Vad för slags sand?

#1 - 19 juli 2007 09:19
Jag har skaffat mig ett nytt kar och det ska vara en del ciklider och tetror i. Men vilken sand är bäst? funder på biltemas blästersand. ???
#2 - 19 juli 2007 10:20
Biltemas blästersand är tokigt snygg in action, och priset ska vi ju inte prata om :)

//C
#3 - 19 juli 2007 10:21
Biltemas fungerar bra och är billig. Sen beror det ju på vilken färg du föredrar på sanden ;), men jag gillar själv färgen på Biltemas... Om du väljer den så brukar rekommendation vara att välja den grövre storleken (0.2-1.0 mm).
#4 - 19 juli 2007 10:33
okok...tack. men finns det flera olika färger på biltemas sand?
#5 - 19 juli 2007 11:11
Själv har jag biltemas svarta sand, det ska finnas en ljusare också.. mer åt det bruna hållet om jag inte har fel.
#6 - 19 juli 2007 11:38
Biltemas svarta heter blästermedel och är ett alusilikat, jag har det i 2 st akvarium snart 3 st ska byta botten i det tredje ikväll;) Tycker den är riktigt snygg.

/lmo
#7 - 19 juli 2007 13:18
lmo skrev:
Biltemas svarta heter blästermedel och är ett alusilikat, jag har det i 2 st akvarium snart 3 st ska byta botten i det tredje ikväll;) Tycker den är riktigt snygg.

Om jag inte minns fel har jag läst här på forumet att den svarta sanden skulle innehålla metaller som i längden inte är så nyttiga..

Den ljusa blästersanden vet jag att det är många som har. Själv föredrar jag lite mörkare sand - en del fiskar verkar nämligen trivas bättre med något mörkare botten och så får de finare färger - så jag kör med Rådasand. Deras finaste är 0.33 mm och grovleken över 0.4-0.8 mm. I mina akvarier har jag blandat dessa två.

Det går säkert bra med ljusare sand, men då bör man se till att inreda akvariet så bottnen inte blir för ljus. Flytväxter kan vara en lösning.

Annons