.
#5 - 9 juni 2003 19:09
hmmm jag kom just på att det är kanske bara gå in i en akvarie affär och fråga vad dom tycker man ska ha.
#6 - 9 juni 2003 19:12
Ja gör det. Men tänk på att han vill sälja så mycket som möjligt så ta det med en nypa salt. Fråga gärna här om han rekomendationer. Lycka till.
#7 - 9 juni 2003 20:15
Jag rekomenderar att du kollar på Eheim.de och ser vad dom rekomenderar för filtermaterial till din pump.
#8 - 9 juni 2003 20:16
2028, makaroner i den nedersta korgen och Substrat i de båda andra funkar bra för mig.
Biobollar funkar det med, förmodligen funkar det med det mesta man stoppar i.
#9 - 9 juni 2003 20:44
Jag har fluval pre-filter keramikmakaroner i nedersta facket, torv i mellersta (men skall byta till biobollar eller keramikmakaroner), och filtervadd i den översta.

Funkar finfint hittills...
#10 - 9 juni 2003 20:53
Passar oxå på att fråga lite om filter. Köpte mitt 250L begagnat. Underst är det makaroner, sen ett grönt filter, sen ett lite finare grönt filter, sen nåt vitt vaddliknande. Är det en bra kombination för mitt sällskapsakvarium eller borde jag använda nåt annat filtermaterial som är bättre?
#11 - 9 juni 2003 21:00
Jag skulle behållit makaronerna i botten och vadden i toppen, skaffa lite biobollar och aningen mera makaroner.
#12 - 9 juni 2003 21:07
Ok, tack! Finns det olika sorters makaroner eller ska jag bara ha ett lager till av samma? Vad har biobollarna för funktion till skillnad från mitt gröna filter? Hur ofta ska man göra rent filtret alt. byta ut ex. vadden?
#13 - 9 juni 2003 21:17
I min lokala djuraffär går det att köpa två olika sorters makaroner, en sort som är kantig och tjockare, med aningen mindre hål, dessa kallas pre filter. Den andra sorten är rund och har ett större hål, det är de "vanliga" makaronerna. Anledningen till att man har makaroner och biobollar är att de gör så att vattnet är tvungen att ta en längre väg genom filtret för att komma igenom hela. Detta är bra, då vattnet kommer i kontakt med nedbrytningsbakterierna i filtret under längre tid, filterytan blir större.

Samma sak med biobollarna, de utökar filterytan genom att vara "porösa". Ytan är mycket större då bollarna inte är släta. Större yta=Större plats för nedbrytningsbakterierna att sätta sig på=Mindre smuts=Renare vatten=gladare fiskar.
#14 - 9 juni 2003 21:40
Hur många m2/liter har biobollarna ?
Ehfisubstrat har jag för mig har 450 m2/liter.
#15 - 10 juni 2003 14:42
Hej!

Se:
http://zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=79438

Välj filtermassa.

Jag gjorde en studie i ämnet för ett tag sen och här är sammanfattningen.

Urban
#16 - 11 juni 2003 20:52
var inne på akvarie lagret idag och köpte filtermaterial: ehfi substrat och makaroner. Bara en fråga till =D hur ofta ska man göra rent sitt ytterfilter?
#17 - 11 juni 2003 21:11
Som jag har förstått det skall man inte behöva göra rent mera än 1 gång om året/halvåret. Om man har filtervadd kan man behöva rengöra den oftare. Man skall alltid rengöra med gammalt akvarievatten för att döda så få bakterier som möjligt. Undvik också att stänga av filtret längre perioder då detta dödar bakterierna.
#18 - 12 juni 2003 07:44
ok 1 gång om halv året låter bra. tack så mycket för tipsen!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 juni 2003 07:58
Hur ofta man behöver göra rent beror på många olika faktorer som t.ex.
1/ Vilket filtermaterial använder man.
2/ Hur mycket filtermaterial har man.
3/ Hur mycket mat läggs ner i akvariet.
4/ Hur ofta och hur mycket vatten byter man.

Själv har jag två akvarier igång med ytterfilter och de har nu varit igång mer än 2 år utan att behöva rengöras.
Hur sköter jag då punkterna enligt ovan.
1/ Minikaskade biobollar i 2 fack, filtermattekuber i ett fack.
2/ Fluval största modellen men det är ganska stora akvarier (500 liter resp. 840 liter) så filtrebehållaren är inte så stor relativt sett.
3/ Jag övermatar inte och använder enbart foder som inte smustar ner så mycket samt är anpassade till fiskarna i akvariet.
4/ Var 14:e dag byts 1/3.

Några kommentarer till framförda synpunkter:
"Om man har filtervadd kan man behöva rengöra den oftare."
Man skall inte använda filtervadd överhuvudtaget.
"Man skall alltid rengöra med gammalt akvarievatten för att döda så få bakterier som möjligt."
Finns ingen som helst anledning att göra så. Spola ren filtermaterialet under en kran i en temperatur som är någorlunda detsamma som i akvariet - mer äm tillräckligt med bakterier kommer att klara en sådan rengöring.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#20 - 12 juni 2003 08:00
Naturligtvis måste du rengöra det oftare om du märker att det tappar effekt. Med min nya filteruppsättning räknar jag med att aldrig behöva rengöra mitt ytterfilter, eftersom det inte kommer att sättas igen!
#21 - 12 juni 2003 08:26
jo det e klart att man måste göra rent beroende på vad för mat man matar med osv. tack så mycket för era svar

Annons