Vad Gjorde Jag FÖr Fel..

#1 - 16 maj 2008 08:55
Köpte tre amanoräkor på grizzlyzoo i sisjön dom dog en efter en under tre dagar..HAR ett 120liters juvel akvarium med slöjsjätar och dvärgklogrodor.
Och dom mår bra så vad kan ha hänt...
#2 - 16 maj 2008 09:03
Lite mer fakta om karets temp,ph och andra värden kanske kan vara till hjälp för att ställa en diagnos.

Det är inte så att amanoräkan hade ömsat skinn och det var det du såg eller den hade dött ?
Har dom andra synts till nu då ?`
Slöjstjärtar kan nog käka amano om dom är stora förresten......kanske inte bästa kombinationen tillsammans.
#3 - 16 maj 2008 11:45
Svar Drd

ph ca7,5 temperatur mellan 24-26grader
slöjsjårtarna är inte så stora än..
#4 - 16 maj 2008 23:08
Hur länge har du haft akvariet igång?
#5 - 17 maj 2008 07:22
Har haft ingång det ungefär 3månader
#6 - 17 maj 2008 09:48
Det är fortfarande för lite fakta för att man ska kunna gissa på ett vettigt sätt.
Hur koppade du in dom i karet?
#7 - 17 maj 2008 15:58
Slöjstjärtar äter som hästar, är du säker på att dina räkor inte svalt ihjäl?
#8 - 17 maj 2008 16:39
Som drd skriver så är det ganska troligt att dom ömsat skal efter vattenbytet, skalen är väldigt lika räkan i sig. Jag har lurats ett par ggr av min bandkorallräka som jag tror har strykit med säkert 3-4 ggr. Men man blir lika förvånad varje gång man ser honom igen.

Jag hade Amanoräkor för ett tag sedan och jag trodde att hälften hade dött eftersom jag aldrig såg alla samtidigt i början, det tog ett tag innan dom vågade visa sig öppet.
#9 - 17 maj 2008 18:21
Jag tror bara dom har ömsatskal.
I värsta fall kan du alltid gå ner med handen och leta dig runt,Jag har haft mina 2 st jag köpte Grizzly nu i ungefär 3-4månader dom mår prima.

//Freddan!
#10 - 18 maj 2008 09:47
Inkoppning ungefär en kopp vara 10e minut tills det är fiftyfifty.
och ja dom var döda petade på dom inte ett liv men inget tomt skal..
svalt ijäl hur då mina slöjsjörtar är bara ca5-6cm än..
#11 - 18 maj 2008 10:55
Undrar skall man köpa något speciellt foder..
#13 - 18 maj 2008 12:10
hgs skrev:
fiftyfifty.

svalt ijäl hur då mina slöjsjörtar är bara ca5-6cm än..

Jamen även 5-6 centimeters slöjisar äter FORT och då kan räkorna ha svårt att helt enkelt få fatt i maten innan den är slut.
#14 - 18 maj 2008 12:32
Fast inte svälter räkor ihjäl på tre dagar. Amano brukar ju vara lite tåligare har jag för mig. Men kanske vattenkvalitén inte varit tillräckligt bra? Slöjstjärtar gör väl inte mycket annat än äter och skiter ;) Jag tror inte kombinationen räkor/slöjstjärtar är så bra även om det nog kan funka så länge de är väldigt små. är inte dvärgklogrodor rätt hungriga små krabater förresten? Skulle dom ha kunnat ge sig på räkorna?
#15 - 18 maj 2008 13:27
Jag har körsbär ihop med dvärgklogrodor och det funkar, körsbären är ju mindre men man vet ju inte ifall grodorna blir riktigt hungriga.
#16 - 18 maj 2008 17:42
Frågan är bara skulle man våga igen om man gav ett speciellt foder..
Och finns det någon affär närmare mig bor på hisingen biskopsgården..
#17 - 18 maj 2008 18:03
Asså dom har inte svultit ihjäl på 3 dagar det är omöjligt klart om dom i affären inte matat på jättelänge så är det möjligt. Har du kollat ordentligt överallt, jag är nästan säker på att dom är kvar och lever.
#18 - 18 maj 2008 20:33
Hur ofta gör du vattenbyten då, och hur mycket byter du?
Hur många fiskar har du i karet och hur stora är dom?
#19 - 19 maj 2008 06:30
Det låter väldigt underligt, amanoräkor hör till de mest tåliga, inte bara bland räkor, utan bland "akvariedjur" överhuvudtaget. Det finns ett känt undantag, som alla ryggradslösa djur anses känsliga mot, och det är koppar. Överdrivna kopparhalter kan man få i akvariet på flera sätt, En del mediciner innehåller koppar, snäckmedel likaså, och en del varmvattenledningar kan avge en hel del koppar, det är bättre att ta vatten bara från kallvattenkranen om man har anledning att misstänka att det är hög kopparhalt i varmvattnet.

Visserligen klarar slöjstjärtar och dvärgklogrodor extremt dåligt vatten, men jag har svårt att tro att vattnet ska ha blivit av så dålig vattenkvalitet (förutom eventuellt då kopparhalten) att amanoräkor kan dö av det.

Svält som huvudorsak är helt uteslutet, amanoräkor hittar nog med mat i ett vanligt akvarium, dessutom skulle inte flera stycken dö på kort tid av svält aven om de gått helt utan mat väldigt länge.

Berätta gärna hur du sköter akvariet; vattenbyten, filterrengöringar, tillsatser osv. Det borde gå att hitta något uppenbart problem.
#20 - 19 maj 2008 09:02
Ok koppar förgiftning.. MEN aktivt kol skall väll ta bort tungmetaller ur vattnet.
och har sedan dess ut ökat beståndet med pitbullplecao vildfångade 3st och dom har överlevt utan problem..och byter vatten 1/3 i veckan..Och då passar jag på att rengöra kolpadden med rent vatten...
#21 - 19 maj 2008 09:11
Aktivt kol fungerar bara i ca 2 veckor den släpper det ut det som den samlat upp igen. Du kan ju köpa en ny Pad eller bara ta bort den helt och ersätta med vanligt filtermaterial.
#22 - 19 maj 2008 19:18
Kann det vara syre brist som dom dött av pga slöjsjärtarnas bajs jag läste på redbee att räkor kan tvär dö av det...Syrebrist alltså...
#23 - 19 maj 2008 19:52
Hur beter sig slöstjärtarna? Vad har du för pump? Har du mycket växter?
#24 - 19 maj 2008 22:38
Om inte alla fiskarna står vid ytan och flämtar har nog inte räkorna dött av syrebrist heller.
#25 - 20 maj 2008 07:34
nej troligtvis matbrist då
#26 - 20 maj 2008 09:25
hgs skrev:
nej troligtvis matbrist då

Inte ens chans att dom skulle dö på tre dagar utan foder, det beror på någonting annat.
#27 - 20 maj 2008 15:10
Kan det vara något fel från början i affären..för nu har jag uteslutit syrebrist,mat,vatten,filter,så vad mer kan det vara..
#28 - 20 maj 2008 15:47
Hum. Någonstans har jag hört om att man behandlat växter med bekämpningsmedel som fiskarna tål, men inte räkor? Kan det vara något sådant?
#29 - 20 maj 2008 15:57
Har tänkt på en sak har färgat grus i karet kan det vara detta...
#30 - 20 maj 2008 17:18
Erik... skrev:
Om inte alla fiskarna står vid ytan och flämtar har nog inte räkorna dött av syrebrist heller.

Ja det var dit jag ville komma med min fråga :)
#31 - 21 maj 2008 07:44
Jag vet inte om jag förstod riktigt men är det så att det färgade gruset tog död på mina räkor.
Avger det färgade gruset någon form av gift då i vattnet som dom övriga invånarna tål...
:confused::confused::confused:
#32 - 21 maj 2008 18:19
Hur menar du med färgat? Har du färgat det själv eller köpte du färgat och klart? Isf vad skulle gruset vara till (akvarier eller annan dekoration).
#33 - 22 maj 2008 10:08
FÄrgat Grus

Ja det var det som var frågan köpte färgat grus till akvariet och la ett tunt lager ovan på det ordinarie gruset..avger detta grus någon form av gift som räkor reagerar på...:confused:

Annons