Vad för växter till mitt lilla akvarium?

#1 - 9 maj 2004 10:11
Jag har köpt ett 21liters plastakvarium/petbox, och jag undrar vad för växter man kan ha i det inte allt för höga. rätt snabbvuxna kan dem vara också. Jag kommer använda en skrivbords lampa som belysning. så några snabbväxande växter som inte behöver så mycket belysning.? några som också är rätt lätta att få tag på?
Jag kommer använda biltemas blästersand på botten. och så har jag ett fluval 1+ innefilter.
#2 - 9 maj 2004 10:59
Du skulle kunna sätta in någon av anubias arterna, dom väver i och för sig långsamt men dom behöver inte fullt så mycket ljus.
#3 - 9 maj 2004 17:34
En härva javamossa eller en javaormbunke på en pytterot/skifferstensbit är andra alternativ som inte kräver så mycket ljus. Fast de växer sakta förståss. Svårt att hitta låga alternativ som inte kräver mycket ljus men växer fort.
#4 - 9 maj 2004 18:06
oki men javamossan kan man plantera den i sanden eller måste man knyta fast den med fisklina i en rot eller sätta den under roten så den växer fast där i?
#5 - 9 maj 2004 18:36
Antingen som du sa: knyta fast den med fisklina i en rot eller sätta den under roten så den växer fast där i - eller bara låta den flyta.
#6 - 9 maj 2004 19:03
oki tack för tipsen. kan man ha vattenpest också?
#7 - 9 maj 2004 19:59
Javisst kan du det. Både flytande eller i gruset.
#8 - 9 maj 2004 20:40
oki får se hur det går skriver sen hur det går

Annons