Vad för yngel tror ni?

#1 - 23 mars 2007 12:40
Jag har precis gjort ett vattenbyte i mitt relativt nystartade akvarium, och efter sista hinken såg jag två små yngel simma omkring i tumultet.. Jag har inte sett några fiskar som visat några lek-signaler. Jag har haft igång det sen december och det är 120 liter.

Fiskar: 4 scalarer, 10 neontetror, 2 ancistrus, 4 fjärlisciklider, och en kakaduaciklid.

Har hört att det är extremt svårt att få tetror att leka i fångenskap, så jag tror inte att det var ett tetra-yngel. Jag borde väl sett om scalarerna lekt, för de är relativt stora. Så min gissning är att det är ( var) fjärlisciklid-yngel.
Vad tror ni ? Nu är de med säkerhet uppätna så jag vår väl försöka ha lite bättre koll om det blir mer yngel längre fram..

Har ni tips på andra fiskar som skulle funka ihop med de jag har ?

// Lottis
#2 - 23 mars 2007 12:52
Hej Lottis!
Jag tycker du har en bra blandning redan och kanske inte skall trycka i mer fisk. Lite synd om den enda kakaduan bara, kanske kan addera en partner till den? Lite fler neontetror?
Fisk som går bra ihop med dessa är ju annars tetror av olika sort, lite malar kanske typ Corydoras.
#3 - 23 mars 2007 13:30
Jag hade två kakaduor från början med den ena dog, tror att det var två hanar så de var nog inte så glada på varandra... men har tänkt att köpa en till Kakadua till min ensamma stackare. Men det känns fortfarande lite tomt, så absolut några malar skulla jag tänka mig. Tack för tipset.
#4 - 23 mars 2007 15:51
sparade du ynglena eller dom spolades bort?
#5 - 23 mars 2007 15:56
ett blev uppätet framför ögonen på mig, och den andra som jag såg försvann också efter bara några minuter..
#6 - 23 mars 2007 20:26
jag tippar på att det är Ancistrus yngel, dom är lättlekta.
har du ett par?
#7 - 26 mars 2007 10:50
Nä, tror inte att det har blivit ett par, är relativt små, bara ca 5 cm. och sen så är det en albino och en vanlig. Kan albino och vanlig bilda par ? Är det vanligt eller ovanligt ?
#8 - 26 mars 2007 11:29
Ja, det är ju svårt att säga vad det är för yngel. Men om ancistrusarna bara är 5 cm så lär de inte vara de. (Annars tror jag nog albino och "vanlig" kan få yngel tillsammans).

Jag tycker att du borde märkt lek på både skalarerna och fjärilscikliderna, då de vaktar sina ägg och yngel.

"Extremt svårt att få tetror att leka i fångenskap" är det väl inte direkt. Det finns flera sorter som är ganska lätta tror jag, men jag har för mig att neonerna är relativt svåra.
Jag skulle ändå gissa på att det är tetrorna eller fjärilarna.

När det gäller andra fiskar som sällskap, så tycker jag du verkar ha rätt fullt. Och det är rätt mycket med 9 ciklider i ett så pass litet kar, så mer fiskar tycker jag inte du ska ha... ;)

Annons