Vad för pump?

#1 - 24 maj 2004 18:32
Vad ska jag ha för pump till ett 200L akvarium?
#2 - 24 maj 2004 18:57
Kanske en Fluval 4?
Eller kanske Fluval 3, beroende på vad du behöver. 4 är starkare och 3 är ändå starkt men inte lika starkt som 4:an.

Fluval 3 http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=593
Fluval 4 http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=594 <-- Bra pris!

Både bra innerfilter som håller länge.

Du kanske vill ha ett ytterfilter?

Prova:

Fluval 204 http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=524
Fluval 304 http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=525

#3 - 24 maj 2004 19:02
Tack för svaret. Vad är nackdelarna/fördelarna med ytter och inner?
#4 - 24 maj 2004 20:03
Vad är nackdelarna/fördelarna med ytter och inner?

Att ställa den frågan är som att stoppa handen i ett getingbo. MIN personliga åsikt är att ytterfilter oerhört mycket jobbigare att göra rent, skiten i slangarna har en tendens att hamna på tapeten och klantar man sig så rinner vattnet ur akvariet när man håller på. Att sedan få ur luften ur dem så att de går igång är nervpåfrestande. Förutom det så låter de mycket mer (åtminstone än Eheims innerfilter) och är dyrare. Jag slängde ut (=sålde) i princip alla mina ytterfilter för 10 år sedan och de är inte välkomna tillbaka.
#5 - 24 maj 2004 20:20
"...MIN personliga åsikt är att ytterfilter oerhört mycket jobbigare att göra rent..."

Jo det stämmer. Köp dig ett Fluval 3 innerfilter. Det duger. Kör på 4:an om du vill att dina firrar ska må jääääääääääätte-bra.

Lycka till!
#6 - 24 maj 2004 20:21
Eheim aquaball 2210.
Lätt att sköta och städa filter på... TYST!!

I alla fall hoppas jag det eftersom jag köpte det för en månad sen av dessa anledningar.

Lite dyrt kanske men hur ofta köper man nytt filter??

Mvh // Jenny
#7 - 24 maj 2004 20:23
Jag har ett Fluval 4+ i mitt 220L och det fungerar alldeles utmärkt och är mer eller mindre ljudlöst.
#8 - 24 maj 2004 21:08
Kan man ha för stark pump, jag funderar på att köpa ett på 3400L/H (eheim 1262), är detta för mycket?
Jag har ett malaviakvariium på 275L med 13 fiskar.

Vänligen
Kawe
#9 - 24 maj 2004 21:30
Jag har ytterfilter i alla mina kar från 85 l och uppåt. I alla kar har jag även ett innerfilter som står för ytcirkulationen eftersom jag har syrekrävande fiskar.
Ytterfiltren gör jag rena ungefär två gånger om året... så om det är lite krångligare, så uppvägs det av intervallen mellan rengöringarna... Det där med skit på tapeten och vatten på golvet beror väl kanske lite på om man läst instruktionsboken innan man började pula med filtret :-)
För fiskarnas del är den stora filterytan i ytterfiltren en stor fördel... det är oerhört mycket lättare att få balans i ett kar med ett ytterfilter eftersom de nyttiga bakterierna har rejält med bostadsutrymme. I mitt största kar har jag ett ytterfilter med en filteryta på 10 liter så det är REJÄLT...
Vad gäller ljudet så är det helt klart så hos mig att ytterfiltren är mycket tystare än innerfiltren... men då kör jag ju med Eheimfilter förståss...
Kawe... Malawi vill ju ha syrerikt vatten, så hög pumpkapacitet är väl knappast fel... Det kan ju vara en idé att köpa ett filter där farten går att ställa om man ska safta på så pass som du tänkte göra, kan ju vara trist om fiskarna sitter som frimärken i rutan mitt emot filtret :-) Sedan kan man faktiskt få för sig att ändra fiskbesättningen efter ett tag... i alla fall jag... och då är det ju bra att kunna sänka farten vid behov.
Om jag skulle starta ditt akvarium Kawe, så skulle jag köpa ett Eheim 2250 och kombinera det med ett mindre innerfilter...
#10 - 24 maj 2004 21:45
Hej hopp.
Då blir det 3:e gången jag tackar dig Nancy (Tobbes fru), kul. Jag tänkte försöka klara mig på ett innerfilter, vad ska jag då tänka på? Om det inte tycks vara tillräcklig så har jag hellre 2 innerfilter. Jag tänkte nämligen använda pumhuvudet till att kasta ihop ett sånt där som beskrivs här:

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

Om du tittar på hur akvariet står så förstår du säkert varför jag inte vill ha ytterfilter, det står alltså rakt ut i vardagsrummet. Jag har lyckats gömma alla sladdar nu så dom ligger under tegel stenarna (kommer bild) och bara det tyckte jag va riktigt fult innan.

Vänligen
Kawe
#11 - 25 maj 2004 00:37
Tror det lutar mot ett innerfilter... har ett gammalt ytter men det låter så jävla illa? Därför jag byter, men om de nya låter de också plus att de är dyrare så känns det inte som något för mig.
#12 - 25 maj 2004 05:18
Min personliga erfarenhet; Sparka ut alla Fluval ytterfilter genom fönstret och kör på Eheim inner/ytterfliter eller alternativt ett pumphuvud med blå filtermatta kopplad till sig.

Mvh Fredrik
#13 - 25 maj 2004 07:42
Hanssons.... Vad gäller ytterfiltret så är det kanske läge att kolla att impelleraxeln är hel och att du startar det rätt... vanliga orsaker till att de låter... När det gäller innerfilter så fungerar det säkert bra också, lite beroende på vad du ska ha för fisk i karet förståss... I ett vanligt sällskapsakvarium klarar man sig med 2-3 ggr akvarievolymen/timme... tänk på att det är bättre att köpa ett större ställbart filter som man kör på lägsta hastighet... ju större de är desto större filtervolym brukar det vara...
Kawe! Du får väl bygga ett fack för filtret bland stenarna under karet :-) Kan man få undan själva filterburken så blir det långt mycket midre grejor i karet med ett ytterfilter... bara två slangar.. Men nu skulle ju du ha ett innerfilter! Det funkar säkert att bygga ett sånt som finns på länken. Jag har aldrig testat det, och det jag funderar på är: Det måste bli bättre med två filterbitar och två pumphuvuden, på så sätt kan du ha mera filtervolym... dessutom har du större möjligheter att variera farten, om det skulle bli för mycket... Men det där finns det andra som är MYCKET bättre på än jag, har varken erfarenhet av den typen av filter eller Malawiciklider....
#14 - 25 maj 2004 09:16
Nu har allt som rör egen bekvämlighet gåtts igenom i denna tråd, cirkulation, ljudnivå, underhåll, helt enkelt hur besvärligt allt kan vara.
Det enda riktigt viktiga i sammanhanget är ju tillräcklig volym på filtermassa, det är ju A och O i sammanhanget.

Därför tycker jag att du skaffar ett ytterfilter förslagsvis Eheim 2213 eller 2215 och fyller den på ett sätt så att den utgör ett rent biologiskt filter och går länge utan rengörning, komplettera med vilket innerfilter du vill för att få en lite bättre mekansik filtrering i karet.

Så länge akvariet inte har fått en bra grund att stå på (ordentlig biologisk filtrering) så tycker jag inte det är speciellt relevant att diskutera Fluvals innerfilter hit o dit, dom är förkastliga som enda lösning i ett akvarium.

Gör det enkelt både för dig och fiskarna! Satsa på ett ytterfilter!

Ha ! Nu lät man som värsta säljaren, men låt gå då.

Mvh Jari
#15 - 25 maj 2004 09:23
Ursprungligen skickat av jarinen

Det enda riktigt viktiga i sammanhanget är ju tillräcklig volym på filtermassa, det är ju A och O i sammanhanget.

Därför tycker jag att du skaffar ett ytterfilter förslagsvis Eheim 2213 eller 2215 och fyller den på ett sätt så att den utgör ett rent biologiskt filter och går länge utan rengörning, komplettera med vilket innerfilter du vill för att få en lite bättre mekansik filtrering i karet.

Jag tycker att du dessutom bör gå upp ett snäpp till än 2215, vi har ett 2213 i vårt 105l och ett 2217 i 375l. 2213 är i minsta laget för ett akvarium på 100 l och 2217 är i minsta laget för ett 375. Så jag tror att ett 2217 blir lagom för ditt akvarium.

Hälsningar/Carro
#16 - 25 maj 2004 09:32
Rekommenderar kort och gott Fluval 4+.
#17 - 25 maj 2004 09:39
Ursprungligen skickat av Carro

[quote]Ursprungligen skickat av jarinen

Jag tycker att du dessutom bör gå upp ett snäpp till än 2215, vi har ett 2213 i vårt 105l och ett 2217 i 375l. 2213 är i minsta laget för ett akvarium på 100 l och 2217 är i minsta laget för ett 375. Så jag tror att ett 2217 blir lagom för ditt akvarium.

Hälsningar/Carro
[/quote]

Jäpp alldeles riktigt, ju större desto bättre naturligtvis.

Eftersom till och med 2213 är ungefär 10 ggr bättre som biologisk filtrering än vad som diskuterats hittills så vill jag bara rikta fokus på det viktiga.

2217 är garanterat en mycket bra lösning för det karet, i princip oavsett belastning.

Mvh Jari
#18 - 25 maj 2004 12:21
Jag har kommit fram till att jag ska köpa mig en filtermatta (ppi 10) samt ett aqua clear 802. Det visar sig att det inte går in något ytterfilter under mitt akvarium, för lågt.

Vänligen
Kawe
#19 - 25 maj 2004 19:11
Har ni förresten tänkt på varför man inte behöver göra rent ytterfilter mer än en gång om året? Jo det är för att filtermassan man använder är stor och utformad på ett sådant sätt att den inte blir igensatt. Det ger väldigt lång tid för slammet att brytas ner och släppas ut i akvarievattnet som diverse halvnedbrutna vattenlösliga organiska föreningar. Dessa får man sedan ta bort genom att byta vattnet ofta. Med ett innerfilter tar man bort skiten innan den bryts ner. Visst får man en snabb omvandling av ammonium till nitrat (med ytterfilter), men på bekostnad av andra föroreningar. Det är inte alls så självklart som att säga att stor filtermassa alltid är bättre än liten.

Skillnaden mellan stora ytterfilter och bottenfilter är faktiskt inte så stor.
#20 - 26 maj 2004 13:23
Jag tror nog att det får bli ett fluval 4. Jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på det här akvariet kanske snart måste byta upp mig mot ett större ändå. Men nu ska jag krångla till det lite extra. Tänkte att det skulle bli ett bräckvatten akvarium. Funkar den pumpen då?
#21 - 26 maj 2004 13:54
Japp, den funkar. Man behöver ingen speciell pump för bräckvatten, men använd inget kolfilter! Kan inte förklara kemiskt vad det är som blir fel men vet av egen erfarenhet att kolfilter och bräckvatten är en dålig kombination.

//Annika
#22 - 26 maj 2004 15:03
<b>Jarinen</b>: Du skriver att Fluvals innerfilter är "förkastliga som enda alternativ i ett akvarium".

Menar du att de verkligen är så dåliga ? Och i så fall...finns det inget innerfilter som fungerar skapligt både mekaniskt och biologiskt ?

Högaktningsfullt,

/Gud bevare Tsaren och Hans familj
#23 - 26 maj 2004 15:12
Tack så mycket. Det blir ett fluval 4.
#24 - 26 maj 2004 15:42
Det kommer att fungera bra!
Har själv Fluval 1, 2+ och 3 och de har alla varit till belåtenhet.
#25 - 3 juni 2004 14:02
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

<b>Jarinen</b>: Du skriver att Fluvals innerfilter är "förkastliga som enda alternativ i ett akvarium".

Menar du att de verkligen är så dåliga ? Och i så fall...finns det inget innerfilter som fungerar skapligt både mekaniskt och biologiskt ?

Högaktningsfullt,

/Gud bevare Tsaren och Hans familj

Ja, jag anser att de är riktigt dåliga som bakteriebildande filter i originalutförande, det grundar jag på att konstruktionen är inte effektiv i det avseendet på så sätt att även fast filterarean är någorlunda, så utnyttjar den inte hela filtermassan, förmodligen på grund av insuget, genomströmningen blir inte bra fördelad.

De fluvaler jag har har jag moddat och satt i blå filtermatta istället, på Fluval 4an har jag tagit ur inkråmet och fyllt med filtermassa, blir en hel del, kanske en liter.

Jag tycker eheim 2252 fungerar maximalt bra även fast den har liten filtermassa, den utnyttjar den åtminstone till max, och den orkar dra runt även fast de är härligt igenkleggade. Men det bästa är nog att bygga en historia med cirk.pump och blå filtermatta om man inte vill ha något utanför karet.

Fluval innerfilter i origin utförande? Nix inte i mina kar ! men de är billiga ; )

Mvh Jari
#26 - 3 juni 2004 22:24
Så Fluvals innerfilter fungerar inte så bra :(
Då måste jag göra något fel, för i mina kar har det funkat utan anmärkning :)

Annons