Vad för pump behöver jag?

#1 - 25 juli 2009 17:15
Tjenare, nyss skrubbat klart ett gammalt akvarium som stått i källaren, 120x30x40 och undrar vad för pump jag behöver till detta?

Är helt okunnig om sådant här, så skriv gärna detaljerat och länka alternativa pumpar.. Skriv gärna vad det är som skiljer pumpar.. "ETC 30/snurr sekund - 100/snurr sekund" osv...

Tack på för hand!
Andreas
#2 - 25 juli 2009 17:40
Du bör ha ett flöde på minst ca 500 liter/timma lite beroende på fiskval och fisklast, sedan är frågan ytterfiler, innerfilter eller bottenfilter?
Vad ska du ha för fisk i karet?
#3 - 25 juli 2009 17:44
ansjo skrev:
Du bör ha ett flöde på minst ca 500 liter/timma lite beroende på fiskval och fisklast, sedan är frågan ytterfiler, innerfilter eller bottenfilter?

Vad ska du ha för fisk i karet?

Wow nu snackar du i gåtor.. ingen aning vad för filter.. det spåret jag är inne på är ett innerfiler, men sen kan jag vara helt ute och cykla med..

Inte riktigt bestämmt vad för fiskar, men några garanterade är slöjstjärtar och lite större arter.. typ 10-25cm ciklider.. :)

Tittade nyss på denna..
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-p-5202?osCsid=da929b8b2c009b2e2d43cc2d2ffd4f2d

något vettigt?
#4 - 25 juli 2009 17:56
Den pumpen är i minsta laget då slöjstjärtar grisar ner en hel del. Prova med ett nummer större så är du i rätt nivå på vad du behöver:).
Att du ska ha ett flöde på minst 500 liter/timma menas att pumpen bör i normala fall pumpa minst 3 ggr akvariets vattenvolym/timma för att få en bra vattenkvalité.
Ytterfilter är en burk med pump som står utanför karet och där blir bättre biologisk rening eftersom du får större filtervolym, samt inte behöver rengöra denna så ofta.
Ett innerfilter brukar man få rengöra en till ett par ggr i månaden, men det märks när flödet börjar avta.
Några större ciklider skulle jag avråda dig från, eftersom karet inte är så jättestort finns risken att de inte skulle trivas så bra.
#5 - 25 juli 2009 18:21
exight skrev:
Wow nu snackar du i gåtor.. ingen aning vad för filter.. det spåret jag är inne på är ett innerfiler, men sen kan jag vara helt ute och cykla med..

Inte riktigt bestämmt vad för fiskar, men några garanterade är slöjstjärtar och lite större arter.. typ 10-25cm ciklider.. :)

Tittade nyss på denna..

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-p-5202?osCsid=da929b8b2c009b2e2d43cc2d2ffd4f2d

något vettigt?
Tänk då på att vissa ciklider är ganska/väldigt aggressiva och skall inte hållas med slöjstjärt (som egentligen är en dammfisk)! Beroende på vilken ciklid du funderar på att skaffa (25cm stora ska du inte stoppa i ett så pass litet kar) så kan en del behöva 10-20ggr akvarievolymen per timme i cirkulation!

Pumpen du länkade till kan du glömma med tanke på storlek på kar och fisk du tänkt ha, möjligen kan 2st Aquael uni 1000 som har lite mer filtermassa funka! Bättre att fixa filterlösning själv så man får en ordentlig filtervolym!

Annons