Hejhej!
Jag hade tänkt skaffa gurami och/eller ciklid till mitt akvarium.Vad för sorter och hur många borde jag ha för att de ska trivas? :)
MVH,
Sofia.
pikachu skrev:Hej igen! :)
Har du gjort dig av med botierna?
Annars bör du fortfarande göra det innan du slänger i guramis eller ciklider..
I gurami-väg finns bland annat dvärg och honungs gurami som skulle kunna funka, dessa kan du ha i en triogrupp..
I ciklid-väg så skulle jag nog rekommendera nyckelhål eller boliviansk fjärilciklid, börja med 4, låt de bilda par och ta bort de två som blir över..
Gör du inte det så kandu få problem..
MVH// Patrik
Animaniac skrev:Hur stort är akvariet? Anledningen till att man bör köpa en liten grupp (6 kan vara lagom) är att de dels kan vara svåra att se könsskillnad på, särskilt som outfärgade ungfiskar, som de ofta är i butikerna, och för det är större schans att man får ett par som trivs tillsammans, och lyckas bättre med lekarna, om man har några extra så att de har fler att välja på när de bildar par. Man ser på deras beteende att de har bildat par, att de tillbringar mer tid tillsammans, och visar upp sig för varandra genom att vibrera, och spänna upp fenorna. De som blir över efter parbildning brukar man kunna lämna tillbaka till butiken.
Danelius skrev:Nej det kan som sagt vara nackdelen, men samtidigt har jag haft väldigt kaviar belägna fiskar som sclararer och botior. Till mitt nya kar kommer jag ha finkornig sand. Vill du ha bästa möjliga lek förhållanden för cikliderna får du väl byta ut sanden.