vad för fisk i 110 liters?

#1 - 12 november 2006 15:42
Vad ska vi ha för fiskar i vårat 110 liters juwel akvarium??

Just nu går där ett ancistrus par så de nya fiskarna ska passa ihop med dessa och de ska inte äta ancistrusarnas rom/yngel!

Har tittat lite på ciklider men tycker dom är ganska fula förutom scalarer (för litet akvarie) och fjärilsciklider (verkar inte leva så länge)...

Guppy, platy, molly, tetror mm känns inte så roligt heller..

Någon som har något tips på fisk som kan passa?
#2 - 12 november 2006 15:47
det är vä l nästan bättre att du kollar själv lite vilka fiskar du tycker e fina, sen kan du ju kolla om dom passar i ditt akvarium.. vad har du för vattenvärden? vad har du för inredning? filtrering och så vidare.. inte bara o slänga i en fisk.
#3 - 12 november 2006 16:03
Har kollat och problemet är ju att jag inte hittat någon fisk som passar och som jag vill ha.

det finns inte så mycket inrening just nu men det ska dit både växter, rot, rör, grotta och kanske nån sten...

Botten: engelsk sjösten (kan ev bytas till sand frånn ett annat kar)

Temp: ca 24 grader (kan höjas)

Ph ca 7 och ingen nitrit

Filtret är juwels orginal med pump

byter ca 30% varannan vecka av vattnet men vid behov kan vi byta oftare
#4 - 12 november 2006 16:12
går du in på atbeskrivningen kan du skriva i hur stort ditt akvarium är, så hittar han alla fiskar som du kan ha. men det viste du kanske?
du skulle ju kunna ha nån typ av gurami och ordna en asienbiotop eller så.. du kan även ha vissa malawiciklder i ett sånt litet kar.
#5 - 13 november 2006 07:43
Håller med om asienbiotop i ditt kar!
Många olika arter med spännande beteende..! Inte direkt svåra att sköta. Mycket nöje för pengarna :)

Tänk på att inte skaffa fiskar som kräver större akvarie än 110 liter nu bara :)
#6 - 16 november 2006 19:36
Det blir nätbarber till akvariet :D ...efter mycket letande och funderande...

Men hur många nätbarber kan vi ha i ett 110l??
#7 - 16 november 2006 19:43
får man fråga varför du valde just dessa? enligt artbeskrivningen kräver dom ju ett ganska litet akvarium så du får nog plats med en del..
ska du enbart ha nätbarber?
#8 - 17 november 2006 07:53
bland alla fiskar jag tittat på som inte kräver större än 110l så är nätbarben den enda jag tyckte var fin...
De ska ju gå med ett ancistrus par och deras yngel...men jag funderar på någon mer fisk också.. kanske ett stim neon/kardinal tetror fast då blir det ju inte biotopiskt riktigt, vilket jag gärna vill ha också...

hellst skulle jag ha nån fisk som kommer är från amazonas (som ancistrusarna) men jag har intte hittat någon lämplig! Förslag??
Eller något annat som går med nätbarber, från asien??

Annons