Vad för pump till 160 liter?

#1 - 16 januari 2007 00:07
Jag har ett kar som är 100*40*40, och har en pump i jag fick med (begagnat) som jag inte har någon aning om vad det är för märke på etc.
Jag har problem med både fiskar som dör (dock inte av ph, nitrit eller kh då vi testat detta), och även svävalger (rätt så kraftigt), så jag tänkte göra en ansats och köpa en ny pump, då detta verkar vara ngt som kan hjälpa. Om inte annat borde det inte kunna skada, då jag inte har en aning om hur gammal denna pump är (akvariet var igång när jag köpte det).

Vad ska jag köpa? Det får gärna vara prisvänligt då jag inte är miljonär, men det måste ju fungera.
Jag vill ha bort flytalgerna (ska se över mina lysrör oxå), och jag vill att mina kampisar, killisar och neon/glödbands/svarta neontetror ska vara lyckliga.
Jag ska även skaffa ett gäng pittbullplecos och några guldancistrus när jag ordnat upp problemen.

Kan det vara värt att köpa ett begagnat och byta ut den där filter-grejen som sitter inuti? Eller måste allt vara nytt av ngn anledning?

Jag blir tacksam för svar, men snälla svara bara om du vet vad du pratar om, och inte är märkesfreak då jag skiter i märket om det inte är bevisat bättre än alla andra typ. [:o]

Just det, jag har även någon idé om att innerfilter är billigare/lättare/smidigare i längden, men jag blir gärna övertygad om jag har fel.

Tjopp!
#2 - 19 januari 2007 00:00
Fast, jag menade ju inte att ingen får svara. :(
#3 - 19 januari 2007 00:30
jag tror inte att det just är pumpen som är problemet. har du någon ytcirkulation i karet? dom kanske inte får någon syre?
hur länge har karet varit igång?
men det är inte lätt o veta varför dina fiskar dör.. har dom några synliga fel på sig?

vad mäter du dina vattenvärden med?
hur varmt har du och hur ofta byter du vatten?
hur dör dina fiskar och hur beter som sig?
#4 - 19 januari 2007 03:02
Alltså, jag får helt enkelt köra med uteslutningsmetoden då jag inte har den blekaste om vad felet är, så jag tänkte att byta pump är ett relativt enkelt (men inte gratis tyvärr) steg.

Om mina sjuka/döende/konstiga fiskar kan du läsa i den här tråden, och du får gärna ge mig råd där oxå, men här blir jag glad om jag blir tipsad om bra pumpar bara. :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98041
#5 - 6 februari 2007 14:10
Kanske typ ett sådant här skulle passa damen: http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1
#6 - 8 februari 2007 02:10
Fast, det är ju en såndär utepump? Jag vill ju ha en inuti, såvida inte ngn lyckas övertyga mig om varför en utanför är bättre. Sedan blir jag ju inte ledsen om den är svart...
HazelCR
#7 - 8 februari 2007 03:01
Är det ett innerfilter som du har?

Ett billigt alternativ blir då att du bygger en filterkammare m.h.a. en PPI-matta och placera ditt nuvarande innerfilter bakom. Alternativt köper en billig cirkulationspump.
#8 - 8 februari 2007 06:37
Miss Candi skrev:
Fast, det är ju en såndär utepump? Jag vill ju ha en inuti, såvida inte ngn lyckas övertyga mig om varför en utanför är bättre. Sedan blir jag ju inte ledsen om den är svart...

http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=621&page=1 , kan denna vara något?
Förvisso är ytterfilter effektivare biologiskt pga sin större volym filtermaterial, men innerfilter funkar bra dom med.
Det är bara att anpassa belastning efter förutsättningarna
#9 - 8 februari 2007 07:00
jag har ett ytterfilter till mitt 160l, ett TetraTec EX1200. Jag tycker det är mycket bättre med ytterfilter iom att det inte är något skrymmande i karet, det blir totalt för större filtervolym (oftast) med ytterfilter och det är vad man vill ha för att bryta ner bakterier (i detta filter ska det vara 12l, men jag tror det är 7-8l egentligen). Det är enkekt att rengöra och starta, låter inte så mycket.
#10 - 8 februari 2007 23:22
Karon skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=621&page=1 , kan denna vara något?

Förvisso är ytterfilter effektivare biologiskt pga sin större volym filtermaterial, men innerfilter funkar bra dom med.

Det är bara att anpassa belastning efter förutsättningarna

Oj, det där såg jättebra ut!! Hmm, är det bra oxå? :p
#11 - 9 februari 2007 15:07
Jag har haft mitt i 4 år nu och det har aldrig krånglat.
MvH Richard
#12 - 9 februari 2007 15:13
Miss Candi skrev:
Oj, det där såg jättebra ut!! Hmm, är det bra oxå? :p

Billigt, hyffsat tyst, och ok :)
Har haft det både i ett 110liters och ett 54 liters. Ganska lagom.

Mvh
Stefan
#13 - 9 februari 2007 17:22
aquael turbofilter är garanterat tystgående och en filtervolym på ca:1,5L och du kan lägga zeolit (följer med) eller vad du vill i behållaren mellan fiterpatronen och pumpen... (Fluval 4+ ca:3.6dl filtervolym)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-1100-p-689?osCsid=757910066ab3952ff166ace72c1cd558
#14 - 9 februari 2007 18:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Personligen tycker jag detta filtret är bättre än Fluval 4+. Du hittar det ganska billigt hos Herkules zoo bland annat om man nu inte vill beställa det hos PWSS eller annan internetaffär.[/COLOR][/FONT]
#15 - 9 februari 2007 21:24
jag har också kört AquaEl, fast Fan2, och det har alltid gått bra och mycket tyst! Fast jag tycker fortfarande inte om så små filtervolymer som man får med innerfilter... :S

Annons